Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fastighetstaxering av lantbruksenhet/Värdering av lantbruksmark?  (läst 1104 gånger)

jonne70

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Hej,
Sitter med fastighetsdeklarationen av en lantbruksenhet på 7 ha som jag är delägare i.
Min ambition är att försöka lösa ut min släktingar, (men det är en historia i sig), så jag vill hålla ner taxeringsvärdet så gott det går.
Den består av betesmark, skog, åker och väg.
Då den ena åkern är för trång att bruka och nu används den enbart till bete och skogen är egentligen inte så stor som taxeringen visar utan är betesmark som är lite för känslig för att köra med skogsmaskiner på.
Så jag tänkte utöka betesmarken och minska på skogen.
Men sen har vi ganska stora ytor kring ekonomibyggnader och väg som borde falla under "övrig mark och tomtmark",
Men frågan är vad som taxeras högst, betesmark eller "övrig mark och tomtmark", är det någon som vet det?
yttersta drömmen är att vara helt självförsörjande och inte belasta naturen något, men än så länge en dröm.....

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Så här jag förstått det, mark ska taxeras efter vad den används till långsiktigt, så är bete användningen så ska den taxeras som betesmark.
Tomtmark är det som värderas högst och den ska vara bebyggd eller planeras att bebyggas inom kort. På lantbruk kan man räkna ca 1000 kvm runt bostaden som tomtmark om inget annat angivits. Mark runt ekonomibyggnader, vägar, elgator och liknande räknas oftast som övrig mark.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

jonne70

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Ja, så har jag också förstått det, men då undrar jag vad som värderas högst, betesmark eller övrig mark?
yttersta drömmen är att vara helt självförsörjande och inte belasta naturen något, men än så länge en dröm.....

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Ja, så har jag också förstått det, men då undrar jag vad som värderas högst, betesmark eller övrig mark?
Det borde vara betesmark för den går att använda till något. Kolla med Skatteverket för säkerhets skull.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser