Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva i skogen  (läst 38820 gånger)

Huggorm

  • Gäst
SV: Leva i skogen
« Svar #60 skrivet: 25 jan-10 kl 20:01 »
Det gäller nog att hitta en snäll markägare då jag inte tror nån som är intresserade av det här livet har resurser att köpa egen mark. Tyvärr är nog få markägare intresserade att dylika experiment på tomten.

Jag skulle kunna tänka mig att låna ut lite plats till den som vill testa livet i skogen. Men det måste förståss vara en person som jag känner att jag kan lita på, och så att vi sätter upp några enkla regler. Typ kasta inte skräp i naturen, vilka träd som inte får kapas, inte stjäla ägg av grannarna och liknande.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Leva i skogen
« Svar #61 skrivet: 26 jan-10 kl 11:10 »
Om man håller koll på blocket och hemnet så hittar man ju fritidshus och liknande för under 50 000.
Det är några månaders norgejobb, sen är ni fria att göra vad fan ni vill på den ytan i princip.
Det är givetvis inte inom pendelavstånd till nån storstad. Men vill man bo i skogen, så kanske inte det är nåt krav?

ursus_arctos

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Leva i skogen
« Svar #62 skrivet: 11 mar-23 kl 13:50 »
Om ni undrar något annat är det bara att fråga på. Om ni vill komma i kontakt med andra som redan bor i skogen kolla in:
http://www.vildvaxande.org
http://www.mamamaa.org/mambo/ <-- de befinner sig i en skog inärheten av Huddinge och söker fler som vill bosätta sig där, de är mycket varma och trevliga så tveka inte att kontakta de.


Gammal post, jag vet, men det här blev jag nyfiken på. Den där länken fungerar inte längre tyvärr.

Någon som vet om det finns något liknande idag?

(Jag har inte läst hela tråden än, så ursäkta om jag missade något)

Ju större risken blir för att vi får ett nytt storkrig i Europa (faran för upptrappning av kriget i Ukraina stiger ju jämt), desto mer aktuellt blir det ju att fundera över möjligheten för att ge sig ut på skogen i framtiden.
« Senast ändrad: 11 mar-23 kl 13:57 av ursus_arctos »

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Leva i skogen
« Svar #63 skrivet: 11 mar-23 kl 21:35 »
Gammal post, jag vet, men det här blev jag nyfiken på. Den där länken fungerar inte längre tyvärr.

Någon som vet om det finns något liknande idag?

(Jag har inte läst hela tråden än, så ursäkta om jag missade något)

Ju större risken blir för att vi får ett nytt storkrig i Europa (faran för upptrappning av kriget i Ukraina stiger ju jämt), desto mer aktuellt blir det ju att fundera över möjligheten för att ge sig ut på skogen i framtiden.
Enligt inlägget i ditt citat hade folk i de länkade webbsidor bott i en "skog" närheten av Huddinge, alltså ca 20 minuter från centrala Stockholm ;D Enligt din profil är du värmlänning, en plats som ligger bra till i Skandinavien på ett geografiskt sätt men strategiskt ointressant för eventuella fiender och där det också finns riktiga skogar att fly till, alltså den värmländska skogen som har inspirerat många människor. Men om du däremot är ute efter att gå ihop med en redan existerande grupp kolla i Sollefteå trakten! Jag har hört att det finns hippie liknande skogsby samhällen där uppe, dock är det också lite äldre information.           

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Leva i skogen
« Svar #64 skrivet: 12 mar-23 kl 14:00 »
Ge mej dina bästa argument för att bo i skogen.
kretslopp

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Leva i skogen
« Svar #65 skrivet: 16 dec-23 kl 20:47 »
Hej
Det här e svaret på mina Böner[emoji16]exakt det här Drömmer jag om
Så om Du fortfarande är aktiv i Ditt sökande så här många år efteråt
Så Hör av Dej
Tack
Vänligen
Nicole


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser