Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkel dusch i trädgården  (läst 1273 gånger)

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
Enkel dusch i trädgården
« skrivet: 09 maj-23 kl 16:05 »
Bor i ett hus ytan vatten och avlopp indraget och ska bygga någon slags duschhörna i trädgården tänkte jag. Är dock helt nybörjare på att bygga grejer överhuvudtaget.  :o ;D

Jag har tillgång till lastpallar, kan det vara något?

Nån som har byggt en enkel utedusch och har tips? Själva duschen blir någon enkel campingduschvariant, det är själva "kuren" jag behöver hjälp och inspiration med.

Budget = så billigt som möjligt, och med så få verktyg som möjligt. :)
Klart jag kan!

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Enkel dusch i trädgården
« Svar #1 skrivet: 09 maj-23 kl 16:28 »
Har du kollat om det skänks nån duschkabin på blocket eller marketplace i din närhet?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Enkel dusch i trädgården
« Svar #2 skrivet: 09 maj-23 kl 16:37 »
Jo men latpallar passar säkert bra. Antingen du reser uppdom som dom är, eller att du plockar isär dom och snickrar med virket. Ska det bara vara insynsskydd eller ska det vara vindskydd också? Finns det krav på att det ska vara snyggt också?
kretslopp

von tratt

  • Inlägg: 1738
    • Skåne
SV: Enkel dusch i trädgården
« Svar #3 skrivet: 10 maj-23 kl 09:21 »
Ett sätt att snitsa till ohyvlat virke, lastpallar tex, är att bränna ytan ordentligt (tills helt svart förkolnat) med gaslåga, tex billigt med ogräsbrännare, och sen stålborsta bort kolet. Så blir ytan snygg och mjuk.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Enkel dusch i trädgården
« Svar #4 skrivet: 23 maj-23 kl 16:27 »
Har du kollat om det skänks nån duschkabin på blocket eller marketplace i din närhet?

Nej, det har jag inte gjort, jag är inte så sugen på att ha en sån i trädgården.  :D
Det ska helst smälta in lite mer.
Klart jag kan!

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Enkel dusch i trädgården
« Svar #5 skrivet: 23 maj-23 kl 16:29 »
Jo men latpallar passar säkert bra. Antingen du reser uppdom som dom är, eller att du plockar isär dom och snickrar med virket. Ska det bara vara insynsskydd eller ska det vara vindskydd också? Finns det krav på att det ska vara snyggt också?

Haha, njae, snyggt och snyggt. Funktion först. Kanske målar jag eller nåt. :-)

En vän föreslog att bygga av lastpallar och att bygga som två utrymmen ihop: ett "förrum" där man kan hänga av sig kläder, ha handduken osv, och så duschkrypinet. Duschdraperi mellan.
Det tycker jag var fiffigt.
Klart jag kan!

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Enkel dusch i trädgården
« Svar #6 skrivet: 23 maj-23 kl 16:30 »
Ett sätt att snitsa till ohyvlat virke, lastpallar tex, är att bränna ytan ordentligt (tills helt svart förkolnat) med gaslåga, tex billigt med ogräsbrännare, och sen stålborsta bort kolet. Så blir ytan snygg och mjuk.

Ja jag har sett nån liten film på det, det blev snyggt!
Klart jag kan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Enkel dusch i trädgården
« Svar #7 skrivet: 24 maj-23 kl 00:14 »
En granne för länge sedan hade flätad vass som väggar i sin utedusch, och en svartmålad tunna över den.

Flätade slanor av sly blir nog snyggt.

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Enkel dusch i trädgården
« Svar #8 skrivet: 24 maj-23 kl 00:23 »
En granne för länge sedan hade flätad vass som väggar i sin utedusch, och en svartmålad tunna över den.

Flätade slanor av sly blir nog snyggt.

Ingen dum idé det heller - särskilt som jag ska röja en massa sly i trädgården.  :)
Klart jag kan!

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Enkel dusch i trädgården
« Svar #9 skrivet: 26 maj-23 kl 08:02 »
kan ju bygga e av hampa flätad tex den växten möglar inte , kanske inte enkelt få tag på då odlingarna få , asp är ett bra trä brukar anv i bastu  är ju minst sagt varierande ,kallas tyvärr mest för skräpträ , men med bandsåg går de få till önskade dimmensioner ,ungefär hållbarhet som gran troligen då mindre rötbenägen av att dömma bastubyggnation  anv

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Enkel dusch i trädgården
« Svar #10 skrivet: 26 maj-23 kl 12:14 »
Asp används väl i bastu av den anledningen att den inte leder värme så bra? Man kan sätta sig på 90 grader varmt aspvirke utan att bränna sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser