Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den egna senapen blev besk - vad gick fel?  (läst 5692 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Den egna senapen blev besk - vad gick fel?
« skrivet: 03 jan-13 kl 15:09 »
Strax före jul provade jag att för första gången laga egen senap. Jag köpte ekologiska gula senapsfrön och följde receptet i "Vår kokbok". När senapen var klar smakade jag, och det var inte gott... :-\

Eftersom det stod i receptet att det kunde behöva stå några dagar så har jag låtit det stå i kylen sen dess men det smakar fortfarande likadant. Det smakar beskt och senapssmaken känns inte alls...

Jag använde gula senapsfrön, vatten, vinäger, honung, salt och olja. Enda egna initiativen var att jag använde honung smaksatt med lingon samt bara gula frön och inte gula + bruna.

Nån som har en bra gissning på vad som hänt? Jag har förstås gjort mycket, som vanligt  :-[, så nästa fråga är om det kan gå att rädda på nåt sätt?



Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Den egna senapen blev besk - vad gick fel?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-13 kl 14:19 »
Ingen senapskock därute som har några tips?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Den egna senapen blev besk - vad gick fel?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-13 kl 15:13 »
Du skulle kunna testa att blanda en mindre mängd god köpesenap med lingon, för att se om det var det som var problemet. All matlagning handlar ju någonstans i grunden om kemi, och ibland kan man bli överraskad av effekten av till synes harmlösa ingredienser.

Du kunde också testa att tillsätta lite extra ättika. Kanske vinägern inte var stark nog? Gör några olika små prov och testa med olika mängder ättika.
« Senast ändrad: 05 jan-13 kl 15:22 av sɹǝpuɐ »

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Den egna senapen blev besk - vad gick fel?
« Svar #3 skrivet: 05 jan-13 kl 19:02 »
Tack för svaret anders! Jag provar en ättiksvariant och ser om det blir nån skillnad!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

MatildaKÅ

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Den egna senapen blev besk - vad gick fel?
« Svar #4 skrivet: 17 dec-22 kl 12:20 »
Råkade ut för samma, fast hade både gula och bruna frön. Läste här https://www.eldrimner.com/core/files/kursreferat_senapstillverkning.pdf att det kan bero på att fröna blivit för varma (kokade upp dem med vatten).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser