Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?  (läst 5420 gånger)

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
Nu behöver jag köpa en kaminfläkt till vedspisen i gjutjärn och en gjutjärnskamin. Alltså, en sån som man ställer ovanpå spisen utan att använda en extern energikälla.

Det finns ju en uppsjö av tillverkare och modeller i priser från några hundra kronor upp till ett par tusen. Är det nån kvalitetsskillnad på fläktarna? Är det nån fläkt som ger ifrån sig högre ljud än andra? De flesta tillverkare anger ungefär vilka volymer deras fläktar klarar att flytta. Stämmer deras uppgifter?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-22 kl 11:21 »
Vet inte vilka märken som är bäst, men i princip är de lika. En termoelektrisk generator, TEG, och en liten elmotor. TEGen levererar ett par watt när du eldar, så mer fart än vad en datorfläkt med samma förbrukning får du inte. Det sitter nog samma sorts TEG på alla, och jag har bara sett de som har en. Bygger man själv kan man ju ta många, och på så sätt få fart på fläkten eller ha som laddare till telefon eller laptop.

Se till att du inte ställer den på varmaste stället, och att den tar kall luft och blåser mot det varma. Det dels för att det är temperaturskillnaden mellan de luftkylda flänsarna över TEGen och den varma plattan under som ger strömmen, men också att varken TEG eller motor tål för hög temperatur.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #2 skrivet: 09 dec-22 kl 12:00 »
Håller med om att inte ställa fläkten där det är som varmast. Jag gissar att det är därför som en har slutat fungera för oss. Om det kanske i längden blir för varmt för "generatorn".
För tillfället har vi två stycken på vedspisen. En från Rusta och en Anslut. Dessa är det lite olika diameter på fläkten. Det är svårt att veta om det är någon skillnad på effektiviteten. Den som slutade fungera var nog en Anslut. Dessa köpte vi på Jula.
Det sitter ett tunt handtag högst upp så det går flytta dem utan att bränna fingrarna. Ingen av de vi har alstrar något störande ljud. Jag tycker man hör ljudet av brasan mer än från fläktarna.

Jag tycker mig minnas att jag sett med två fläktar. Ingen aning om det kanske är dubbla spänningsalstrare på dessa.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #3 skrivet: 09 dec-22 kl 12:02 »
Jag ställer dom på brickor för att dom inte ska bli för varma och dom går fint ändå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #4 skrivet: 09 dec-22 kl 13:41 »
Jag har trott det att det i alla kaminfläktar sitter en stirlingmotor som är ansluten till en generator som alstrar el som driver en elmotor som driver runt propellern. Finns det olika system eller har jag missuppfattat det hela? Om det finns olika system, är det nån idé att välja en fläkt med ett visst system före ett annat?

Sedan några få år har jag en kaminfläkt Anslut köpt på Jula. Tycker den flyttar lite för lite luft. Men jag har inget att jämföra med. Vill gärna hitta nån fläkt som flyttar lite mer luft.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #5 skrivet: 09 dec-22 kl 15:03 »
Jag har trott det att det i alla kaminfläktar sitter en stirlingmotor som är ansluten till en generator som alstrar el som driver en elmotor som driver runt propellern. Finns det olika system eller har jag missuppfattat det hela? Om det finns olika system, är det nån idé att välja en fläkt med ett visst system före ett annat?

Sedan några få år har jag en kaminfläkt Anslut köpt på Jula. Tycker den flyttar lite för lite luft. Men jag har inget att jämföra med. Vill gärna hitta nån fläkt som flyttar lite mer luft.
Vill du ha en billig så ska du ha en "elektrisk".
Stirlingmodellerna är rätt dyra.

När det gäller att flytta luft så finns det större fläktar att köpa men det följer givetvis priset.
Vill man verkligen få en god effekt så skaffar man sig en takfläkt som trycker ner den varma luften.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #6 skrivet: 09 dec-22 kl 22:12 »


Sedan några få år har jag en kaminfläkt Anslut köpt på Jula. Tycker den flyttar lite för lite luft. Men jag har inget att jämföra med. Vill gärna hitta nån fläkt som flyttar lite mer luft.
Kaminfläktar var i början avsedd för att fördela värmen runt tiny house eller snarlika platser i samma storlek. Att ha de i syfte med att fördela värmen i större utrymmen än så är för mycket begärt av en kaminfläkt oavsett motor typen så precis som Skogsvilde hänvisar satsa hellre på en takfläkt eller annan lämplig fläkt som kan driva bort större mängd luft längre ut än en liten kaminfläkt klarar av att göra.       

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #7 skrivet: 09 dec-22 kl 22:18 »
Jag har inte sett någon med stirlingmotor i butik i Sverige. Det finns små lågtemperatur-Sterling som mest är till för att visa principen, och som har ett pris som går att jämföra med de här kaminfläktarna, men de är inte försedda med fläkt.

En TEG kostar 30-40 kronor om man köper på nätet.

Kaminfläktarna är rätt kul om man har en kamin som saknar fönster, för man ser när den tappar fart vilket betyder att det är dags att lägga i. En takfläkt på 50 watt flyttar luften på ett helt annat sätt.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #8 skrivet: 10 dec-22 kl 07:02 »
Jag köpte min Ecofan (canadensiska originalet) för många år sen och den fungerar perfekt. Man kan lägga brickor eller ett par slantar under foten om spisen är mycket varm.
Jag är helnöjd. Försäljaren varnade för billiga varianter eftersom de inte stoppade om något skulle komma in mellan fläktbladen då den gick för fullt. Det är länge sen så dessa barnsjukdomar finns förmodligen inte idag.
Min fläkt klarar två ganska stora rum (35 m2 golvyta).

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #9 skrivet: 10 dec-22 kl 11:37 »
Innan jag råkade elda upp gäststugan hade jag en kaminfläkt-en billig fyrbladig kina kopia på en liten täljstenskamin där. Den kunde stråla ut kaminvärmen ca ett par tre meter längre ut från kaminen beroende på hur hög eller låg var värmen på stenen, alltså man kunde känna på värmen som når på ens kropp när man låg i sängen en bit i från kaminen, denna gäststuga var mindre än 15 kvm.

Samma fläkt använde jag på järnspisen i "stor" stugan som är på ca 25 kvm, där kunde luftstrålar inte nå ända fram på andra ändan av spisen, spisen ligger i mitten på en väggsida av denna fyrkantiga stugan. Resten av tre väggsidor och närmast dem var inte speciellt varm medan det var fullt ös på fläkten och betydligt mer värme på resten av utrymmet dvs närmast runt om spisen.

Nu är det så att om jag minns det rätt hade original kaminfläkten 6 eller 8 vingar i början (kanske är annorlunda numera) jämfört med min kina kopia med 4 vingar men jag fortfarande är övertygad om att om man "kallställer" den nämnda 35kvm utrymmen och börjar elda för värme från början och inte använder andra uppvärmningskällor precis som på offgrid miljö och testar originalet-ecofan kommer den inte att leverera mer än min kina kopia. Den är helt enkelt bara för liten för stora utrymmen oavsett original eller kopia men så klart är den en mysig grej och effektivt i mindre utrymmen.                   

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #10 skrivet: 10 dec-22 kl 11:48 »
Visst är det så, men beroende på hur luftströmmarna lättast hittar sin väg i ett rum eller flera så kan en klen fläkt göra susen på ett ställe, men knappt märkas på ett annat. Så det gäller att rikta den rätt så den lille kan göra maximal nytta.

Jag har rätt högt i taket på bottenvåningen, och det samlas varm luft under taket i köket. Testade förra året att sätta en stor datafläkt (200mm och 7 watt) som blåste ned av den varma luften och flyttade den förbi köksdörren ut i hallen. Det räckte för att jämna ut värmen märkbart i huset.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #11 skrivet: 10 dec-22 kl 13:39 »
Jag bor inte i huset med Ecofan men eldar två gånger om dygnet för vattenledningens skull. I morse stod termometern på 7 grader. Efter två timmar med eldning i vedspisen (Lohberger tror jag det står på luckan) så visade samma termometer som sitter på en yttervägg mitt emot spisen på 14 grader. I kväll när jag kör den andra brasan kommer det att stå 19 grader. Det bästa är att hela rummet har samma temperatur. Innan jag köpte fläkten var det varmt runt spisen och kallt vid ytterväggarna. Jag är som ni förstår nöjd med mitt val av fläkt. Min modell har bara två vingar med de är stora.
I ett annat rum står en kakelugn av märket Cronspisen. Det är också ett inköp som jag är mycket belåten med. Den eldas också två gånger per dygn och det rummet ligger konstant mellan 10-16 grader.
Skönt att kunna elda med ved och slippa våndas över kommande elräkningar.

 

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #12 skrivet: 15 dec-22 kl 19:16 »
Citera
Vill du ha en billig så ska du ha en "elektrisk".
Stirlingmodellerna är rätt dyra.

När det gäller att flytta luft så finns det större fläktar att köpa men det följer givetvis priset.
Vill man verkligen få en god effekt så skaffar man sig en takfläkt som trycker ner den varma luften.

En "elektrisk" fläkt kan jag inte ha eftersom huset inte är anslutet till elnätet, så det är ingen lösning. En del tillverkare anger i sina specifikationer att deras fläktar maximalt flyttar viss mängd luft. Jag får väl prova mig fram, om nu någon inte skulle kunna veta om en tillverkare är pålitligare än någon annan i det hänseendet.

(Hur gör man för att det över ett citat ska framgår varifrån det kommer?)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #13 skrivet: 15 dec-22 kl 19:42 »

(Hur gör man för att det över ett citat ska framgår varifrån det kommer?)

Klicka på den gröna länken "citera" till höger om rubriken på det inlägg du vill citera.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #14 skrivet: 15 dec-22 kl 19:52 »
En "elektrisk" fläkt kan jag inte ha eftersom huset inte är anslutet till elnätet, så det är ingen lösning. En del tillverkare anger i sina specifikationer att deras fläktar maximalt flyttar viss mängd luft. Jag får väl prova mig fram, om nu någon inte skulle kunna veta om en tillverkare är pålitligare än någon annan i det hänseendet.

(Hur gör man för att det över ett citat ska framgår varifrån det kommer?)
Fläkten gör ingen extrem skillnad.
Du kan inte heller få ut mer värme än den som du tillfört.

Vad som är bättre än annat....
Svårt att säga vad som är bäst, jag vill ju helst kunna reparera om det behövs.
Jag tror det är en biltema vi har och den har hängt med i många år.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #15 skrivet: 16 dec-22 kl 00:02 »
En del tillverkare anger i sina specifikationer att deras fläktar maximalt flyttar viss mängd luft. Jag får väl prova mig fram, om nu någon inte skulle kunna veta om en tillverkare är pålitligare än någon annan i det hänseendet.


Tillverkarna bjuder på absolut optimala förhållanden och lite till för att komma upp i dem värden som anges i specifikationer, med andra ord kommer en vanlig användare aldrig upp i vad som anges i en specifikation, så räkna med hälften istället och ha två eller tre fläktar som är riktade mot alla håll beroende på spisens placering i rummet. Märket eller tillverkare har ingen betydelse därför att den är en enkel produkt som inte går att få ut mer än vad den kan ge oavsett tillverkarens kompetens, om du vill kan du också tillverka en fläkt själv.

Om du kan gör uppvärmnings utrymmet mindre istället! jag själv gjorde så under vintertid.       

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #16 skrivet: 27 jan-23 kl 19:47 »
Jag har provat några olika kaminfläktar. Från Clas Olsson, från Biltema och från nånstans som jag inte minns. Biltema var klart billigast och funkar efter ett drygt år ungefär som de andra. En bra sak med Biltemafläkten är att det sitter en liten metallbit under som jag TROR ändrar sig med temperaturen så den inte blir överhettad. Jag har den i alla fall stående på vedspisen och det funkar fint. Per krona är det nog den bästa av mina tre fläktar. Köper hellre två såna än en dyr.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #17 skrivet: 28 jan-23 kl 12:57 »
Jag har presis köpt Biltemas stora spisfläkt. Vi har haft den en månad nu, den kostade 4oo kr. Jag är nöjd, den står på vedspisen och flyttar runt värmen i huset. Vi har 80 kvadrat.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #18 skrivet: 29 jan-23 kl 00:05 »
Jag har provat några olika kaminfläktar. Från Clas Olsson, från Biltema och från nånstans som jag inte minns. Biltema var klart billigast och funkar efter ett drygt år ungefär som de andra. En bra sak med Biltemafläkten är att det sitter en liten metallbit under som jag TROR ändrar sig med temperaturen så den inte blir överhettad. Jag har den i alla fall stående på vedspisen och det funkar fint. Per krona är det nog den bästa av mina tre fläktar. Köper hellre två såna än en dyr.

Fick en sådan nyss och det är nog som du säger en liten bimetallbit som reser upp den så den tappar den bra kontakten med spisen. Kanske räddar den om man eldar för hårt.

Det viktigaste för att få lång livslängd är nog att ställa den så att de får tag i kall luft, alltså inte ställa den så att den blåser ut luft från spisen utan in.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #19 skrivet: 29 jan-23 kl 20:20 »
Jag har presis köpt Biltemas stora spisfläkt. Vi har haft den en månad nu, den kostade 4oo kr. Jag är nöjd, den står på vedspisen och flyttar runt värmen i huset. Vi har 80 kvadrat.
Golvvärme, Pellets/Ved panna, värmepump, direktverkande el eller fjärrvärme eller andra kaminer/element eller sådana väl placerad överallt i huset finns inte hos TS som jag har förstått men hos dig kanske finns en eller flera av dem, då blir det inte samma "effekt" hos TS eller på min stuga som hos dig. Det är en skillnad som man har svårt att förstå av förståeliga skäl om man inte har provat fläkten på offgrid miljö med en enda eldstad för hela huset som enda värmekälla.         


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser