Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reservdelar till kamin Andersen 4!  (läst 774 gånger)

Fredrik Lundgren

  • Inlägg: 4
Reservdelar till kamin Andersen 4!
« skrivet: 02 aug-22 kl 16:38 »
Hej, jag undrar om mågon kan ge mig lite tips angående en kamin från Scanspis, Andersen 4. Jag saknar vermikulitskivorna i den, behövs dom för att få en bra förbränning? Var hittar jag reservdelar till kaminen?
Tacksam för all info angående kaminen och om ni har några tips!

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Reservdelar till kamin Andersen 4!
« Svar #1 skrivet: 02 aug-22 kl 17:32 »
Det är lätt att googla fram svenska importörens website, och där finns en lista över ÅF. Börja med att fråga den närmaste av återförsäljare eller kontakta importören direkt. Jag har en känsla av att de där Scanspis-kaminerna också säljs under åtskilliga andra märken, tycker jag känner igen flera av modellerna. Det kanske går att luska fram andra importörer och reservdelsnasare med hjälp av godkännandenummer på typskylten etc.

Värmeisolerande material (eldfast tegel, schamotte eller liknande) finns i eldstaden på så gott som alla moderna kaminer för att inte lågorna ska träffa på kalla metallytor, det är en förutsättning för att kaminen ska kunna ge fullständig förbränning och låga HC-utsläpp utan att man ska behöva elda för kråkorna med stort luftöverskott.

fri

  • Inlägg: 2562
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Reservdelar till kamin Andersen 4!
« Svar #2 skrivet: 02 aug-22 kl 21:13 »
Om du inte finner originaldelar eller anser att de blir för kostsamma vill jag tipsa om de vermeculitskivor som tex K-rauta och Bauhaus  säljer för ca 400kr, de är lätta att dela och bearbeta till önskad storlek och fason med enkla handverktyg som fogsvans och morakniv
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Reservdelar till kamin Andersen 4!
« Svar #3 skrivet: 02 aug-22 kl 22:13 »
Eller gjut själv av cement om du vill ha det nästan gratis men är beredd att lägga ner lite jobb


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser