Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderbord till gutefår  (läst 1964 gånger)

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
Foderbord till gutefår
« skrivet: 09 nov-20 kl 21:33 »
Hej! Vi funderar på att skaffa ett foderbord till våra gutar för att ge dem ensilaget där. Dock är vi fundersamma över ifall deras horn ställer till det när de ska äta, dvs. att de inte kommer åt fodret. Vi vill hellre ha fodersäckarna. Någon som har erfarenhet av detta och kan ge tips på lämplig modell? Vi har inte tid att bygga själva.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Foderbord till gutefår
« Svar #1 skrivet: 09 nov-20 kl 22:09 »
Foderhäck så de bara får in nosarna har jag fastnat för efter många års strul med horn som hakar i och lamm på foderborden. Byggde själv i trä, men det finns säkert att köpa färdigt.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Foderbord till gutefår
« Svar #2 skrivet: 10 nov-20 kl 18:19 »
Ok! Blir det inte mycket spill?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Foderbord till gutefår
« Svar #3 skrivet: 10 nov-20 kl 19:12 »
Nästan inget. Jag kan mäta ribborna sedan, men ur minnet är både hål och ribbor ca 7 cm. En 2"8" som botten så det håller att gå på, och så var det stadigt och lätt att bygga så. Jag tror den är 5 m lång och går rakt ut i hallen så de kan äta från båda håll, och så kan jag dela in i två grupper, vilket kan vara bra ibland.

Jag ger sällan spannmål, men lite fick de i våras när lammen kommit, och lägger man ut en sträng försiktigt så går det bra att få ut uppåt 10 liter. Det räcker åt gutar. Jag hade 20 tackor i våras och de fick lite mer än 1 lamm var.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Foderbord till gutefår
« Svar #4 skrivet: 10 nov-20 kl 21:27 »
Ok! Såg att mitt första inlägg autocorrectat sig så det blev fel. Vi har kollat främst på foderbord, inte fodersäckar ;D vad hade du för foderbord som du inte var nöjd med?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Foderbord till gutefår
« Svar #5 skrivet: 10 nov-20 kl 23:26 »
Sådana som de trär in huvudet i, men det blir problem eftersom t o m en liten tacka kan få upp framkroppen i en sådan, och det kan komma en bufflig tacka och trycka ned en svag som står och äter. Och så växer hornen, så när man byggt vad man tycker är tillräckligt stora hål, så sitter en tacka fast i alla fall.

Jag vet att det finns en variant som har snedställda ribbor som rör sig. Har sett stora besättningar som använder sådana och de förhindrar dubbla tackor i samma hål. Men jag vet inte hur de fungerar på gutar.


Mätte förresten när jag var ute och tittade till dem, ribborna är 10cm och spalten 8cm. Ett bra mått för mina.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Foderbord till gutefår
« Svar #6 skrivet: 11 nov-20 kl 05:02 »
Varianterna med rörliga rör eller rörliga snedställda rörliga träribbor, fungerar inte för vuxna, hornbärande får. Tyvärr, för annars är de suveränt bra, inget spill, och inga lamm på foderbordet med de varianterna.

Så länge de är lamm eller "stora lamm" så kan de tråckla sig både in och ut, utan att fastna, men för de vuxna med välutvecklade forn fungerar inte.

Jag anväder Siltbergs stora foderhäck (den med spillbricka runt om), när jag har många baggar med stora horn, ingen fastnar och det går bra att äta för dem. Siltbergs fodergrind för rundbal, ställd på deras metallunderrede, funkar också bra.

Annars är antagligen foderbord med rutnät rimliga. Tyvärr verkar det inte finnas några sådana på marknaden för tillfället.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Foderbord till gutefår
« Svar #7 skrivet: 12 nov-20 kl 14:25 »
Jag är lite skeptisk till rutnät för skaderisken, men den går kanske att eliminera om man har stående öppningar på förslagsvis 8x25cm.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Foderbord till gutefår
« Svar #8 skrivet: 13 nov-20 kl 16:22 »
Jag är lite skeptisk till rutnät för skaderisken, men den går kanske att eliminera om man har stående öppningar på förslagsvis 8x25cm.

Jag köpte engelska foderbord för drygt 10 år sedan, rutnät med spillbricka, drygt 2 meter långa, galvade, och i hög kvalitet.

Rutorna är ca 8x8 cm. Lagom stora för att fåren ska få in nosen en liten bit, men inte så långt så att de kan fastna på något sätt. "Matningen" av fodret, oavsett hö eller ensilage fungerar bra, så de är på intet sätt ätbegränsande.

Det blir måttligt med spill från dessa foderbord, och jag använder dem till mina grupper med baggar, där en del av dem har fullt utvecklade horn.

Som sagt finns de tyvärr inte att få tag på. Jag har googlat mig blå, även på ett flertal utländska tillverkarnas hemsidor, för jag skulle vilja köpa två st till. Lagom stort för ca 8 vuxna får före klippning (fyra på varje sida), och rimligt lätta att flytta mellan beten. Jag har gjort egna tak med lantbruksplywood.

Det närmaste man kan komma sådana rutor, är att använda armeringsnät med små rutor, som man monterar snedställda som ett "V" på egen träkonstruktion, eller om man kan svetsa eget  foderbord.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Foderbord till gutefår
« Svar #9 skrivet: 13 nov-20 kl 20:43 »
Det var ungefär så jag hade tänkt göra, men efter att ha avlivat en get hos en granne, då geten fastnat med ett ben och blivit hängandes i ett sådant nät så fegade jag.

Får är nog inte så svåra som getter, vilket dina 10 år utan olyckor visar på.


Även om jag skulle vilja testa med galvade järnrör, så är jag väldigt nöjd med de 10 cm breda brädorna för det ramlar inte ut något när man kastar in hö eller ensilage. Och än så länge har gutebaggarna inte gjort flis av träet...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 5 användare
allimak, GE202, Niklas Nyström, peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser