Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När byter hönserier ut sin besättning?  (läst 895 gånger)

Loiuse

  • Inlägg: 6
    • Gästrikland
När byter hönserier ut sin besättning?
« skrivet: 10 dec-21 kl 10:29 »
Vill skaffa några uttjänta hönor från hönseri till våren men har svårt att hitta när de flesta byter ut besättningen. Är det olika för varje hönseri eller brukar det finnas nån viss tid när alla brukar byta, någon som vet?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: När byter hönserier ut sin besättning?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-21 kl 15:33 »
Jag vet inte, men om man tänker efter så borde de byta jämnt fördelat över året eftersom det annars skulle bli en enorm efterfrågan på nya unghöns vid samma tid.


Du får nog ringa och fråga ditt närmaste hönseri.

Loiuse

  • Inlägg: 6
    • Gästrikland
SV: När byter hönserier ut sin besättning?
« Svar #2 skrivet: 10 dec-21 kl 17:07 »
Ja kanske det, får höra runt lite härikring då.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: När byter hönserier ut sin besättning?
« Svar #3 skrivet: 10 dec-21 kl 19:07 »
Vill minnas det är 18 månader per grupp. Ett hönseri kan dock ha väldigt många grupper så byten sker regelbundet.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser