Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackad höna  (läst 876 gånger)

Alicia.johansson

  • Inlägg: 5
    • Halland
Hackad höna
« skrivet: 01 maj-23 kl 20:07 »
Hej!

För 1,5 månad sedan skaffade vi en ny tupp till våra 8 hönor, han var först väldigt undergiven och blev rejält kuvad men senaste veckorna har allt känts väldigt harmoniskt i gruppen.

Igår var dock en höna nästintill skalperad på nacken, ytligt men rejält sår och en del av bakre kammen är borta  :'( trodde först något vilt hade tagit sig in och hon fick sitta i en egen del i hönshuset och vila efter tvätt av såret. Imorse släppte jag in henne tillsammans med de andra och hon var väldigt försiktig. Det tog någon minut men sen schasade tuppen bort henne. Det gick en minut till och sedan rusade en höna på henne, ställde sig med fötterna på hennes rygg och högg i nacken. Den skadade hönan sa inte ett pip utan låg som en pannkaka på marken. Innan jag hann fram kom en höna till och gjorde likadant. Jag fick upp den skadade hönan och hon har suttit isolerad resten av dagen. Äter,dricker och har lagt ett ägg så hon verkar inte allvarligt skadad. Hönorna tog dock i rejält när de högg, det var inga tjuvnyp..

Hur kommer det här sig? Vad beror beteendet på? Inte märkt några dispyter i gruppen alls innan. De går ute dagligen, har löv, gräs, halm att riva i, får dagligen matrester av blandad kompott. Jag har reagerat på att det går lite foder, men inte kan det vara hunger som gör att de hoppar på henne?
Inte märkt att de pickat alls på varandra, läst om att tristess kan få dem att picka fjädrar, men de har gott om plats och ingen annan höna är påverkad.
Gruppen är 6 Hedemorahöns, 1 silkeshöna och den skadade hönan är dvärgkochin, spelar det någon roll att det är blandad flock? Tuppen är dvärgkochin.

Hur gör jag med hönan? Vågar jag släppa in henne igen när såret är läkt?

Tack på förhand för råd!

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Hackad höna
« Svar #1 skrivet: 03 maj-23 kl 21:45 »
Ett tips vid introduktion av nya höns i en flock är att göra kaos i hönsgården. Flytta runt allt som går att flytta. Då måste de koncentrera sig på det nya en stund.
Jag har prövat det med gott resultat. Jag har dock satt in flera nykomlingar samtidigt. Är lite tveksam hur det kommer att gå när hon återvänder ensam igen.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hackad höna
« Svar #2 skrivet: 09 maj-23 kl 07:43 »
En av mina höns fick hackskador på benet precis där tårna kommer ut och så länge såret var rött och köttigt så hackade de andra hönsen där. Sprejade jag på blåsprej så fick såret vara men bara en kort tid. Så hönan blev isolerad och såret behandlat varje dag tills det var helt läkt, hon stod då i en kaninbur i närheten av hönsen så de såg och hörde varandra hela tiden, sedan satt jag in hönan i flocken igen och allt var lugn.
Nu har jag 2-3 unghöns som är kala i nacken och på ryggen. Ryggen går att skydda med hönssadlar men hur skyddar man nacken? Finns det hönshjälmar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser