Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snigelskal till hönsen  (läst 1599 gånger)

Mårten Falk

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
Snigelskal till hönsen
« skrivet: 15 apr-22 kl 16:12 »
Hej, jag har ganska gott om vinbärssnäckor och jag tänker att det borde funka att krossa deras hus och ge till hönsen istället för att köpa musselskal. Någon som har tankar kring detta?

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Snigelskal till hönsen
« Svar #1 skrivet: 16 apr-22 kl 23:34 »
Jag tänker att du kanske borde koka dem eller köra dem en vända i ugnen för att ta död på eventuella bakterier som skulle kunna finnas i skalen?
Annars borde det väl kunna funka.. (?)
Stone in my hand

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Snigelskal till hönsen
« Svar #2 skrivet: 17 apr-22 kl 20:23 »
Klart du kan göra det men du kanske inte får ihop tillräckligt för hönsens behov. Förr i tiden gav man kalk i form av ben till hönsen, kan elda dem spröda och krossa dem. Något som jag själv varit sugen på att testa länge. Hört om att det finns byggen man kan göra för att det ska bli rätt när man värmer upp benen.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

användare_21093810238

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Snigelskal till hönsen
« Svar #3 skrivet: 17 apr-22 kl 21:49 »
Jo visst, varför inte.
Som tidigare nämnt lär du inte få ihop så mycket, om du inte har en extrem infestation av sniglar.
Men ibland är hönsens behov av kalcium överdrivet - det behöver inte så mycket som vissa tror. Om de bara får gå fritt och ta naturligt (insekter, smådjur osv) så är det inte säkert att de behöver kalcium-tillskott.

Vad det gäller bakterier och så skulle jag inte vara orolig. Höns äter naturligt sådana djur(rå, såklart).

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Snigelskal till hönsen
« Svar #4 skrivet: 19 apr-22 kl 09:35 »
Naturens bakterieflora är ofarlig för hönsen.
Då är det värre med diverse "onaturliga" kemikalier.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 4 användare (1 dolda)
Alicia.johansson, von tratt, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser