Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pump för urintank  (läst 1062 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Pump för urintank
« skrivet: 15 maj-23 kl 06:18 »
Hej.

Kör en separett i huset med nedgrävd tank för urinet. Nu tänkte vi använda det för gödning i trädgården, men blir inte riktigt klok på vad jag bör använda för pump. Tanken är ca 1m djup med en öppning på ca 15cm. Finns troligen lite slam som möjligtvis kan fastna i pumpen. Kollat på en bevattningspump från biltema, men fattar inte om den klarar "skitigt vatten".

Helst skulle jag vilja kunna vattna direkt med slang och munstycke från pumpen. I andra hand bara kunna pumpa upp i vattenkanna. Blir ett jäkla konkande då bara🙈

Vad är er erfarenhet av pumpar för ändamålet?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Pump för urintank
« Svar #1 skrivet: 15 maj-23 kl 11:53 »
Jag skulle använda Biltemas dränkbara 250W pump, men mest för att jag har en sådan som jag pumpar allt möjligt vatten med till odlingar. Tror egentligen att den du tittat på håller längre och du får ju bättre tryck (men då stänker det mer :-\).

En del packningar och gummikablar far illa av urin, så det blir intressant att höra dina erfarenheter efter ett par år. Dränkpumpar används dock i avloppssystem, och de håller ofta uppåt 20 år.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Pump för urintank
« Svar #2 skrivet: 16 maj-23 kl 06:29 »
Hej. Tack för svar. Vad använder du för slang? Kan man koppla en trädgårdsslang till den så att man får lite kontroll på vart det tar vägen? Eller skadar det pumpen att den inte pumpar ut fritt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Pump för urintank
« Svar #3 skrivet: 16 maj-23 kl 07:47 »
Jag har en ca 30 meter lång trädgårdsslang av den större sorten (3/4") och inget munstycke som bromsar. Oftast är det 2-3 meter lyfthöjd dit vattnet skall. Dränkpumpar skadas inte om de står och kämpar utan att vattnet flyttas, bara de inte går torrt eller får gå för länge när vattenytan sjunkit så pumpen är i luften. Så jag viker bara slangen när jag flyttar mellan bäddar eller tunnor. Stor diameter på slang är att föredra när man använder dränkpumpar, för de har oftast klent tryck. Jag har använt en 50 meter lång smal trädgårdsslang (1/2"), och det fungerar men det tar sådan tid...

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Pump för urintank
« Svar #4 skrivet: 16 maj-23 kl 09:57 »
Har du något mått på din från Biltema? Hittar inget på hemsidan. Behöver gå i öppningen på en ibc som är 160mm diameter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Pump för urintank
« Svar #5 skrivet: 16 maj-23 kl 13:35 »
Tror det är den här jag harhttps://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-pump-dp-252-2000038655 men det var några år sedan jag köpte den så de kan ha gjort någon ändring. De har i alla fall höjt priset en hundring.

Min är knappa 16 cm i kroppen, men utloppet sticker ut lite till. Vid något tillfälle fick jag skruva på slangfästet efter att jag stoppat ner den genom hålet i en tank, vid ett annat så räckte det med att lirka ner den.

 

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Pump för urintank
« Svar #6 skrivet: 26 maj-23 kl 10:37 »
En billig ospecificerad pumps packningar osv klarar av urin OM man inte förvarar den i urinen. Skölj av den ordentligt efter användning, pumpa rent vatten.

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Pump för urintank
« Svar #7 skrivet: 25 mar-24 kl 11:19 »
Kör en separett i huset med nedgrävd tank för urinet...

Har ni rinnande vatten på platsen som ni kan koppla en vattenslang på?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 3 användare
isa, mulen, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser