Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?  (läst 3862 gånger)

summerbreeze

  • Inlägg: 67
    • Småland
    • Höns i Kalvenäs
Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« skrivet: 11 nov-11 kl 11:02 »
Hej jag är ny på det här och har frågor att ställa om någon vill svara på dom.

1. Köpte en pärlgrå dvärgkochintupp och två svarta hönor för att börja lite smått.
    Avkomman från dom blev bara svarta. stämmer det då att dom svarta avkommorna har pärlgrått anlag ?

2.  Isåfall om jag parar dom svarta avkommorna med en pärlgrå tupp kan det bli grått efter dom då eller vad blir det?
    Nu har jag tyvärr sålt min gråa tupp och har ingen och hittar ingen heller.

3. Kan jag använda en annan färg på tuppen för att få pärlgråa avkommor?

m.v.h. Simon

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-11 kl 11:33 »
Pärlgrått är ett vikande anlag så om du parar svart x pgrå får du som sagt svarta. Dessa bär ett anlag för pgrå. Om du parar dessa svarta med pgrå anlag med varandra så kmr 25% av avkommorna ärva 2 anlag för pgrå (en från mamma o en från pappa) o bli pgrå. 25% blir svarta o saknar pgrå anlag o 50% blir svarta med pgrå anlag. Om du parar dina svarta med pgrå anlag med en pgrå individ blir 50% pgrå o 50% svarta med pgrå anlag.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #2 skrivet: 11 nov-11 kl 12:41 »
Om du har vägarna uppåt Göteborg, så finns det fin pärlgrå tupp här hos mig. Linkoso har redan svarat på resten ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #3 skrivet: 11 nov-11 kl 20:47 »
jag som har en svart tupp, kommer jag bara få svarta kycklingar?

jag har hönor i vitt, gult, brunt å svart.
även en blind höna hittar ett korn...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #4 skrivet: 11 nov-11 kl 20:51 »
Du kommer antagligen få svarta och svarta med koppar och guldinslag i kragar/sadel.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #5 skrivet: 11 nov-11 kl 20:51 »
Ja, vad bra med lite svar. Har ju precis införskaffat Harry, en vacker (och helt otroligt trevlig & mysig) tupp från Jennyt. Har bara svarta & vita dv.kochins och hoppas på lite mer pärlgrått... ;D
Då behöver jag kanske inte hitta hönor som är pärlgrå, utan kan låta tiden ha sin gång..?!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #6 skrivet: 11 nov-11 kl 20:58 »
Som Linkoso skriver kommer Zink att få det som kallas ´ej färgrena` kycklingar som avkommor. En generell tumregel i färgavel bland DvK; Blanda inte varma och kalla färger ( guld och silver)

Flax kan med fördel låta tiden ha sin gång :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #7 skrivet: 11 nov-11 kl 20:59 »
Ja, om du inte har bråttom så. ;D

Citera
Ja, vad bra med lite svar. Har ju precis införskaffat Harry, en vacker (och helt otroligt trevlig & mysig) tupp från Jennyt. Har bara svarta & vita dv.kochins och hoppas på lite mer pärlgrått...
Då behöver jag kanske inte hitta hönor som är pärlgrå, utan kan låta tiden ha sin gång..?!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #8 skrivet: 11 nov-11 kl 21:03 »
Nä, ingen brådska här inte! ;D
Kan jag rensa hönshuset på lite blandraser kan jag dock tänka mig att påskynda processen liiite... ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #9 skrivet: 11 nov-11 kl 21:54 »
nu hänger ja inte alls med, varma å kalla färger?
att de inte blir färgrena kan ja förstå! ska dock försöka få till lite färgrena kycklingar i sommar då min väninna har många fina tuppar.

Men min gråa ungtupp då, vad kommer han att ge tillsammans med de övriga hönsen sen?
även en blind höna hittar ett korn...

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #10 skrivet: 11 nov-11 kl 22:18 »
Åhhh,ibland e jag så otydlig ::) Varma färger: gult, rött, orange. Kalla färger; svart, vitt, blått, p.grått. Var jag tydligare nu ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #11 skrivet: 11 nov-11 kl 22:25 »
Jag tror att frågan kanske avser hur man räknar färgrent / ej färgrent. Vågar nog själv inte svara på det! :-[
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Furulund o jag

  • Inlägg: 10
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #12 skrivet: 28 jul-21 kl 23:23 »
Väcker liv I en gammal tråd.  :)
Jag har en svart tupp(pyttelite vitt på fötterna) och en lavendel och än så länge bara lavendel hönor. Blir  alla kycklingar med den svarta tuppen svarta?

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Dvärgkochin genetik svart pärlgrå ?
« Svar #13 skrivet: 09 jul-22 kl 00:22 »
Åhhh,ibland e jag så otydlig ::) Varma färger: gult, rött, orange. Kalla färger; svart, vitt, blått, p.grått. Var jag tydligare nu ???
Nu väcker jag liv i den här gamla tråden. Menar du att man kan blanda alla varma färger med varandra, och ändå få färgrena avommor?

Likaså med de kalla. Kan man t ex blanda pärlgrå och blå, och ändå få färgerna kycklingar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser