Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne: Uppland "Förvaltare" sökes till framtida torp/gård, någonstans i Sverige  (läst 1663 gånger)

filosofian

  • Inlägg: 1
    • -
Sökes: Självhushållningsintresserade som inte har ekonomisk förutsättningar för att köpa eget men som ändå drömmer om att bo på landet och odla själva

Hej alla med självhushållardrömmar!

Jag skulle vilja göra en liten intressekoll och se om det finns någon eller några här som har en dröm om att flytta ut på landet men som inte har de rätta ekonomiska förutsättningarna i dagsläget, och som inte vill låna pengar av "systemet", och som därför skulle vara intresserade av att förvalta en liten gård eller ett torp som jag planerar köpa för ca en miljon någonstans där pengarna räcker till det? (Har nyss fått pengar i en bodelning.)

Jag hyr själv bostad på en gård i Uppsalatrakten och pga mina barns pappaumgänge så har jag inte möjlighet att flytta längre bort så länge barnen är under 18 (nu är de åtta och snart två år). Jag känner att jag verkligen skulle vilja investera i någonting klokt och bra som har ett sant värde för människor och jord med mina bodelningspengar. I nuläget så har jag inga planer eller önskan om att bo i eller bruka det framtida huset på lång tid. Min önskan är inte heller att tjäna pengar på detta utan jag tänker att den boende skulle kunna betala en låg summa hyra till en reparationsfond och utöver det betala löpande utgifter som el, sophämtning, sotning, försäkringar osv, samt stå för enklare reparationer och löpande underhåll. Så vad jag önskar är någon som med själ och hjärta vill ta hand om huset och använda marken , och att vi från båda håll siktar på ett långsisktigt "samägande". Enda förbehållet är att det finns plats för mig och mina två barn att flytta dit OM det kniper och blir allt för oroligt i samhället, annars kommer huset som sagt att vara tillgängligt att bebo i minst sådär 16 år. 

Så om det finns någon person som tycker att det här låter som en spännande och bra idé så hör av dig till mig så kan vi se hur vi kan gå vidare! Mitt hopp är att Universum ska sammanföra mig med rätt personer, och att det ska gå att skapa en lösning som kan komma till glädje för alla parter, och även för Jorden. Det roligaste vore om vi kunde hitta huset tillsammans.

Jag tar även tacksamt emot tankar, uppslag och reflektioner på om denna idé är värd att gå vidare med, eller idéer om det kanske finns andra vägar att gå!

Med värme,

Sofia

byfilosofen

  • Inlägg: 2
    • -
Har skickat pm!

biggelina

  • Inlägg: 1
    • Skåne

Palmqvist

  • Inlägg: 1
    • Småland
Har skickat pm/mail!  :)
Dagdrömmare

Jehovas Post-Per

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Då skriver jag mitt första inlägg  ;D.
Jag kan tänka mig att jobba så som du säger om omständigheterna tillåter det om ett år cirka. Beror också på var ni köper tomten. Allt söder om Stockholm går bra. Dock vill jag jättegärna slippa höra väg-brus.
Ser att andra har skrivit pm. Har ni kommit någon vart i tankarna än?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser