Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sadel till ardenner  (läst 2602 gånger)

Alfredåjag

  • Inlägg: 1
    • -
Sadel till ardenner
« skrivet: 28 sep-21 kl 18:01 »

Jag skulle vilja ha tips på en bra sadel till ardenner. Bomlös eller inte? Hästen är rund som en tunna och har inte världens bästa sadelläge... 😂
Tack på förhand /Ramona

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Sadel till ardenner
« Svar #1 skrivet: 29 sep-21 kl 08:43 »
Oavsett hur billig sadel eller hur lite du ska använda den bör en sadelutprovare tas ut. De har både billiga och dyra alternativ, så det är inget problem.
Problemet blir om man väljer sadel efter vad någon annan har. Det kan vara förödande för hästen speciellt om man inte har erfarenhet.

Jag har haft rid- och körhästar (kallblod) sedan ´84 och kan bara hjälpligt se om de passar bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Sadel till ardenner
« Svar #2 skrivet: 29 sep-21 kl 14:13 »
Behöver man sadel till en ardenner? Det är ju som att sitta i en fåtölj ;D

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Sadel till ardenner
« Svar #3 skrivet: 30 sep-21 kl 20:15 »
Bomlös sadel brukar väl oftast rekommenderas till ardenner. Men som Efwa säger, att få provat ut sadel är det bästa. Lycka till!

 

Vitpeppar

  • Gäst
SV: Sadel till ardenner
« Svar #4 skrivet: 28 mar-22 kl 09:49 »
Lite sent svar men Wintec har sadlar med utbytbart koppjärn. Det finns även en modell som heter Wintec Wide som har ännu bredare järn. Sadlarna är i syntet och luft i bossorna. Hållbara och nästintill oförstörbara. Till varje modell finns 4 el 5 olika bredder på koppjärn att välja på. Dom har olika färger och kan köpas löst och enkelt byta själv i framvalvet. Sen är det ju aldrig fel att be någon erfaren att titta o känna hur sadeln ligger med och utan ryttare. Det finns fler saker att tänka på som tex om sadeln är lagom lång till hästens rygg samt svängningen på sadeln passar hästen, rak rygg el svängd rygg. Sadeln ska ligga an fint längs med hela ryggen och lagom fram vid bogarna samt manken ska gå fri även med ryttare i. Lycka till... kruxet kan ibland vara att hitta tillräckligt lång sadelgjord till stor o kraftig häst.
« Senast ändrad: 28 mar-22 kl 10:21 av Vitpeppar »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser