Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärvt vapen  (läst 6999 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Ärvt vapen
« Svar #20 skrivet: 02 apr-22 kl 07:42 »
Enligt vapensmeden som pluggade just en sådan enpipig hagelbössa så får man inte jaktlicens på den. Har du fått jaktlicens på din, och det nyligen (typ senaste 20 åren)?

Det är ju lite petigt det där med vad det står i licensen, står det inte jakt så får man ju inte skjuta en kråka med bössan även om den går aldrig så bra.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Ärvt vapen
« Svar #21 skrivet: 02 apr-22 kl 08:21 »
Varför får man då licens för enskottsvapen?
Eller det inte finns någon regel som förbjuder det?
Jag har en rullblockshagelkanon utan problem.

Det är bara några veckor sedan vi diskuterade detta just för att en fått överta vapen bla. enskotts .22 , han fick över den med jaktlicens och det va ytterligare
en person som hade en enskotts med jaktlicens så jag tror snarare det är hur just den vapenhandläggaren tolkar reglerna än vad reglerna säger, håller den måttet
i kulvikt m.m så ska det ju inte vara några problem.  man kan ju få klass4 licens på ett luftgevär också

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärvt vapen
« Svar #22 skrivet: 02 apr-22 kl 08:39 »
Enligt vapensmeden som pluggade just en sådan enpipig hagelbössa så får man inte jaktlicens på den. Har du fått jaktlicens på din, och det nyligen (typ senaste 20 åren)?

Det är ju lite petigt det där med vad det står i licensen, står det inte jakt så får man ju inte skjuta en kråka med bössan även om den går aldrig så bra.
Med tanke på att vapenhandläggaren har tolkningsföreträde så är det helt ok att jaga med den bössan.
Och det är 1 knappt ett år sedan den beviljades.
« Senast ändrad: 02 apr-22 kl 08:50 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Ärvt vapen
« Svar #23 skrivet: 02 apr-22 kl 09:12 »
Det som står på licensen är det som gäller för det specifika vapnet. Jag har en så kallad minneslicens på några ärvda vapen som inte är pluggade. "Skott får ej avlossas med vapnet" står det. De är fullt brukbara och skulle kunna användas för exempelvis övningsskytte men det är inte tillåtet. Det är mycket möjligt att nästa ägare kan söka jaktlicens på dem men hur det hanteras av vapenhandläggare vet jag inte. De kanske anses förbrukade och antingen skrotas eller görs permanent obrukbara.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärvt vapen
« Svar #24 skrivet: 02 apr-22 kl 09:26 »
Det som står på licensen är det som gäller för det specifika vapnet. Jag har en så kallad minneslicens på några ärvda vapen som inte är pluggade. "Skott får ej avlossas med vapnet" står det. De är fullt brukbara och skulle kunna användas för exempelvis övningsskytte men det är inte tillåtet. Det är mycket möjligt att nästa ägare kan söka jaktlicens på dem men hur det hanteras av vapenhandläggare vet jag inte. De kanske anses förbrukade och antingen skrotas eller görs permanent obrukbara.
Det är behovet som styr vilken licens man söker.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Ärvt vapen
« Svar #25 skrivet: 02 apr-22 kl 10:02 »
För min del var antalet vapen i vapengarderoben var fulltaligt. Jag hade gärna haft fler brukbara vapen i de olika klasserna att välja mellan och gärna något som kunnat användas för mina elever på jägarskolan. Lånevapnen på skjutbanan är få till antalet och något för vänsterskyttar har klubben inte investerat i. Jag hade gärna bytt stock på något av minnesvapnen och förenklat provet för vänsterskyttarna. Klarar de bara examen så de kan köpa egna vapen så går det ju att få dem perfekt tillpassade för deras behov.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärvt vapen
« Svar #26 skrivet: 02 apr-22 kl 12:57 »
För min del var antalet vapen i vapengarderoben var fulltaligt. Jag hade gärna haft fler brukbara vapen i de olika klasserna att välja mellan och gärna något som kunnat användas för mina elever på jägarskolan. Lånevapnen på skjutbanan är få till antalet och något för vänsterskyttar har klubben inte investerat i. Jag hade gärna bytt stock på något av minnesvapnen och förenklat provet för vänsterskyttarna. Klarar de bara examen så de kan köpa egna vapen så går det ju att få dem perfekt tillpassade för deras behov.

Men nu är det ju så att ingen regel är helt absolut och en rätt formulerad ansökan med bilagor som intygar behovet och nyttjandet mycket väl kan malas genom kvarnarna och spottas ut med stämpeln "GODKÄND!"
Senast var ju jägarn boende i Stockholm med din jaktmark i Norrland hos föräldrarna.
Huvudregeln är ju att man ska förvara vapnen där man bor.
Men han fick igenom tillstånd att ha dom hos föräldrarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Ärvt vapen
« Svar #27 skrivet: 02 apr-22 kl 16:40 »
Likhet inför lagen existerar som bekant inte men nu har vi hamnat lite utanför banan.
Jag önskar alla nya jägare och legala vapenägare välkomna i gänget.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
SV: Ärvt vapen
« Svar #28 skrivet: 27 jul-23 kl 17:20 »
God afton!

NU kan jag meddela att det vapen som jag nämnde i första inlägget av detta ämne, nu är till salu. Det är fortfarande icke pluggat, eller vad det kallas. Således ett så kallat "Salongsgevär,! EN-skotts-,  kaliber  22LR (5.6 mm) Förste ägaren köpte det visst år 1942.
Har någon av herrarna någon idé  om vad vapnet kan vara värt? Det är i mycket fint skick.

G S
« Senast ändrad: 27 jul-23 kl 17:39 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärvt vapen
« Svar #29 skrivet: 27 jul-23 kl 17:37 »
God afton!

NU kan jag meddela att det vapen som jag nämnde i första inlägget av detta ämne, nu är till salu. Det är fortfarande icke pluggat, eller vad det kallas. Således ett så kallat "Salongsgevär,! EN-skotts-,  kaliber  22LR (5.6 mm) Förste ägaren köpte det visst år 1942.
Har någon av herrarna någon idé  om vad vapnet kan vara värt? Det är i mycket fint skick.

G S
Dom betingar inga jättevärden, tyvärr.
1000:- är ett bra riktpris.

Lägg den på en våg först för att få fram vikten som måste vara över 2,4 kg för att inte det ska bli svårt att få licensen.

Jag är intresserad om du inte bor för långt bort.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser