Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Volvo balansaxlar V70  (läst 4588 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
Volvo balansaxlar V70
« skrivet: 26 maj-21 kl 10:24 »
Hej
Syrran har taxifirma, har nu en Volvo V70, 2,0 Bensin  2016, som gått 43 000 mil. Bilen har nu fått lagerhaveri i balansaxlarna i motorn och verkstan säger att det är svårreparerat eftersom nåt kugghjul /drev på vevaxeln sannolikt är skadat och att bara byta balansaxelmodulen leder till att det snart havererar igen, pga drevet på veven. Byta drev på vevaxeln sägs vara omöjligt, då är det bättre att byta motorn. Tror väl att veven måste ur om det drevet ska bytas och då tycker verkstan att det är omöjligt? Balansaxelklumpen sitter innanför tråget och att bara byta den borde vara ganska enkelt

Leker med tanken att testa köra bilen utan balansaxlarna, kan ju funka om bilen frånomed nu bara ska vara en normal privatbil o inte längre gå som taxi

Motorn är en fyra på två liter, 180 kW, års 2016 (jag har inte motorkoden, men kan ta reda på). Nån som testat att köra utan balansaxlarna på en sån?
finns det oljetillförsel till balansaxlarna där de sitter, eller är det smörjt ändå från vevaxelns smörjning?

/Lars

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Volvo balansaxlar V70
« Svar #1 skrivet: 26 maj-21 kl 12:35 »
kan vara så att oljepumpen sitter i balance paket

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Volvo balansaxlar V70
« Svar #2 skrivet: 26 maj-21 kl 13:40 »
Balansaxlarna, eller egentligen de där dreven, är ett mycket stort problem på volvos VEA-motorer. Folk har provat köra utan balansaxlarna och vissa tycker det funkar, andra att bilen blir okörbar.

Här är mer info:

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=144146

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Volvo balansaxlar V70
« Svar #3 skrivet: 26 maj-21 kl 15:12 »
Jag hittar  inte så mycket referenser till där man testat att vara utan balansaxlarna, hur illa blir det utan helt enkelt. Precis som du skriver så är det problem med kugghjulen, uppenbarligen blir det som sitter på vevaxeln skadat när balansaxlarna börjar krångla, så det är i princip inte bara att sätta dit nya balansaxlar eftersom drevet på vevaxeln sannolikt är skadat Då återstår bara att byta hela motorn, eller att testa att köra utan balansaxlarna, och det är där jag står nu, i begrepp att testa utan, vore kul att veta mer om hur andra tyckt att det fungerar

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Volvo balansaxlar V70
« Svar #4 skrivet: 26 maj-21 kl 17:10 »
Är kugghjulet på vevaxeln tillverkat i ett stycke med vevaxeln? Om inte: går det att köpa som reservdel, och finns det beskrivet i Volvos verkstadshandböcker (VADIS) hur det går till att byta det?

Förresten, är det där en motor som är konstruerad av Volvo och enbart används i Volvobilar, eller är den inköpt någon annanstans ifrån? Volvo har ju på senare år använt en hel del Ford- och PSA (Peugeot)-motorer.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Volvo balansaxlar V70
« Svar #5 skrivet: 26 maj-21 kl 19:53 »
Hittade precis samma lösning och utseende på balansaxlar i PSA-motor när jag sökte på Volvo Penta, så kan misstänka att det är en PSA, men vet inte. Till den fanns det beskrivet att man skulle syna kugghjulet på veven och bara montera nya balansaxlar om kugghjulet bedömdes som OK, om inte så skulle vevaxeln bytas. Hur den bedömningen skulle göras vet jag inta, okulärt bara?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Volvo balansaxlar V70
« Svar #6 skrivet: 26 maj-21 kl 22:26 »
Förmodligen avsyna efter tydligt slitage (gropar, "pitting" etc), brutna kuggar mm.

Om det verkligen är en PSA-motor, så kan det ju tänkas att det går att komma över en fräsch motor på skroten billigare än om den säljs som Volvomotor. Eller åtminstone en motor som kan få donera de delar som behövs.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Volvo balansaxlar V70
« Svar #7 skrivet: 27 maj-21 kl 13:34 »
Balansaxelenheten ska tydligen inte vara oerhört dyr ens som en Volvodel, men kommer ändå ta reda på om det är en PSA, kan vara kul att veta. Planen är nu att ta ner tråget och balansaxlarna och syna drevet . I det läget bestämma om det verkar vettigt att skaffa nya balansaxlar, om inte så köra en ÅsaNissevariant o testa hur motorn blir utan axlarna
/Lars

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Volvo balansaxlar V70
« Svar #8 skrivet: 01 jun-21 kl 10:48 »
HAr fått besked på Volvoforum att det inte är en PSA, utan tydligen en riktig Volvokonstruktion. Prisuppgift på balansaxelpaketet är 7000:-, om jag fattat rätt, kan det ju vara värt om man kan få motorn att bli helt OK igen

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Volvo balansaxlar V70
« Svar #9 skrivet: 29 jun-21 kl 10:31 »
Bilen går nu utan balansaxlar. Tog ner tråget och ned med balansaxelpaketet. Eftersom balansaxelpaketet både är ett skvalpskydd och är fästpunkt för oljepickuppen så var det ju bara att använda vinkelslip och ta bort själva balansaxlarna, kapa bort lagren och slå ur dom, tvätta rent efter bästa förmåga och ihop med det. Blir att byta oljefilter nån extra gång efter detta. Var ganska rättframt, bara ett laddtrycksrör som behövdes ner innan tråget kom ned. tyvärr så har bilen kraftigt hjullagerfel som måste fixas innan man kan uttala sej så mycket om hur det egentligen låter när man kör, men jag märker inget konstigt nu iaf. Motorn är en T5 ( fyra cylindrar), 180 kW 2016 och hittills kan jag rekommendera denna lösning om motorn annars är att betrakta som utdömd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

858 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser