Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur spänna nätet?  (läst 1345 gånger)

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
Hur spänna nätet?
« skrivet: 12 nov-21 kl 07:14 »
Hej! Har ni något bra knep hur man får nätet runt inhägnaden spänt och snyggt? Vi bygger en ny och jag skulle vilja slippa löst och buktigt nät som på den förra. Vi använder två "våningar" av en meter brett putsnät och har inga direkta specialverktyg till hands. (Jag har funderat på hur man kunde använda block och talja i sammanhanget men skulle inte vilja behöva köpa bara för det här enda bygget.)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur spänna nätet?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-21 kl 10:47 »
Du behöver inte block och talja för att få kraften av dubbla linor. Antingen låter du linan glida i sin egen ögla eller så hittar du någon hal ögla (gärna metall) som du kan trä igenom. Sök på" Truckers hitch" på nätet så får du se en användbar knop.  https://www.animatedknots.com/truckers-hitch-knot

Man förlorar ju lite kraft i friktionen, men om man använder metallringar så går det hyffsat att köra med fyra linor (alltså att du låter den lina du drar i spänna ihop två öglor). Du vet, det man förlorar iväg vinner man i kraft.

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Hur spänna nätet?
« Svar #2 skrivet: 12 nov-21 kl 19:19 »
Okej, tack för tipset, det där låter vettigt! Följdfråga: Hur skulle du fästa öglorna, alltså i vad, då det inte riktigt finns något stadigt i rak linje sedan tidigare att använda sig av?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur spänna nätet?
« Svar #3 skrivet: 12 nov-21 kl 19:59 »
Har du ett par meter gammal telefontråd (alltså ståltråden som satt på stolparna) eller annan litet kraftigare ståltråd som håller så kan man vira den glest flera varv över någon meter av ståltråden som skall sträckas så att den får ett bra grepp utan att förstöra maskorna. Fungerar om man inte har specialverktyg till detta.

Med hävstänger (tex av litet längre stolpar eller slanor) kommer man ganska långt, jag brukar även om nätet är långt staga upp det med tvärställda (litet längre om du har) stolpar man dragit två kraftiga skruvar i toppen på så att det bildar en klyka där nätets översta tråd kan ligga, denna spänner man sedan nätet med diagonalt så att det lyfts i toppen efter sträckningen, om förstås hur jag menar...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur spänna nätet?
« Svar #4 skrivet: 13 nov-21 kl 00:22 »
Okej, tack för tipset, det där låter vettigt! Följdfråga: Hur skulle du fästa öglorna, alltså i vad, då det inte riktigt finns något stadigt i rak linje sedan tidigare att använda sig av?

Om du skall få nätet att hålla sig spänt så måste du ju ha en stolpe som är stadig att fästa i. Om hörnstolpen inte går att få ner så långt så brukar det vara lättast att sätta en lång regel eller slana från en bit över halva höjden på den till botten på den närmaste.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 2 användare
Be, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser