Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tätning av trähink  (läst 1738 gånger)

Lennart Forsberg

  • Inlägg: 2
Tätning av trähink
« skrivet: 04 jun-22 kl 14:05 »
Hur tätar man en läckande trähink lämpligast?
(Hinken ska användas vid bak av rågbröd)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tätning av trähink
« Svar #1 skrivet: 04 jun-22 kl 14:51 »
Enklast faktiskt med vatten och rågmjöl eller havregryn du kör till en pasta med vatten och gnider in ordentligt efter att den dragit i sig vatten ordentligt så att träet sväller samman som det skall först.
Kanske inte för en gammal träbåt, men bör vara tillräckligt för att gå att baka i tror jag.

Ämbar av trä är alltid otäta innan de sugit i sig vätska, detta för att inte träet skall spricka när det är fuktigt.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tätning av trähink
« Svar #2 skrivet: 04 jun-22 kl 14:59 »
Jag glömde att skriva det, men vill du ha bäst effekt kan du helt enkelt spara litet av frukostgröten, eller koka upp en näve rågmjöl till rågmjölsklister.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lennart Forsberg

  • Inlägg: 2
SV: Tätning av trähink
« Svar #3 skrivet: 04 jun-22 kl 18:04 »
Tack för tipset!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tätning av trähink
« Svar #4 skrivet: 04 jun-22 kl 19:30 »
Finns för visso en uppsjö av olika smörjor för gamla båtar, men tänkte mig att man kanske inte vill ha smak av tjära, gammalt snus eller härsken fårtalg i brödbingen...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tätning av trähink
« Svar #5 skrivet: 07 jun-22 kl 18:31 »
När man hade trähink att veva upp vatten med, så vevade man ned den i vattnet igen så den alltid låg i blöt.
kretslopp

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Tätning av trähink
« Svar #6 skrivet: 13 jun-22 kl 12:31 »
Finns för visso en uppsjö av olika smörjor för gamla båtar, men tänkte mig att man kanske inte vill ha smak av tjära, gammalt snus eller härsken fårtalg i brödbingen...
Sant i princip, men det fiffiga med just fårtalg, till skillnad från andra liknande material, är att det inte härsknar.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tätning av trähink
« Svar #7 skrivet: 13 jun-22 kl 15:36 »
Det har du rätt i, det är bara om man gör fel vid urtagningen så att den blir nerslabbad den blir otjänlig.
(Litet kuriosa är att mufflon inte har njurtalg i sådan mening (eller ja de har men inte den stora klumpen som tamfår har))

Deg brukar man ju annars förbereda i et tråg och hälla över när man blandat den till relativt fast konsistens så att den får jästa i lugn och ro i byttan sedan.
Men jag förstår att det kan vara knepigt att hitta idag då det mest är mjölktråg som är bevarade idag.

Till båtar brukar man ju använda olika blandningar med trätjära och näverbeck, mm.
(Man kan göra egen näverolja av näver från ruttna björkstubbar och en konservburk man tätar med lera, fast det ger nog rätt kraftig smak till deg men det är mig veterligen inte farligt att få i sig, man kan göra lim av det om man tillsätter litet träaska.)






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Tätning av trähink
« Svar #8 skrivet: 13 jun-22 kl 16:19 »
Till båtar brukar man ju använda olika blandningar med trätjära och näverbeck, mm.
(Man kan göra egen näverolja av näver från ruttna björkstubbar och en konservburk man tätar med lera, fast det ger nog rätt kraftig smak till deg men det är mig veterligen inte farligt att få i sig, man kan göra lim av det om man tillsätter litet träaska.)
Lite väl OT för min smak, men jag känner bara till Fårtalg, Ettan (bivax+trätjära) och myrning som tätningsmaterial/metoder för båtar.
Jo, margarin har jag också hört ska fungera bra.
Tjära i sig har ingen tätningseffekt, men är bra på andra sätt.
Beck används mest för att "täta" däck.

(Vi kan starta en ny tråd om båtbygge och renovering av båtar om du vill.)

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tätning av trähink
« Svar #9 skrivet: 13 jun-22 kl 18:45 »
Ja, kanske det, men där hade vi ju dock bivax som ett alternativ som skulle fungera vid bakning!
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Tätning av trähink
« Svar #10 skrivet: 13 jun-22 kl 21:20 »
Fast, skulle inte det ge en bismak?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 6 användare (4 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser