Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laminatgolv  (läst 745 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Laminatgolv
« skrivet: 21 dec-21 kl 22:18 »
Går det bra att lägga laminatgolv direkt på en tunn heltäckningsmatta eller bör man ta bort den och lägga det där vita på rulle ?.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

von tratt

  • Inlägg: 1748
    • Skåne
SV: Laminatgolv
« Svar #1 skrivet: 21 dec-21 kl 22:37 »
Det kan gå bra. Jag skulle ha lagt ut lite golv och "känt in" hur det verkar!
Säkrast är alltid att ta bort - det kan vara lite snusk i mattan och kanske ojämnt under.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Laminatgolv
« Svar #2 skrivet: 21 dec-21 kl 23:49 »
Beror ju på hur starkt laminatgolvet är eftersom det inte får samma stöd som det är räknat med om heltäckningsmattan är för tjock och mjuk. Att sätta ned hälen i en skarv kan kanske knäcka skarven då.

Jag har en kamrat som lade skum, tror till och med det var liggunderlag, under våtrumsmattan. Härligt mjukt att gå på, men han räknade inte att det skulle hålla lika länge som om han lagt direkt på golvspånet.


Jag skulle chansa, det är skönt med fjädring i golvet.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Laminatgolv
« Svar #3 skrivet: 22 dec-21 kl 08:35 »
Går det bra att lägga laminatgolv direkt på en tunn heltäckningsmatta eller bör man ta bort den och lägga det där vita på rulle ?.
Jag hade definitivt tagit bort heltäckningsmattan av det skälet att golvets bärighet minskar dvs påfrestningarna på laminatgolvets fogar blir stor. Större möbler lär trycka ner golvet där de står och kan alltså knäcka fogen så det uppstår springor.
underlaget till ett laminatgolv kan ju vara antingen ett tunt skumunderlag,hårt som inte trycks ihop särskilt mycket eller lumppapp. Funktionen med dessa är att golvet skall flyta dvs kunna röra sig i takt med luftfuktighet o husets rörelse. att lägga skumunderlaget ovanpå en heltäckningsmatta lär varken göra från eller till funktionsmässigt. Sedan beror det på hur tjock/mjuk heltäckningsmattan är. Har lagt laminatgolv på typ nålfiltmattor och det brukar funka då dessa är hårda och inte ger efter. Övriga matttyper hade jag plockat bort då man inte kan garantera hållbarhet på laminatgolvet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser