Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som använt skvattram bladmassa eller skogssalva från Skogsapoteket?  (läst 959 gånger)

Hej, har ni hört talas om dessa produkter:
- skvattrams bladmassa https://www.skogsapoteket.se/produkt/forsvinn-honspulver
- skogssalva https://www.skogsapoteket.se/produkt/forsvinn-for-katt-och-hund

Har någon till och med använt det? Vad tycker ni, effektivt, kasst, åt hönsen upp det eller lät dem det vara i reden och sandbad? Osv.

Jag är intresserad av att att höra folks erfarenheter eller tankar. Jag skulle hoppas motverka loppor, fjäderätare och kvalster, samt med salvan kanske t.o.m. behandla kalkben och loppor.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Skulle den leverantörens skvattramsprodukter avvika på något sätt från skvattram som man har skördat och efterbehandlat själv?

Skvattram har ju sedan gammalt varit känt som insektsmedel, i synnerhet mot ohyra på boskap och mot vägglöss. Men den har också en del mindre trevliga egenskaper - t ex kan den framkalla svår huvudvärk hos människor och förmodligen också hos andra däggdjur.

Andra namn på skvattram är getpors och vild rosmarin.

von tratt

  • Inlägg: 1765
    • Skåne
Ett generellt bekymmer skulle kunna vara att sammansättningen av oljor varierar kraftigt, så kunskaper / erfarenheter från skvattram från en växtplats kan vara på ett oförutsägbart sätt avvikande från det man får tag på.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Lotta Stålberg

  • Inlägg: 6
    • -
Jag har provat att strö ut i värpredet. Hönsen verkar inte tycka vare sig bu eller bä om det. Jag gillar doften - luktar som olivtapenade - och det känns fräscht. Jag har köpt min skvattram på Apotea. Men hoppas inte att de får huvudvärk av det, mina stackars hönor. :-(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 4 användare
hofboss, ärt, kretslopp, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser