Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BARF-frågor från nybörjare  (läst 1743 gånger)

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
BARF-frågor från nybörjare
« skrivet: 13 dec-18 kl 09:53 »
Hej alla kunniga!

Vi har en åtta månaders Golden som jag försöker att utfordra med rester från slakt och styckning, samt lite annat överblivet från den egna maten. Jag har försökt inhämta kunskap från nätet och har väl kommit igång ganska bra. Jag tänkte beskriva ungefär hur jag gör och kunniga får gärna komma med rättelser och förbättringsförslag och sedan avrundar jag med någon fråga.

I nuläget väger hunden cirka 33 kg och jag ger ca 2% av hundens vikt som daglig fodergiva fördelat på morgon och kväll. Det jag har tagit rätt på är lever, mjälte, njurar, lunga (ej om den är sönderskjuten), luftstrupe, matstrupe och vom. Hjärta är i mina ögon en delikatess som jag inte skulle ge åt hunden. Tunga brukar jag inte koka själv så ofta, men de andra i jaktlaget har tagit rätt på den. Dessutom har jag tagit rätt på sådant som vi rensat bort vid styckning, dock inte sådant som kan ha blyrester i sig. Jag har varit lite försiktigt med mängden lever så att det inte ska bli för mycket, nästa gång jag slaktar ska jag väga hur mycket det blir övrigt och sikta in mig på att blandningen ska ha 10% lever. Övriga organ tror jag inte att går att överdosera eftersom de inte är så stora, så av dem har jag tagit allt utan att tveka.

Något revben brukar han få att tugga på då och då, knappt en gång per vecka.

Lite matrester brukar det bli, men inte så mycket att salthalten ska vara något bekymmer. Produkter med vetemjöl undviker jag nästan helt efter att han fått kraftig diarré även av mycket måttliga mängder vete vid upprepade tillfällen. Skal från kokt potatis och kokade skal från rå potatis och morötter ges efter den tillgång som det är i en åttabarnsfamilj som äter potatis minst fyra gånger i veckan.

Skal från råa och kokta ägg har jag gett i begränsad omfattning eftersom jag har läst att för mycket kalk kan ge problem i form av att järn inte tas upp lika bra. Hur mycket äggskal tål det att blanda i kosten utan att riskera att det blir för mycket? Jag skulle gärna öka mängden äggskal så länge det inte är skadligt för hunden. I komposten tar det evigheter för dem att förmultna, även om jag inte direkt stör mig över att det ligger äggskal i morotslandet....

Avföringen är mörk och fast så länge han äter vad jag ger honom och inte råkar komma över något kosttillskott i form av en lämnad pizzabit eller något sådant. När vi kokat soppa och har gott om potatisskal, märker man att avföringsmängden ökar när han fått mer kolhydrater. Den är dock fortfarande fast och fin.

Uppfödaren vi köpte från gav sina hundar fryst färskfoder och menade på att det kan behövas något kosttillskott om man gör egen mat åt hunden. Vilket tillskott kan i sådana fall vara aktuellt? Knappast A-vitamin i alla fall eftersom man måste tänka till för att det inte ska bli för mycket av den varan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 2 användare
javill, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser