Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek hölada småbal?  (läst 2029 gånger)

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
Storlek hölada småbal?
« skrivet: 31 dec-21 kl 15:50 »
Hej!

Någon som har ett hum om hur stor hölada man kan behöva för att rymma årsbehovet av hö i småbal (löspressat) för säg 7-8 får?
Vi kommer behöva bygga något och det är lite klurigt hur stort/litet det kan vara. Plastad storbal hade såklart vart trevligt, men då vi har allt själv för att kunna ta småbal så gör vi gärna det.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-21 kl 18:14 »
Jag har inte svar på frågan men rekommenderar att du bygger så det är tillgängligt med maskin och går att utnyttja även om ni börjar med storbal eller ändrar inriktning och skaffar nått annat djurslag.

Jag skulle utforma bygget som en  carport med mått 6x4m med 4m fri höjd med grusat golv och plintar.
Att snåla på höjd och bredd så man inte får in en balvagn innebär ju sannolikt en massa extraarbete med omlastning som knappast höjer foderkvaliten. Låt fodret vara kvar i balvagnen. Tröttnar ni på får går utrymmet rätt utformat till exempel att använda som lösdrift för häst, carport för traktor eller vedskjul.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #2 skrivet: 31 dec-21 kl 18:21 »
Om vi räknar 2 kg hö per får och dag, och 200 utfodringsdagar per säsong (jag bor i Småland, du kanske har en annorlunda utfodringsperiod), så blir det 400 kg hö per får, dvs 2 800-3 200 kg hö totalt per vinter. Sen får du räkna volymvikt på löspressade balar, killgissning 200 kg/kubikmeter. Då behöver du alltså 3 200/200 = 16 kubikmeter hö för en vinter och 8 får.

fri har en bra idé, borde gå att få tag på en balvagn som rymmer 16 kubik, tycker jag. Jag har kört självlastarvagn på 35 kubik, så det låter rimligt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #3 skrivet: 31 dec-21 kl 19:10 »
Om vi räknar 2 kg hö per får och dag, och 200 utfodringsdagar per säsong (jag bor i Småland, du kanske har en annorlunda utfodringsperiod), så blir det 400 kg hö per får, dvs 2 800-3 200 kg hö totalt per vinter. Sen får du räkna volymvikt på löspressade balar, killgissning 200 kg/kubikmeter. Då behöver du alltså 3 200/200 = 16 kubikmeter hö för en vinter och 8 får.

fri har en bra idé, borde gå att få tag på en balvagn som rymmer 16 kubik, tycker jag. Jag har kört självlastarvagn på 35 kubik, så det låter rimligt.
Det gör inget om vagnen är mindre,  det är bara att dubbla byggytan och skaffa två, billigt att slå upp en enkel byggnad och man  gör det enkelt med beg telefonstolp eller grovsågat virke tex av borregran.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #4 skrivet: 31 dec-21 kl 20:58 »
Hej!

Tack så mycket för svar! 
Mycket smart att tänka volymvikt i kubik, då får man ju ut en ca måttstock att gå efter i vart fall, tack för det! :)
Här lär man nog räkna på närmare 250 utfodringsdagar per år för att vara säker.
Så vi hamnar nog runt 4000kg år, vilket då gissningsvis blir ca 20 kubik löspressade balar per år.

Då kanske en enkel liten byggnad som är 4,8 meter bred och 6 meter lång funkar om man bygger taket med nockbalk och takåsar så att man får ca 4 meter upp till nockbalk. Gör man då långsidans ytterväggar 2,4 meter höga så rymmer där ca 62 kubik upp till hammarbandet, plus drygt 20 kubik till ifrån hammarband upp till nock. Proppfull rymmer den då drygt 80 kubik totalt vilket, om man tänker rätt ger en okej spelmån till antal djur/fodermängd, eller tänker vi fel?

Vi har inget behov att komma in där med maskin eftersom det kommer ligga på markplan, så hövagnar kan lassas ur i portöppningen tänker vi. Och byggnader för djur och maskiner är/blir separata så dess enda ändamål är lite fårhö , annars håller jag med om att det är bra att kunna nyttja byggnader till annat i framtiden  :) Vi tänker att regla upp en trossbotten på plint, och sedan ha spontat trägolv där inne.

Tänker såhär i all sin enkelhet:

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #5 skrivet: 31 dec-21 kl 22:18 »
Något spontat golv behöver ni inte. Ladugolv får gärna vara glesa. Det duger med runda halvbarkade slanor lagda som golv.
Vill man ha ett bekvämare golv att gå på lägger man in tvåtums plankor av halvdålig kvalitet sådana som man kan såga av kvistiga granar som har vuxit längs åkerkanter eller i skärgården. Eller begagnade tvåtums plankor från betongformar. Eller någonting liknande.

Dörren tycker jag att ni skall ha på gaveln. Då kan ni lägga billigaste korrugerade plåten på taket och låta snön rasa av taket som den vill utan att blockera dörren. Man vill inte börja hacka i någon isvall då man snabbt skall stilla fåren innan man skall iväg på annat.

Jag skulle bygga dörren så bred att man kan backa in den överhängande delen av kärran tills hjulen tar mot underslaget (stocken eller tröskeln under dörren). Då blir det lättare att lossa.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #6 skrivet: 01 jan-22 kl 00:05 »
Tack för svar!

Bra tips där! Det ska vi ta med oss! Tack! Och gott nytt år  :)

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #7 skrivet: 01 jan-22 kl 01:06 »
Ska ni lasta av balvagnarna, och stapla höet i höladan, så går det INTE att lägga höet direkt på grus eller ett otätt golv som ligger mot marken. Det kommer att bli fuktskadat, mögligt och otjänligt!

Golvet måste vara av sådan typ, som håller fukten borta! T.ex. av den typ som "gamla loggolv" är. Alltså ett tätt brädgolv som finns på reglar/bjälkar som står på plintar en bra bit över marken, som luftar.
Annars blir det att gjuta en platta, det håller också fukten borta...

Därför är förslagen om att avstå från att lasta ur balvagnen/balvagnarna väldigt bra! Balvagnen är liksom det där luftade golvet.

Dels så slipper ni bygga ett golv som håller fukten borta, och dels så slipper ni jobbet med att lasta av och stapla. Det är inte så värst kul att stapla hö, när man håller på med bal nr 500 eller så...

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #8 skrivet: 01 jan-22 kl 08:44 »
Mina förslag om ett billigt glest golv utgår från att golvet ligget på bjälkar som står på plintar så det blir minst 30cm luft som cirkulerar under golvet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #9 skrivet: 01 jan-22 kl 11:54 »
Som vi skrev ovan: "Vi tänker att regla upp en trossbotten på plint." Det vill säga vi reglar upp för golvet. Tanken har aldrig vart att lägga något direkt på grus/ jord  :)

Vi tänker lasta av in i höladan, hur lätt som helst i markplan, jämte alla år man fått slängt upp det på skulle på tidigare ställe, inget vi ser som något hinder.

Tackar för alla svar, frågan är löst!


fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #10 skrivet: 01 jan-22 kl 12:04 »
Som vi skrev ovan: "Vi tänker att regla upp en trossbotten på plint." Det vill säga vi reglar upp för golvet. Tanken har aldrig vart att lägga något direkt på grus/ jord  :)

Vi tänker lasta av in i höladan, hur lätt som helst i markplan, jämte alla år man fått slängt upp det på skulle på tidigare ställe, inget vi ser som något hinder.

Tackar för alla svar, frågan är löst!
Ser ni inte värdet i att ha en byggnad som tillåter maskinell hantering om ni någon gång skulle behöva köpa foder?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #11 skrivet: 01 jan-22 kl 16:14 »
Har maskinhall, strax ett fårstall samt en hölada längre ned på åkern i värsta fall om de skulle behövas panikköpas hö i storbal nån gång. Sen går där även bra att rulla in några storbal i hö ladan som ska byggas också. Bara lyfta in dem i dörröppningen med lastmaskin å rula den dit den ska för hand.

Den här lilla hölada byggs för att det ska vara nära tillhands med småbalarna. Det passar oss och ändamålet samt placering av byggnaden bra :)




 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Storlek hölada småbal?
« Svar #12 skrivet: 02 jan-22 kl 21:35 »
Ska ni lasta av balvagnarna, och stapla höet i höladan, så går det INTE att lägga höet direkt på grus eller ett otätt golv som ligger mot marken. Det kommer att bli fuktskadat, mögligt och otjänligt!

Golvet måste vara av sådan typ, som håller fukten borta! T.ex. av den typ som "gamla loggolv" är. Alltså ett tätt brädgolv som finns på reglar/bjälkar som står på plintar en bra bit över marken, som luftar.
Annars blir det att gjuta en platta, det håller också fukten borta...

Därför är förslagen om att avstå från att lasta ur balvagnen/balvagnarna väldigt bra! Balvagnen är liksom det där luftade golvet.

Dels så slipper ni bygga ett golv som håller fukten borta, och dels så slipper ni jobbet med att lasta av och stapla. Det är inte så värst kul att stapla hö, när man håller på med bal nr 500 eller så...
Det hjälper inte att gjuta ett golv det blir fuktskadat i alla fall höet måste upp från va sig ma har grusat eller betong det är min erfarenhet.  Bäst är luftat trägolv. Fast man kan ju gjuta och lägga ut pallar på betongen så funkar det så fick jag göra när jag var tvungen att lägga på logolövet som var gjutet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 2 användare (1 dolda)
prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser