Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!  (läst 17775 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #140 skrivet: 07 apr-22 kl 16:01 »
Det räcker inte med en "klen insignal" för att lura en växelriktare som inte är avsedd för ö-drift.  De vanligaste solcellsväxelriktarna är nämligen av s k nätkommuterad typ, dvs att de är beroende av att vara kopplade till ett starkt nät som bestämmer frekvens och spänning. Växelriktaren har ingen möjlighet att reglera sig själv utan den måste ha nätet som referens.

Om man har en växelriktare som är avsedd för ö-drift så borde den kunna samarbeta med en eller flera nätkommuterade växelriktare i sin lilla ö. Dock under förutsättning att den totala effekten hos de nätkommuterade växelriktarna är liten jämfört med ö-drift-växelriktarens effekt.
Man bör också komma ihåg att en förutsättning för att ö-drift ska fungera är, att det finns ett batteri som buffert på likströmssidan.

Hur skulle din kvalificerade gissning bli om man försökte få en 8 kW solcellsanläggning att leverera om man kopplar den mot ett vanligt billigt 2 kW elverk som får agera nät?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #141 skrivet: 07 apr-22 kl 16:30 »
En gissning - de som sysslar med utveckling av kraftelektronik skulle säkert kunna räkna på saken och komma med ett säkrare besked - är att totala effekten som levereras av nätkommuterade växelriktare inte bör vara mer än kanske en fjärdedel eller en tredjedel av elverkets effekt i ett sådant fall. Observera dock att det inte är solcellsanläggningens märkeffekt utan den effekt den producerar just för ögonblicket som är av intresse.  Man kanske också skulle kunna stabilisera det hela genom att koppla in en tomgående synkronmaskin med svänghjul i sitt ö-nät.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #142 skrivet: 07 apr-22 kl 17:35 »
Ok, skulle det alltså kunna bli så att om en by som har ett mindre vindkraftverk och mycket solceller, och dagtid levererar ett överskott till rikets nät, blir strömlöst om det blir avbrott i den kontakten?

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #143 skrivet: 07 apr-22 kl 18:43 »
Ok, skulle det alltså kunna bli så att om en by som har ett mindre vindkraftverk och mycket solceller, och dagtid levererar ett överskott till rikets nät, blir strömlöst om det blir avbrott i den kontakten?
Om byns anläggning inte är byggd för ö-drift kan den inte leverera ens till byn om nätet går ner.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #144 skrivet: 07 apr-22 kl 18:58 »
Även om det är en stor by? Visby? Men där är det väl byggt för ö-drift ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #145 skrivet: 07 apr-22 kl 19:13 »
Även om det är en stor by? Visby? Men där är det väl byggt för ö-drift ;D
Dom släckte öjn härom dagen.
Det var visst något servicejobb som kortslöt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #146 skrivet: 07 apr-22 kl 21:22 »
Ok, skulle det alltså kunna bli så att om en by som har ett mindre vindkraftverk och mycket solceller, och dagtid levererar ett överskott till rikets nät, blir strömlöst om det blir avbrott i den kontakten?

Ja. Samma sak med andra slags kraftverk, det finns många både vattenkraftverk och ångkraftverk som inte är byggda för ö-drift.
Mindre vattenkraftverk (i synnerhet äldre kraftverk som har moderniserats och byggts om för att kunna köras obemannat) har ofta ingen varvtalsregulator för turbinerna utan bara ett fast pådrag. Och det kan ju inte reglera frekvensen självt utan är beroende av ett starkt nät.
Ångkraftverk (t ex fjärrvärmeverk eller industrier med mottrycksturbin) brukar inte klara de snabba pådragsändringar som kan behövas för att hålla frekvensen rätt vid varierande last på elnätet, så det är ingen mening att försöka köra dem i ö-drift heller.
Och sist men inte minst så har många vindkraftverk och mindre vattenkraftverk asynkrongeneratorer som inte kan reglera spänningen själva och är beroende av ett nät som bestämmer spänningen och levererar eller förbrukar reaktiv effekt efter behov.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #147 skrivet: 19 apr-22 kl 16:52 »
Jag tänker fortsätta att vara partypoopern i den här tråden.  ;D

De som pratar om solceller utgår tydligen från att kriget endast pågår sommartid. Solceller är visserligen underhållsfria mer eller mindre. Men inte batterierna. Kanske inte så sannolikt vid ett krig, snarare en större kris, att elen uteblir under många år. Vad jag förstår kan man kanske räkna med 6-7 års livslängd på ett bra batteri. Så förr eller senare hjälper det föga med solcellerna ändå, om man tänkt sig spara elenergin.

Det nämndes vindkraftverk. Generellt med grön energi är ju problemet att det kräver underhåll. Ett vindkraftverk behöver underhållas 2-4 ggr per år. Man måste också byta ut växellådan efter ungefär 7 år. Jag tänker att vid krig eller en större kris kan man nog räkna med att ett vindkraftverk i bästa fall puttrar på under ett år, sen kommer det bli stående.

Är ju lite OT, men detta är ju problemet med all grön energi, att det är en utopi att de ska kunna ersätta fossil energi. För det behövs fossil energi för att ens kunna tillverka grön energi. Alla jag nånsin diskuterat med kring det här, som menar att grön energi är möjligt, kommer till en punkt när deras argument inte räcker till längre. Då tar de alltid till general-skygglappen: "Någon nånstans kommer att uppfinna någon slags ny teknologi som kommer att fixa det här".
Färre prylar och måsten tack

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #148 skrivet: 19 apr-22 kl 17:04 »
Jag tänker fortsätta att vara partypoopern i den här tråden.  ;D

De som pratar om solceller utgår tydligen från att kriget endast pågår sommartid. Solceller är visserligen underhållsfria mer eller mindre. Men inte batterierna. Kanske inte så sannolikt vid ett krig, snarare en större kris, att elen uteblir under många år. Vad jag förstår kan man kanske räkna med 6-7 års livslängd på ett bra batteri. Så förr eller senare hjälper det föga med solcellerna ändå, om man tänkt sig spara elenergin.

Det nämndes vindkraftverk. Generellt med grön energi är ju problemet att det kräver underhåll. Ett vindkraftverk behöver underhållas 2-4 ggr per år. Man måste också byta ut växellådan efter ungefär 7 år. Jag tänker att vid krig eller en större kris kan man nog räkna med att ett vindkraftverk i bästa fall puttrar på under ett år, sen kommer det bli stående.

Är ju lite OT, men detta är ju problemet med all grön energi, att det är en utopi att de ska kunna ersätta fossil energi. För det behövs fossil energi för att ens kunna tillverka grön energi. Alla jag nånsin diskuterat med kring det här, som menar att grön energi är möjligt, kommer till en punkt när deras argument inte räcker till längre. Då tar de alltid till general-skygglappen: "Någon nånstans kommer att uppfinna någon slags ny teknologi som kommer att fixa det här".
Samtidigt så är fossil energi ytterst känslig för störningar.
Ett par missade båtar så har vi problem.
Rätt tydligt är det just nu. Det finns ett större behov av bränsle än tillgång.

Även om vind och sol kräver underhåll så tuffar dom på rätt obehindrade under en bra tid.
Har man batterier så kan man köra ett löpande byte vilket innebär att man under 7 års perioden sakta man säkert tappar lagringskapacitet.

Fossilmotorn behöver även den löpande underhåll.
Dieselelverk drivna av en mercedeslastbilsmotor som kommer att gå dygnet runt behöver service var 60:de dag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #149 skrivet: 19 apr-22 kl 21:39 »
Jag tänker fortsätta att vara partypoopern i den här tråden.  ;D

De som pratar om solceller utgår tydligen från att kriget endast pågår sommartid. Solceller är visserligen underhållsfria mer eller mindre. Men inte batterierna. Kanske inte så sannolikt vid ett krig, snarare en större kris, att elen uteblir under många år. Vad jag förstår kan man kanske räkna med 6-7 års livslängd på ett bra batteri. Så förr eller senare hjälper det föga med solcellerna ändå, om man tänkt sig spara elenergin.

Det nämndes vindkraftverk. Generellt med grön energi är ju problemet att det kräver underhåll. Ett vindkraftverk behöver underhållas 2-4 ggr per år. Man måste också byta ut växellådan efter ungefär 7 år. Jag tänker att vid krig eller en större kris kan man nog räkna med att ett vindkraftverk i bästa fall puttrar på under ett år, sen kommer det bli stående.

Är ju lite OT, men detta är ju problemet med all grön energi, att det är en utopi att de ska kunna ersätta fossil energi. För det behövs fossil energi för att ens kunna tillverka grön energi. Alla jag nånsin diskuterat med kring det här, som menar att grön energi är möjligt, kommer till en punkt när deras argument inte räcker till längre. Då tar de alltid till general-skygglappen: "Någon nånstans kommer att uppfinna någon slags ny teknologi som kommer att fixa det här".


Beträffande batterier och deras livslängd, så är det ju stora skillnader beroende på vilken batterikemi som används och hur välgjorda och genomtänkta BMS man har.  Öppna nickelbaserade batterier och vissa slags litiumbaserade batterier tycks kunna ha praktiskt taget obegränsad livslängd.  Slutna nickelbaserade batterier av dålig kvalitet håller sällan mer än ett år, samma sak gällde för 20 år sedan för litiumkemier men de har förbättrats drastiskt under den tid som har gått. 6-7 års säker livslängd kan nog stämma för blybatterier av någorlunda god kvalitet, men sådana används ju knappast i nyinstallationer numera, annat än när det är frågan om hemsnickrade nollbudgetprojekt som bygger på kasserade bilbatterier från miljöstationen.

Vilka vindkraftverk känner du till som kräver regelbundna växellådsbyten?
Praktiskt taget alla småvindkraftverk för "offgrid"-bruk har direktdriven generator och det finns ingen växellåda alls. En del av dem är dock synnerligen rappligt byggda och kan inte under några förhållanden väntas ha någon nämnvärd livslängd.
Ser man på större "on-grid" -verk, så har jag personliga drifterfarenheter av ett 600 kW Vestas-verk från sent 90-tal. Det är fortfarande, efter snart 25 år, i drift med originalväxellådan.  Något lager i växellådan byttes/modifierades i förebyggande syfte under garantitiden då verket var nytt, och efter ca 10 år utrustades växellådan med ett elektrostatfilter för oljan. I övrigt hade verket en del strul med givare och elektronik under de första åren, men det får man nog betrakta som barnsjukdomar, felen har inte återkommit. Fjärrstyrningsutrustningen har såklart bytts ut några gånger - den första lösningen med telefonmodem och uppringning med terminalprogram drabbades ofta av åskskador, och några senare lösningar med uppkopplingar via mobilnätet fick stryka på foten i och med den allmänna it-utvecklingen. Det verket har definitivt varit lönsamt och tjänat in både investeringskostnaden och den energi som gick åt för tillverkning och montering många gånger om.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #150 skrivet: 19 apr-22 kl 22:15 »
Jag tänker fortsätta att vara partypoopern i den här tråden.  ;D

De som pratar om solceller utgår tydligen från att kriget endast pågår sommartid. Solceller är visserligen underhållsfria mer eller mindre. Men inte batterierna. Kanske inte så sannolikt vid ett krig, snarare en större kris, att elen uteblir under många år. Vad jag förstår kan man kanske räkna med 6-7 års livslängd på ett bra batteri. Så förr eller senare hjälper det föga med solcellerna ändå, om man tänkt sig spara elenergin.

Det nämndes vindkraftverk. Generellt med grön energi är ju problemet att det kräver underhåll. Ett vindkraftverk behöver underhållas 2-4 ggr per år. Man måste också byta ut växellådan efter ungefär 7 år. Jag tänker att vid krig eller en större kris kan man nog räkna med att ett vindkraftverk i bästa fall puttrar på under ett år, sen kommer det bli stående.

Är ju lite OT, men detta är ju problemet med all grön energi, att det är en utopi att de ska kunna ersätta fossil energi. För det behövs fossil energi för att ens kunna tillverka grön energi. Alla jag nånsin diskuterat med kring det här, som menar att grön energi är möjligt, kommer till en punkt när deras argument inte räcker till längre. Då tar de alltid till general-skygglappen: "Någon nånstans kommer att uppfinna någon slags ny teknologi som kommer att fixa det här".
Det finns grön teknologi redan som fixar "det här". Men om du menar krig typ Ukraina där du får landet sönderslaget kvittar det ju vilken teknologi du har. Om du får landet avskuret men inga krigshandlingar sker mot infrastrukturen blir det bara smärre problem. teknologin finns inom landet att hålla vindkraft och övrig produktion igång ett bra tag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #151 skrivet: 21 apr-22 kl 13:22 »
Ja, något som brukar användas av folk som diskuterar är att bara se sin sidas fördelar och motståndarens sidas nackdelar. Det är inte svårare att serva en generator som drivs av vinden än en som drivs av olja/kol/kärnkraft.

Fossilberoendet är ett beroende för att vi valt den vägen och det tar ett tag att svänga den skutan, inte för att det är den enda energikällan som vi kan använda.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #152 skrivet: 21 apr-22 kl 13:30 »
Ja, något som brukar användas av folk som diskuterar är att bara se sin sidas fördelar och motståndarens sidas nackdelar. Det är inte svårare att serva en generator som drivs av vinden än en som drivs av olja/kol/kärnkraft.

Fossilberoendet är ett beroende för att vi valt den vägen och det tar ett tag att svänga den skutan, inte för att det är den enda energikällan som vi kan använda.
Enklare faktiskt då man inte behöver ta hand om energigivaren.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #153 skrivet: 11 okt-22 kl 22:53 »
 När Putte börja kriga börja jag gräva. Gräva landet åt potatis. Sen gräva att förvara. Grävde fram den gamla jordkällaren. En nedsänkt kallstenslavad fyrkant med ingång. Mycket glas, flaskor o trasiga ting jag fann och att ena väggen måste lavas om till hälften. För mej oklart hur taket engång varit. Valt att bygga ett tegelvalv. Nu är anfangerna (1:a stenen som valvet vilar mot) på plats, ett stall som taket blåst av på köptes och ca 1500 tegelsten väntar på sin plats.
Hydraulisk kalk inhandlat o sand hämtad. Ingångskammaren kvar att lava innan dags att sätta formen på plats. Och nu undras det om jag hinner innan vintern. Kalkbruket får inte muras under +5. Men det kommer väll en vår eller? Måste skynda potatisen vill också in.

 Någon som känner murare med lite erfarenhet som kan tänkas leka med i sandhögen? Ersättning utgår. Mat o logi finns. Allt placerat i södra Halland.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #154 skrivet: 12 okt-22 kl 19:24 »
Jag har tyvärr ingen halländsk murare på lut, men vill åtminstone säga heja dig, ärt  :) ! Snyggt jobbat så här långt! Inspirerande, även för mig som har en originalmonterad källare rätt under huset.
Ungefär 200 kg vinterpotatis ligger nu där och väntar på att ätas upp. Tyvärr får jag varje gång jag går ner till källaren plocka bort några knölar som angripits av brunröta. Det blir inte Asterix som vinterpotatis nästa år, kan jag säga, fast det var kontrollerad köpe-sättpotatis och allt  >:( . Dåligt utsäde försämrar helt klart krisberedskapen!

Den här infallsvinkeln på preppning snubblade jag på när jag slösurfade, "prepperprästen" från Örebro som menar på att krisberedskap är ett gemensamt ansvar och preppning en kärlekshandling:
https://www.varldenidag.se/reportage/han-ser-prepping-som-en-karlekshandling-gentemot-andra/repvhj!4saxVmWDBMHs31xliK3Hjw/
Tror jag ska läsa hans bok. (Världen Idag är en kristen nyhetssajt, för den som undrar.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #155 skrivet: 12 okt-22 kl 19:55 »
 När blir 15 kg 4? Jo när man torkar äpplen. Har ett avtal med en kompis att om han kommer med äpplen så torkar jag dem o får hälften av det torkade. Det är ganska drygt att tvätta, kärna ur o skära i bitar. Är så himla glad för den primitiva tork jag har. den tar ingen extra energi och resultatet kan användas i flera år om den är rätt förvarad. Tar tre dygn för äppelbitarna att bli torra och ca. 1.5 timmar att stycka upp äpplena för en sats på ca 40 normalstora äpplen.

 Jobbade på Semper slutet 70 under morots säsongen. Stog vid ett band o skar bort dåligt på morötter som matades in i en maskin för att få dem i tärningar. Är det någon som vet var ma kan finna sådana maskiner? Har hört med Semper var de tagit vägen men inte fått nått svar. De var ganska primitiva så där borde finnas sådant ute på hyllorna någonstans.
 Tänker mej bygga en ny tork lite annorlunda än den gamla men ändå samma princip: ovanför kökspannan där taket kopplat til ventilationen men någon modell större. Kan se att där finns en potential till försäljning. Och i villa trädgårdar ligger mängder med äpplen att jobba med.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #156 skrivet: 12 okt-22 kl 20:45 »
När blir 15 kg 4? Jo när man torkar äpplen. Har ett avtal med en kompis att om han kommer med äpplen så torkar jag dem o får hälften av det torkade. Det är ganska drygt att tvätta, kärna ur o skära i bitar. Är så himla glad för den primitiva tork jag har. den tar ingen extra energi och resultatet kan användas i flera år om den är rätt förvarad. Tar tre dygn för äppelbitarna att bli torra och ca. 1.5 timmar att stycka upp äpplena för en sats på ca 40 normalstora äpplen.

 Jobbade på Semper slutet 70 under morots säsongen. Stog vid ett band o skar bort dåligt på morötter som matades in i en maskin för att få dem i tärningar. Är det någon som vet var ma kan finna sådana maskiner? Har hört med Semper var de tagit vägen men inte fått nått svar. De var ganska primitiva så där borde finnas sådant ute på hyllorna någonstans.
 Tänker mej bygga en ny tork lite annorlunda än den gamla men ändå samma princip: ovanför kökspannan där taket kopplat til ventilationen men någon modell större. Kan se att där finns en potential till försäljning. Och i villa trädgårdar ligger mängder med äpplen att jobba med.
Tärnare finns att köpa på storköksskrot eller sådana som säljer sådan utrustning.

https://www.restaurangmaskiner.net/restaurangmaskiner/beredning/gronsaksskarare/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #157 skrivet: 15 okt-22 kl 10:19 »
Förr när folk i bygden här (södra Småland) skulle vinterförvara potatis så grävde dom några rätt så djupa gropar som dom lade potatisen i. Sen tömde dom en åt gången. Jag har en kompis som gör så fortfarande.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #158 skrivet: 15 okt-22 kl 14:05 »
Till dricksvatten och matlagning kan du destillera, kondensera både havsvatten, salt brunnsvatten eller dagvatten. Hur man bygger en destillator fins väl beskrivet på nätet. Davatten och regnvatten kan du få drickbart genom att du sorterar ur träkolen ur din aska, krossar den till smul och lägger den i ett tygknyte. Lägg knytet i bringare eller annat kärl, slå på vattnet och låt stå över natten. Det fins också en vattenrenardunk du kan köpa. Bioliteköket fungerar bra, jag har ett eget nu som jag använt en hel del.  Du som har jord kanske kan dela med dej. -Om utsäde dom flesta ärtor, bönor som du redan har torkade i din beredskap kan du så och skörda. Hel säd som vete råg korn, majs. kan du också så. Det kan även ätas grönt i form av blast.--Fruktträd och bärbuskar är viktiga för matproduktion, plantera, föröka, och förmå dina grannar att inte gräva upp eller hugga ned.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #159 skrivet: 15 okt-22 kl 22:04 »
Tänk dock på energiåtgången för att destillera vatten. Vattens ångbildningsentalpitet är som bekant 2260 kJ/kg, det innebär alltså att om man bortser från alla värmeförluster så går det åt 0,612 kWh för att förånga en liter vatten. Därtill kommer energiåtgången för att värma vattnet från utgångstemperatur till kokpunkten.

När du pratar om vattenrening med t ex kol, vad är det för ohälsosamma ämnen du menar att man kan avlägsna ur vattnet på så sätt och har du tänkt på övriga skadliga saker som kan finnas med i vatten med tvivelaktigt ursprung?
Bara genom att lägga mer eller mindre aktivt kol i en behållare som man häller vatten i, blir vattnet inte renare. Vattnet MÅSTE passera genom det aktiva kolet på ett sådant sätt att INGET vatten kan smita förbi, om det ska ha en chans att fånga upp någonting överhuvudtaget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

872 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser