Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?  (läst 1613 gånger)

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« skrivet: 22 jun-22 kl 09:49 »
Funderar på att använda en septiktank till urinlagring från en separett.

Första frågan är. Nu har vi haft en gammal septiktank som tömdes för två tre år sedan - Även om insidan inte direkt lär ha blivit skinande ren vid slamtömningen så kan det väl omöjligt finnas nåt hälsovådligt i den längre? Jag menar förstås att jag inte skapar en sanitär olägenhet genom att låta rester av gammal avföring pumpas upp och spridas tillsammans med urinen som jag kommer lagra där i? Jag kommer inte direkt gödsla jordgubbarna med det här de närmsta åren, men snarare sprida ut det över större ytor på vår tomt som vi inte har nån användning för tills vidare.

Nästa fråga är vilken sorts pump som skulle kunna göra jobbet? Som sagt, septiktanken är väl inte ren inuti och jag skulle behöva en pump som kan arbeta med det. Öppningen till tanken är väl 8-10cm stort? Har inte mätt men det är väl samma på alla? Som slambilen suger från. Helst skulle jag vilja ha en pump som kan tömma två tre kubik inom en halvtimme kanske, för så kul skulle det väl inte vara att stå och sprida urin en hel dag. Det kommer göras två gånger per år tänker jag. Jag kan inget om pumpar så all kunskap ni bidrar med här är uppskattad!

Tacksam för svar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-22 kl 12:11 »
Det du helst skulle haft är en dränkbar pump som klarar rätt stort skräp.
Men hålet ställer till det.
Å det du ska söka är en impellerpump som klarar av att hantera visst skräp.
Typ en rejäl länspump, gärna med en bottensil.

Ju effektivare du tar bort skräp desto lättare blir det att automatisera spridningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #2 skrivet: 22 jun-22 kl 14:04 »
Spontant tänker jag mig att man drar en slang till nån form av injektor och sen späder ut det med vatten.
Och att man då gör detta mer regelbundet.
Om sånt behov finns.

Undrar om de inte kan bli problem annars med att där du sprider får en chock av koncentrationen.

Dränkbarpump är annars de du söker

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #3 skrivet: 22 jun-22 kl 14:41 »
Spontant tänker jag mig att man drar en slang till nån form av injektor och sen späder ut det med vatten.
Och att man då gör detta mer regelbundet.
Om sånt behov finns.

Undrar om de inte kan bli problem annars med att där du sprider får en chock av koncentrationen.

Dränkbarpump är annars de du söker
Det är nog det absolut smartaste förslaget.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #4 skrivet: 22 jun-22 kl 14:49 »
Jag tror du kan lyfta av ett större lock. Har du kanske redan kollat det? Om det är så tror jag det går bra med en enkel dränkbar pump för en 500kr. Det du ska tänka på då är att ha den hängande ett rep en halvmeter över botten så du slipper bottensatsen, som kan täppa igen pumpen.

Använder ni separetten nu? Fungerar den bra utan att lukta?
kretslopp

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #5 skrivet: 22 jun-22 kl 14:52 »
Spontant tänker jag mig att man drar en slang till nån form av injektor och sen späder ut det med vatten.
Och att man då gör detta mer regelbundet.
Om sånt behov finns.

Undrar om de inte kan bli problem annars med att där du sprider får en chock av koncentrationen.

Dränkbarpump är annars de du söker

Jag tänkte efter att jag skrev inlägget att jag åtminstone kan späda urinet med vatten redan i separetten för att på så vis få en chans att spola rent urinskålen med färskt vatten också, samtidigt som det i tanken späds ut så att det inte behöver bli en koncentrerad vätska att sprida på min mark sen

Impellerpump har skogsvilde rekommenderat här, vad har den för för/nackdelar mot en dränkbar pump? Dränkbara är ju förstås billiga och bra men synd att jag är begränsad till öppningen på tanken som sagt.

Och förstås i och med att jag späder urinet med vattnet i tanken så behöver den tömmas flera gånger per år. Men fyra gånger per år hade också varit överkomligt.

En ejektortank är ju ett bra alternativ, men jag använder hellre sånt jag har än att köpa nytt om jag kan undvika det, plus att avloppet för septiktanken redan står bredvid separetten och väntar.
 

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #6 skrivet: 22 jun-22 kl 15:03 »
Jag tror du kan lyfta av ett större lock. Har du kanske redan kollat det? Om det är så tror jag det går bra med en enkel dränkbar pump för en 500kr. Det du ska tänka på då är att ha den hängande ett rep en halvmeter över botten så du slipper bottensatsen, som kan täppa igen pumpen.

Använder ni separetten nu? Fungerar den bra utan att lukta?

Det här var ett intressant svar! Det enda jag ser av tanken är tömningshålet och lufthålet som sticker upp ur gräset. Kan kanske gräva lite vid dem och titta? Det är bakom huset i buskarna så det gör inget rent estetiskt om jag är där och bökar åtminstone.

Du jag kan säga att jag har haft ett helvete till och från med separetten.. främst med lukt, men även olyckor som att ifall man inte använder separetts tabletter i urinskålen så täpps 'urinröret' igen av urinsalter som härdar, vilket gör att urinet svämmar över sakta men säkert inuti toaletten, vilket märks först efter en månad när det är tömningsdags på bajshinken. Dels bör du inte ha rännskita i den, för det blir också ett helvete att städa upp inuti toaletten, vilket du märker vid tömningsdags en månad senare haha.

Men angående lukten så började jag idag med approachen att täcka bajset med mull efter varje besök, så vi får se hur det tar sig.

Lär man känna separettens begränsningar och på så vis vet hur man ska hantera den så tycker jag den är utmärkt. Förutsatt att lukten försvinner i och med att jag börjar med mull nu. Det är lite av en konst att underhålla den istället för att bara spola ned allt med rent vatten i en vanlig toalett, så det är bra att tänka på.

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #7 skrivet: 22 jun-22 kl 15:06 »
Själv pumpar jag med vanlig trädgårdspump och sugslang med bottenventil och sil. Kan kanske bli så att silen blir igensatt i ditt fall om det är mycket gammalt slagg i din tank så kanske är det bättre med en dränkbar pump som tar lite skräp, men du vill nog ha något filter ändå så spridarmunstycken inte blir igensatta lite beroende vilken spridare du använder.
Späder inte men försöker köra vid regnväder och då luktar det inte så mycket. kör med spridare typ en 15min på varje ställe och har inte märkt att gräset skadas men det växer bra en stund efter det om det inte är för torrt :) Sköljer ut pumpen med vatten efteråt så att det inte bildas avlagringar eller att saltet ställer till med något.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #8 skrivet: 22 jun-22 kl 15:25 »
Här beskrivs en enkel injektor
https://youtu.be/JmSDKFa6NSM

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #9 skrivet: 22 jun-22 kl 15:42 »
Jag tänkte efter att jag skrev inlägget att jag åtminstone kan späda urinet med vatten redan i separetten för att på så vis få en chans att spola rent urinskålen med färskt vatten också, samtidigt som det i tanken späds ut så att det inte behöver bli en koncentrerad vätska att sprida på min mark sen

Impellerpump har skogsvilde rekommenderat här, vad har den för för/nackdelar mot en dränkbar pump? Dränkbara är ju förstås billiga och bra men synd att jag är begränsad till öppningen på tanken som sagt.

Och förstås i och med att jag späder urinet med vattnet i tanken så behöver den tömmas flera gånger per år. Men fyra gånger per år hade också varit överkomligt.

En ejektortank är ju ett bra alternativ, men jag använder hellre sånt jag har än att köpa nytt om jag kan undvika det, plus att avloppet för septiktanken redan står bredvid separetten och väntar.
Impeller är den teknik som även dränkbara pumpar jobbar med då den klarar av smuts och skräp.

Du behöver späda 1/10 för att det ska vara milt.

Du kan även göda områden på gräsmattan där du har problem med mossa.

Men som sagt...  Det måste spädas. Och spridas i rätt tid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #10 skrivet: 22 jun-22 kl 15:51 »
Här beskrivs en enkel injektor
https://youtu.be/JmSDKFa6NSM

Jaha det var jag som läste för snabbt ser jag, läste ejektortank. Ja det var ett bra tips!

Just nu ska jag dock undersöka om det går att öppna min slutna tank. Isåfall skulle jag kunna få ned en dränkbar pump vilket verkar vara ett bra alternativ för mig.

En till fördel med att öppna upp den här gamla tanken vore att jag då skulle kunna göra ren den ordentligt, vilket skulle kännas betydligt bättre.
Nån som har nån ide hur jag eventuellt skulla kunna fiska upp stora föremål som inte vill sugas upp med en dränkbar pump? Vem vet vad som döljer sig i botten av en gammal sluten tank från... Ja den kan vara gammal åtminstone! Gamla leksaker och bildelar, vem vet vad folk får för sig att slänga i sin toalett. Jag tänker mig att det borde gå bra att rugga runt i den med en borste på ett teleskophandtag tillsammans med lite vatten från trädgårdsslangen, men som sagt, hur få upp eventuella saker som ligger två meter ned? Har för mig att det ska vara en enkel cylindrisk tank enligt dokumentation från slamtömningsbolaget.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #11 skrivet: 22 jun-22 kl 16:55 »
För att rensa en slambrunn behöver du en rensskopa, den ser ut som ett halvklot med ett långt skaft och två handtag, när man drar i handtagen öppnar sig halvklotet, när man skjuter ihop handtagen nyper det ihop. Kan hyras eller köpas.

Jag tycker du ska överge din Separett och prova spåntoalett. Då gör du dina behov i en större spann. Efter varje användning eller efter behov strör du över träpellets eller spån. Skvalpar inte, luktar inte mycket.
kretslopp

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #12 skrivet: 22 jun-22 kl 18:34 »
Hmm så här ser det ut bakom mitt hus vid den slutna tanken. Jag behöver alltså gräva lite för att leta en lucka. Sitter luckan förmodligen under lufthålet och tömningshålet där? Det enda jag vet är att tanken är två eller tre kubik stor och att den är 1.5m djup från botten ända upp till hålet som jag nyss mätte.

https://i.imgur.com/aXE6Dox.jpg

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #13 skrivet: 22 jun-22 kl 22:31 »
För att rensa en slambrunn behöver du en rensskopa, den ser ut som ett halvklot med ett långt skaft och två handtag, när man drar i handtagen öppnar sig halvklotet, när man skjuter ihop handtagen nyper det ihop. Kan hyras eller köpas.

Jag tycker du ska överge din Separett och prova spåntoalett. Då gör du dina behov i en större spann. Efter varje användning eller efter behov strör du över träpellets eller spån. Skvalpar inte, luktar inte mycket.

Spåntoalett låter intressant måste jag säga efter lite kvällsläsning på nätet. Men vi är en familj på två vuxna och två småbarn. Med tiden så antar jag att en spåntoalett innebär att vi varannan dag kommer få bära ut rätt rejäla spann, eller hur löser du det med tömningar?

Nytech

  • Inlägg: 16
    • Södermanland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #14 skrivet: 24 jun-22 kl 12:10 »
Funderar på att använda en septiktank till urinlagring från en separett.

Första frågan är. Nu har vi haft en gammal septiktank som tömdes för två tre år sedan - Även om insidan inte direkt lär ha blivit skinande ren vid slamtömningen så kan det väl omöjligt finnas nåt hälsovådligt i den längre? Jag menar förstås att jag inte skapar en sanitär olägenhet genom att låta rester av gammal avföring pumpas upp och spridas tillsammans med urinen som jag kommer lagra där i? Jag kommer inte direkt gödsla jordgubbarna med det här de närmsta åren, men snarare sprida ut det över större ytor på vår tomt som vi inte har nån användning för tills vidare.

Nästa fråga är vilken sorts pump som skulle kunna göra jobbet? Som sagt, septiktanken är väl inte ren inuti och jag skulle behöva en pump som kan arbeta med det. Öppningen till tanken är väl 8-10cm stort? Har inte mätt men det är väl samma på alla? Som slambilen suger från. Helst skulle jag vilja ha en pump som kan tömma två tre kubik inom en halvtimme kanske, för så kul skulle det väl inte vara att stå och sprida urin en hel dag. Det kommer göras två gånger per år tänker jag. Jag kan inget om pumpar så all kunskap ni bidrar med här är uppskattad!

Tacksam för svar.

Kolla med LRF, om inte annat kan dom säkert ge dig tips

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #15 skrivet: 24 jun-22 kl 15:37 »
Jag skulle nog göra som antlina, köra med en vanlig trädgårdspump som jag satte ett överdimensionerat grovfilter på. Då har du fördelen att få lite mer tryck på pissvattnet. Ett problem i början kommer att vara allt papper som sätter igen eftersom sista slamtömningen säker lämnade en bal toapapper kvar i tanken...  Så det kan vara smart att hälla i en skvätt av den där sörjan som husvagnsägare har i sin toalett, det löser upp.

En dränkbar smutsvattenpump är ju bra, men då måste du ju gräva fram manluckan (som inte helt säkert finns). Och sedan säkra så inget barn ramlar i.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #16 skrivet: 25 jun-22 kl 10:25 »
Det är klart att det blir en hel del tömningar av dasshinken. Jag har ett förslag. Nu vet jag inte hur din Separett ser ut men du kan kanske lyfta ur separeringsskivan och prova hur del fungerar som spåntoalett. Enklast är då att använda träpellets som strö. Dasshinken kan du tömma i komposten det blir bra jord.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #17 skrivet: 25 jun-22 kl 10:52 »
Jag har bott med 3 flickor och torrdasslösning, och kan säga att jag gärna haft urinseparering då bara av vätskevolymens problem. Ser man dessutom urinet som en bra tillgång för trädgårdens växter så blir det ett plus till.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #18 skrivet: 25 jun-22 kl 11:10 »
Bäste dräng, hur ofta behövde du tömma och vad hade du för strö? hade du problem med lukt och skvalp?
kretslopp

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Urinlagring i gammal septiktank - vad pumpa upp med?
« Svar #19 skrivet: 25 jun-22 kl 11:41 »
Skvalpet och tyngden var det som var besvärligt. Hade jag använt strö hade volymen ökat gissningsvis 4 gånger och priset skenat. Bränslepellets fanns inte då heller. Det var kommunal hämtning, ett sinnessjukt system.

När jag var barn hade vi också torrdass med tunna, men då grävde vi ett hål i en gräsmatta i utkanten av tomten och tömde tunnan när den var hanterbar. 4 killar och en tjej då utan strö, och där hade strö kunnat göra nytta utan att det blivit något nämnvärt negativt. Några extra tömningar per år bara och lite problem att få tag i spån. Har skrivit det någon stans förut, men det är värt att upprepa, när jag hjälpte min bror som bor där nu att ta bort den gräsmattan (som tagit emot dasstömningen mellan 1928 och 1973) så fanns det endast svaga färgspår i mineraljorden som vittnade om att något hänt där.


Som jämförelse har vi två ute/innekatter som har balja med bränslepellets inne, och det blir några säckar per år och trots att de gör det mesta ute lyckas de tynga ner pelletsen rätt duktigt.


Problem med lukt på dass har jag aldrig haft, har aldrig förväntat mig att det skall lukta viol ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser