Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ladda elbil medans man kör  (läst 9054 gånger)

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
ladda elbil medans man kör
« skrivet: 04 nov-21 kl 16:30 »
Hej någon som laddar sin el bil medans ni kör ?, om jag skulle skaffa elbil hade jag nog investerat i ett reservelverk direkt, då har man ju i prinsip en hybrid bil Yess och sluta leta elutag :(,   denna generator kunde drivas med miljövänligt bränsle 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #1 skrivet: 04 nov-21 kl 17:26 »
..och vad är ett miljövänligt bränsle dvs något som inte ger utsläpp?

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #2 skrivet: 04 nov-21 kl 18:21 »
Men till vilken nytta är det att köpa en elbil om man avser att driva den med en förbrännindsmotor?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #3 skrivet: 04 nov-21 kl 18:25 »
Dom forskar i asfalt som ska kunna ladda bilen medans man kör.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #4 skrivet: 04 nov-21 kl 18:27 »
det kommer en bärbar "reservdunk" under -22.

annars så finns det redan elverk att köpa för nödladdning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #5 skrivet: 04 nov-21 kl 19:27 »
Dom forskar i asfalt som ska kunna ladda bilen medans man kör.
Finns redan mindre sträcka byggd men kostnaden är horribel. tyvärr verkar de flesta inte förstå att batteridrift bara är för småfordon. det stora är bränsleceller. Finns redan i produktion hos de flesta tunga fordonstillverkare. tyvärr ligger Sverige efter på detta område främst pga att vi inte har större tillverkare av vätgas. Och baksidan är att för att tillverka vätgas krävs el som vi i dagsläget har lite av främst i södra halvan av landet. Elen skall ju också vara klimatneutralt tillverkad annars försvinner ju meningen med omvandlingen.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #6 skrivet: 04 nov-21 kl 23:20 »
Hej någon som laddar sin el bil medans ni kör ?, om jag skulle skaffa elbil hade jag nog investerat i ett reservelverk direkt, då har man ju i prinsip en hybrid bil Yess och sluta leta elutag :(,   denna generator kunde drivas med miljövänligt bränsle

Det finns, eller har åtminstone funnits sådana. De brukar kallas REEV, Range Extended Electric Vehicle.  Ett exempel är Renault Kangoo Elect'road , som var på tapeten för 15-20 år sedan. Vet dock ej om det togs in några sådana till Sverige. Jag tror att intresset för dem dog av när batteritekniken förbättrades och man började kunna få mer än ca 80 km räckvidd för rena elbilar.

Rent hårdvarumässigt ska det inte vara några problem att ladda en elbil under körning, problemet är dock att styr- och säkerhetssystem brukar förhindra körning och laddning samtidigt (om laddaren får spänning, tror styrsystemet att man har glömt lossa laddkabeln och hindrar därmed körning).

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #7 skrivet: 05 nov-21 kl 06:54 »
vitsen med elbilar och  dess laddning är ju att ta bort de utsläpp som genereras av förbränningsmotorer. Det tycks inte gå fram hos alla. Att använda ett bränsle som ger lite mindre utsläpp än fossila bränslen är ju ingen lösning då vi just nu strävar mot 0 i utsläpp och helst skall sträva mot minusutsläpp. Förstår frustratioonen hos Greta  när majoriteten av människor tydligen fattar att vi går mot en katastrof men ändå  inte vill göra en förändring i sitt beteende. Utsläpp av CO2 måste nollas oavsett vad för typ av bränsle som används i en förbränningsmotor. Biobränslen är ingen lösning då även de genererar utsläpp. Precis som den reklamfilm som nu rullar... Elen är dyr så för att ladda sin nyinköpta elbil används ett dieselverk. Och precis så görs i olika delar av världen. Fast oftast med kol...

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #8 skrivet: 05 nov-21 kl 08:27 »
Lightyear One är svaret på allt - om man bara kan få ner priset från 1.5 milj. till normalpris.....
Den kommer börja tillverkas av Valmet under 2022. Har solceller på tak och motorhuv.
Den har ett 60 kWh batteri men räckvidden är 725 km! På sommaren behöver den inte laddas ofta ens i vårt klimat.
Sen har vi V2G och V2H. Detta system finns bland annat i en ort i Tyskland (har inte bra minne på namn)
Ett område har solceller på taken och laddstolpar både hemma hos elbilsägare och på gatan (publika).
Dessa laddstolpar kan både ladda och ta emot laddning från elbilar. Man kan alltså jämna ut eldistributionen i området så när det är stora toppar så kan elbilarna leverera ut till nätet.
Vi har själva solceller på taket och när man tittar på batteri till anläggningen så baxnar man. De är super små (men kollosalt skrymmande) och kostar massor. Batteristorlek på 60 kWh är kolossalt om man jämför.
V2G betyder att bilen ger till elnätet och  V2H att bilen ger sitt det egna hushållet.

Detta tycker jag är helt genialiskt. Borde vara krav på att nya hus har solceller på taket. Ny byggnorm helt enkelt och att bilarna kommer ner i pris till normala nivåer.

Visst är det häftigt!


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #9 skrivet: 05 nov-21 kl 09:17 »
Om man i undantagsfall behöver ladda via ett medhavt reservelverk, och på så sätt kanske bränner 100 liter (vilket kan vara rapsolja eller etanol), istället för att fortsätta köra förbränningsbil så är det ju en enorm vinst.

När man läser om hybridbilar så är det typ 4-6 mil på el, sedan hoppar en stor motor igång. Vore det inte bättre med 20 mil på batteri och sedan hoppar en liten snål motor (typ 20 kW) igång och laddar utan att ha direktkontakt med hjulen?

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #10 skrivet: 05 nov-21 kl 10:04 »
Om man i undantagsfall behöver ladda via ett medhavt reservelverk, och på så sätt kanske bränner 100 liter (vilket kan vara rapsolja eller etanol), istället för att fortsätta köra förbränningsbil så är det ju en enorm vinst.
Vore det verkligen det? Finns det elverk med katalysator och partikelfilter?
Jag tänker att personbilar i snitt kanske körs 1200mil per år och gissar då att förbrukningen med en ny bensinare kan vara max 1000l eller en ny diesel max 700l,  att ersätta den förbrukningen med el + 100l bränsle i en sämre renad liten motor undrar jag om det är så smart. Driftsekonomin  på året kanske blir bättre men fordonet med eldrift och extra elverk blir ju tungt och dyrt, kanske skulle kunna fungera som nödlösning för stockholmarnas fjällresor om man skiter i miljö och packutrymme i bilen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #11 skrivet: 05 nov-21 kl 10:52 »
en sak som människan är jäkla duktig i och vinner förstapris i är att söka lösningarna där man känner sig trygg.
det är få som verkligen vågar dyka ut i det okända och prova nya lösningar.

tanken med att kunna göra ström är vettig men som det nämndes precis, för att få en "ren" lösning så krävs det rätt grejer.
och ja det finns men det är inte försvarbart.

elbilar kan utrustas med släpvagnar och då finns möjligheten att ha med ett extra batteripack på den.
om den är rätt konstruerad så innebär mervikten  en marginell minskning av körsträckan på ett orginalbatteri.
dessutom kan man montera solceller på den vilket innebär att man har en emisionsfri ladddning på köpet under färd som ts efterlyste.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #12 skrivet: 05 nov-21 kl 13:12 »
Att ha en förbränningsmotor som driver en generator och laddar ett batteri som driver en elmotor som driver en bil kan ALDRIG bli mer effektivt/miljövänligt än en förbränningsmotor som driver en bil direkt. Det handlar om verkningsgrader och förluster.

Vill du driva bilen med både el och bränsle så är det enda rätta att ha både elmotor och förbränningsmotor i bilen. Alltså en hybridbil.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #13 skrivet: 05 nov-21 kl 17:48 »
För egen del är jag intresserad av en XBUS https://electricbrands.de/en/configurator/ som ska kunna gå (i bästa fall) 600 km på en laddning. I praktiken, i Sverige på vintern, tror jag inte den går mer än 200 km. För mig skulle det täcka de allra flesta resor jag gör men jag kan förstå tanken på att ta med ett elverk vid enstaka tillfällen. Ett antal gånger om året kör jag runt 60 mil från A till B. Under de resorna kan det vara svårt att hitta laddning. Hittar jag det så är det förstås inga problem, om inte tänker jag mig att ha med ett elverk och några dunkar alkylatbensin, just för att jag annars inte kommer fram.

Jag vill jättegärna vara miljövänlig men har satt mig i en situation där jag "behöver" göra mina långresor. Vad är alternativet tänker ni som menar att man inte ska ta med ett elverk? Ska jag strunta i elbil helt? Ska jag lägga ned mina långresor? Ska jag lägga 500.000 kr mer (lånar ni mig pengarna) på att få en Tesla eller något annat som klarar hela sträckan?

Jag kan tänka mig att låta resan ta två dagar inklusive laddningar, så det är inte ett problem. Svårigheten är att det inte finns, vad jag vet, någonstans att ladda på långa delar av sträckan. Jag kommer med 20 mils vinterräckvidd att behöva ladda två till tre gånger under resan. Är det verkligen inte bättre att jag som kör närmare 2000 mil om året kör 1400 mil på el och 600 mil på alkylatbensin än att jag kör 2000 mil på bensin?

Eller tänker jag helt fel? Borde jag kanske inse att mitt förhållningssätt inte duger, att jag inte längre kan leva så att jag förväntar mig att kunna resa 60 mil med egen bil? När ingen kollektivtrafik finns? Häst och låta det ta en vecka? Skippa resorna trots de personliga förluster det kommer att medföra?

Det är inte lätt att förstå hur man ska göra, inte alltid.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #14 skrivet: 05 nov-21 kl 18:41 »
Partikelfilter och katalysator är till för stadsmiljön, och där skall det väl gå att ladda säger staten. Elverk löser laddningen då man inte kan utnyttja laddstolpar. Elverk har visserligen energiförluster, men om man behöver använda elverket vid några få tillfällen om året så är det en vinst ändå. En bil med förbränningsmotor har alltid energiförluster.

Finns i alla fall en hybridbil som har drivlinan jag tänkte på, Opel Ampera, men den fungerar inte för mig.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #15 skrivet: 05 nov-21 kl 20:08 »
Om det vore vettigt miljömässigt att driva tex en Dacia Spring 20% av resorna med ett litet elverk tex ett Honda EU22i skulle jag fundera på om jag kan klara mina transportbehov utan släpkärra, komfort och fart kan jag offra på vardagsresorna men säkerhet och transportkapacitet är svårare att pruta på.


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #16 skrivet: 05 nov-21 kl 22:18 »
Men man får ha ett rätt stort elverk för att kunna ladda elbilen rimligt snabbt. Man vill ju inte att elverket skall stå och gå i flera dygn innan det är klart.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #17 skrivet: 05 nov-21 kl 23:01 »
Men man får ha ett rätt stort elverk för att kunna ladda elbilen rimligt snabbt. Man vill ju inte att elverket skall stå och gå i flera dygn innan det är klart.
Jag tänker att en elbil tar1,5- 2,5kWh per mil och en Dacia Spring skulle väl få 20mils räckvidd, det är inte många ggr jag åker >100 mil på ett dygn numera och det kanske blir för omständligt med ett sånt litet batteri.

Att alltid starta med fullt batteri/tank hemma är en tilltalande tanke med elbil. Att inte kunna åka till Arlanda eller Landvetter utan att stanna är däremot inte tilltalande.
Varför laddningen skulle behöva ta flera dygn kan jag inte förstå om batteriet i mitt exempel är på 27kWh, tror ID3 batteri ska vara minst dubbelt så stort och då må det ta mer än ett dygn att ladda från ett enkelt Honda verk om det ens är möjligt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #18 skrivet: 05 nov-21 kl 23:38 »
Med ett vanligt litet elverk så laddar du ca 1 mil per timme. Ett lite bättre enfasverk för hantverkare klarar du 2 mil per timme med.

Det som är mest frestande är ju att ha ett extra batteri med när man skall göra långresor, det som Skogsvilde förmodligen menar med reservdunk. När man inte har det med i bilen kan det ju fungera som nattel i solcellsanläggningen hemma. Men om man vill ha det smidigt och hålla sig till ett batteripaket som väger 20 kg så ger det bara 3 mil. Men mycket händer på batterifronten nu, så det dröjer inte så lång tid innan batterierna är dubbelt så bra, och då kan man ta sig dit man skall utan att krångla.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #19 skrivet: 06 nov-21 kl 08:36 »
Med ett vanligt litet elverk så laddar du ca 1 mil per timme. Ett lite bättre enfasverk för hantverkare klarar du 2 mil per timme med.

Det som är mest frestande är ju att ha ett extra batteri med när man skall göra långresor, det som Skogsvilde förmodligen menar med reservdunk. När man inte har det med i bilen kan det ju fungera som nattel i solcellsanläggningen hemma. Men om man vill ha det smidigt och hålla sig till ett batteripaket som väger 20 kg så ger det bara 3 mil. Men mycket händer på batterifronten nu, så det dröjer inte så lång tid innan batterierna är dubbelt så bra, och då kan man ta sig dit man skall utan att krångla.
Batteribilar kommer bara att bli en parantes. Det är bränsleceller som gäller om några år. Batteribilen funkar som citybil o pendlarbil för den som inte behöver köra så mycket men bränslecellen ger samma fördelar med räckvidd som dagens bilar. 5 minuter tankning och så är det bara att fortsätta. Fast sedan är det det här med infrastruktur dvs att ta fram vätgas. Staten (läs Mp) verkar måttligt intresserade. övriga europa är mer på hugget och skall vi ha utsläppsfri tung trafik är bränslecellen nästan det enda alternativet. dessa fordon tillverkas o levereras redan fast inte till Sverige. Här saknas bränsle...och el...och framåtanda.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #20 skrivet: 06 nov-21 kl 10:26 »
Batteribilar kommer bara att bli en parantes. Det är bränsleceller som gäller om några år. Batteribilen funkar som citybil o pendlarbil för den som inte behöver köra så mycket men bränslecellen ger samma fördelar med räckvidd som dagens bilar. 5 minuter tankning och så är det bara att fortsätta. Fast sedan är det det här med infrastruktur dvs att ta fram vätgas. Staten (läs Mp) verkar måttligt intresserade. övriga europa är mer på hugget och skall vi ha utsläppsfri tung trafik är bränslecellen nästan det enda alternativet. dessa fordon tillverkas o levereras redan fast inte till Sverige. Här saknas bränsle...och el...och framåtanda.
Om hur många år tror du bränsleceller kommer att stå för merparten av de sålda bilarna?
Med vilken energi tänker du dig att skapa vätgasen?
Hur lång tid tror du det tar att få nödvändiga miljötillstånd för detta?

Jag lever i tron att eldrift är  möjlig i dag,  nu börjar priserna (iofs med subventioneras hjälp) komma till vettiga nivåer i tex Tyskland sägs ju Dacian kosta under 125000kr till konsument och de flesta av oss har väl kvar tron att vi kommer ha el och därmed laddmöjlighet hemma även i framtiden. Kompletterar man det med egna solceller och ett litet elverk är man fortfarande under kvartsmiljonen och då är det främst dragförmågan som saknas jämfört med dagens småbilar upp till klass corolla/golf

Utbyggnaden av laddning längs gator och vägar verkar inte gå fort, planerbar elproduktion läggs ned i Sverige nu, vindkraften verkar inte heller ha kommunernas och befolkningens  gillande just för tillfället.

Men fler och fler överväger egna solceller och de gynnas ju av både energipriserna och de låga räntorna nu.
Om man sedan på ett vettigt miljömässigt och ekonomiskt sätt kan ladda bilen medans man kör, eller då bilen står på plats utan fastladdmöjlighet tror jag på elbilen.




"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #21 skrivet: 06 nov-21 kl 10:30 »
Finns ju några tyngre fordon där motordriven generator ger ström åt elmotor ,då har man ju en enkel lättgående steglös växelåda innom vissa gränser kompleterat med mekanisk hög låg växel för arbersfordon , obrist powertrain byggde om en Tesla m 3 ,tog bort 2/3 av batterierna minskad vikt 250 kg monterade i 2-cyl bensin generator vikt 90 kg, denna lösning tog max 2 dl per mil, fördel m detta är ju att generatorn går på jämt motorvarv , de stora utsläppen står mestadels ex kall bensin motor tex köra genom stad 1 mil tid ca 20 -30 min, dettta företag är övertygade om att en mindre till medelbil inte behöver kosta mer än 200 tusen med denna teknik,

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #22 skrivet: 06 nov-21 kl 10:41 »
Batteribilar kommer bara att bli en parantes. Det är bränsleceller som gäller om några år. Batteribilen funkar som citybil o pendlarbil för den som inte behöver köra så mycket men bränslecellen ger samma fördelar med räckvidd som dagens bilar. 5 minuter tankning och så är det bara att fortsätta. Fast sedan är det det här med infrastruktur dvs att ta fram vätgas. Staten (läs Mp) verkar måttligt intresserade. övriga europa är mer på hugget och skall vi ha utsläppsfri tung trafik är bränslecellen nästan det enda alternativet. dessa fordon tillverkas o levereras redan fast inte till Sverige. Här saknas bränsle...och el...och framåtanda.

Håller med, längre lastbilstransporter kommer antagligen använda bränsleceller. Men batteribilarna är här för att stanna, utvecklingen går snabbt, batterierna blir hela tiden billigare, effektivare, och gjorda av billigare material. Och eftersom de flesta körningar bara är på några mil max så är det perfekt.
Det går inte att komma ifrån att man får stora energiförluster vid vätgasomvandlingen. Så det blir tyngre fordon och nyttotrafik som använder det mest, tror jag.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #23 skrivet: 06 nov-21 kl 10:49 »
Den här trådens frågeställning är så konstig.

Enligt termodynamikens lagar, så kan man aldrig skapa energi, man kan bara förbruka energi, omvandla ett slags energi till annat energislag m.m.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamik

Observera att "evighetsmaskiner" inte finns eller går att skapa enligt fysikens lagar.

Det finns ju för fan fordon som "laddar medan man kör"!

De brukar kallas "elhybrider", och har sålts i flera år. Det finns sådana som kan laddas från "eluttaget", och sådana som enbart laddas vid drift av bränslemotorn.

Anledningen till att man att de är byggda med dubbla drivlinor, och inte med "en generator driven av en bränslemotor som laddar batterier under färd", är att förlusterna av energi för att ladda, genom att bära med sig bränsle, och en extra motor för enbart laddning blir för stora, både avseende energiuttag, och av utrymmesskäl.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #24 skrivet: 06 nov-21 kl 11:14 »
Finns risk att vätebilarna bara blir en dyr återvändsgränd för den som köper en sådan. Väte har allt för mycket problem kring sig.

En av mina grabbar kör en Hyundai Kona och han kommer ca 45 mil på en laddning. När han hälsar på här en kortare stund så tankar han 20 minuter vid en stolpe i stan för att komma hem, vilket är 30 mil härifrån. Blir han kvar över natt så hinner han få i ström för 10-15 mil här hemma och kan om han kör snålt komma hem till sig igen. Tror att bilen kostade 450 000. Han jobbar inom området och jag har ofta diskuterat lösningar med honom, bland annat flödesceller som jag tror på, men han säger att det finns inget som kommer att slå "vanliga" batteridriften av bilarna. Nya lösningar är redan på väg med bland annat aluminium istället för litium, vilket kan göra batterierna 3 gånger så energitäta och ge dem många fler laddcykler. Vem vill hålla på och tanka vätgas när bilen kan stå laddad på gårdsplan på morgonen?

Vi är i början av en omställning, och priserna blir tyvärr därefter. Och staten gör det inte lättare fastän de skjuter till upp till 60-70 000 vid nybilsköp. Om man tittar på bilarnas priser när de säljs från fabrik till de kommer i butik i Sverige så tappar man lite tron på att de vill ha omställning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #25 skrivet: 06 nov-21 kl 11:21 »

De brukar kallas "elhybrider", och har sålts i flera år. Det finns sådana som kan laddas från "eluttaget", och sådana som enbart laddas vid drift av bränslemotorn.

Anledningen till att man att de är byggda med dubbla drivlinor, och inte med "en generator driven av en bränslemotor som laddar batterier under färd", är att förlusterna av energi för att ladda, genom att bära med sig bränsle, och en extra motor för enbart laddning blir för stora, både avseende energiuttag, och av utrymmesskäl.

Den här typen av hybrider som är den vanliga idag bygger ju på att du skall ha förbränningsmotorn som grund och elen som komplement vid stadskörning och korta sträckor. Det är fortfarande en vanlig bil i grunden. Använder du den till största del som elbil så släpar du med dig en stor stark motor och drivlina som reservdunk.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #26 skrivet: 06 nov-21 kl 19:50 »
Opel ampera
Bmw i3 mfl använder en "mindre" fossilmotor som enbart driver en generator...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #27 skrivet: 06 nov-21 kl 23:05 »
Opel ampera
Bmw i3 mfl använder en "mindre" fossilmotor som enbart driver en generator...
Precis.
Det är en lösning som fungerar där/när det inte finns en stolpe och ladda vid.
Fördelen är att man får ner utsläppen då man kör den på ett optimalt varvtal med anpassad rening.
En "vanlig" bil är genomgående en kompromiss där man måste ha en reningsutrustning som ska klara allt från tomgång till fullständig utvarvning.
Och det säger sig själv att det är svårt att få till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #28 skrivet: 07 nov-21 kl 06:21 »
ja bra lösning m fosilmotor /generator hur mycket ger en sån i kw? ja förstår de skiljer  de ger ofta laddning till reducerad hastighet  blir ju ungefär som mobil generator frånsett att inte så många m avgasrening ,, många ser jag i andra länder bygger om vanl bilar till el , är ju besiktningsregler mm återstår väl se vad de blir i framtiden , om hur länge de kmr bli någon fosilbil kvar först försvinner nytillverkning sen de andra ja vem vet , på jordbrukssidan inte hänt så mycket någon lastmaskin främst mini, traktor inte någon direkt serietillverkning, lastbilssidan hänt en del

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #29 skrivet: 07 nov-21 kl 14:44 »
på Industri/jordbruk m.m som idag använder tyngre maskiner går det lite långsamt men troligen blir det bränsleceller som tar över då batteridrift knappast är ett alternativ. Lastbilar,bussar m.m finns ju redan med bränslecellsdrift. de flesta tillverkarna kan idag erbjuda sådana lösningar. Lika inom gruvindustrin där tunga maskiner idag kan  erbjudas med bränsleceller. Problemet f.n är vätgas/infrastruktur. Det de flesta dock inte inser är att när andelen fordon med eldrift oavsett drifttyp når upp till 30% av fordonsflottan kommer enligt samtliga studier jag sett infrastrukturen för bensin/diesel (mackarna) att börja bryta ihop. Detta på grund av lönsamhetsskäl. En mack med låg omsättning kommer att läggas ner om inte någon sponsrar den. Landsbygdsmackarna lär gå åt först och det kan kanske tyckas konstigt då det troligen är landsbygdsbefolkningen som kommer att ha behov av förbränningsmotorer längst. Både av ekonomiska men också då det är dessa fordon som f.n  har räckvidd. Landsbygdsmackarna har ju redan i dagsläget lönsamhetsproblem.Ständigt stigande bränslepriser är ju också att vänta.  En övergångsperiod kan man nog köra traktorer m.m på biodiesel men det är ingen lösning i långa loppet. Även den bränsletypen ger utsläpp i flera led. När också tillverkningen av förbränningsmotorn läggs ner kommer troligen det gå snabbt för elbilarna att ta över. Redan idag är andelen nysålda elbilar stor. För Europas del kommer nybilsförsäljningen av bilar med förbränningsmotor att vara avslutad runt 2030. Andelen av dessa fordon kommer med all sannolikhet droppa av rejält redan från 2025-26. Biobränslen har ju ingen framtid i EU enligt de beslut som är tagna. Anledningen är flera. Finns ingen råvara. Ger utsläpp som alltså måste ner till noll. Det är ren el som gäller. Europa satsar dessutom på vätgas dvs bränsleceller. Debatten i Sverige handlar ju till viss del om biobränslen. Just nu finns skogsråvara men den skall räcka till  väldigt mycket . Och med de klimatförändringar som nu sker är frågan om skogen finns kvar till allt. Här i sydsverige har ju granbarksborren nu fått ett rejält fäste och olika tidigare sällsynta växtsjukdomar ökar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #30 skrivet: 07 nov-21 kl 14:59 »
Bara för att barkborren gillar stressad gran betyder det ju inte att biomassan i skogen avtar. Det växer som aldrig förr. Så nog kommer vi i det här landet att kunna utnyttja biobränsle till viss del även i framtiden.

Bränsleceller kommer att ta över elproduktionen vid polerna, stationära elverk och viss del av de tunga transporterna. Solid state-batterier blir billigare och bättre och kommer att bli det naturliga valet när det gäller industri och jordbruksmaskiner. Ingen som kan undvika det kommer att vilja strula med vätgasen som ett onödigt steg när batterierna klarar jobbet.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #31 skrivet: 07 nov-21 kl 15:26 »
på Industri/jordbruk m.m som idag använder tyngre maskiner går det lite långsamt men troligen blir det bränsleceller som tar över då batteridrift knappast är ett alternativ. Lastbilar,bussar m.m finns ju redan med bränslecellsdrift. de flesta tillverkarna kan idag erbjuda sådana lösningar. Lika inom gruvindustrin där tunga maskiner idag kan  erbjudas med bränsleceller. Problemet f.n är vätgas/infrastruktur. Det de flesta dock inte inser är att när andelen fordon med eldrift oavsett drifttyp når upp till 30% av fordonsflottan kommer enligt samtliga studier jag sett infrastrukturen för bensin/diesel (mackarna) att börja bryta ihop. Detta på grund av lönsamhetsskäl. En mack med låg omsättning kommer att läggas ner om inte någon sponsrar den. Landsbygdsmackarna lär gå åt först och det kan kanske tyckas konstigt då det troligen är landsbygdsbefolkningen som kommer att ha behov av förbränningsmotorer längst. Både av ekonomiska men också då det är dessa fordon som f.n  har räckvidd. Landsbygdsmackarna har ju redan i dagsläget lönsamhetsproblem.Ständigt stigande bränslepriser är ju också att vänta.  En övergångsperiod kan man nog köra traktorer m.m på biodiesel men det är ingen lösning i långa loppet. Även den bränsletypen ger utsläpp i flera led. När också tillverkningen av förbränningsmotorn läggs ner kommer troligen det gå snabbt för elbilarna att ta över. Redan idag är andelen nysålda elbilar stor. För Europas del kommer nybilsförsäljningen av bilar med förbränningsmotor att vara avslutad runt 2030. Andelen av dessa fordon kommer med all sannolikhet droppa av rejält redan från 2025-26. Biobränslen har ju ingen framtid i EU enligt de beslut som är tagna. Anledningen är flera. Finns ingen råvara. Ger utsläpp som alltså måste ner till noll. Det är ren el som gäller. Europa satsar dessutom på vätgas dvs bränsleceller. Debatten i Sverige handlar ju till viss del om biobränslen. Just nu finns skogsråvara men den skall räcka till  väldigt mycket . Och med de klimatförändringar som nu sker är frågan om skogen finns kvar till allt. Här i sydsverige har ju granbarksborren nu fått ett rejält fäste och olika tidigare sällsynta växtsjukdomar ökar.

Det här är ett bra inlägg.
Särskilt hastigheten i omställningen har hela tiden underskattats. Lite förvånad har man varit av att tom bilfabrikanterna själva inte verkar ha förstått. De verkar leva i en drömvärld, ungefär att konsumenterna bara lite gradvis ska ändra sin efterfrågan, så att de hinner tjäna in mera på sina SUVar. Lite som många tror om klimatet. Att det ska vara fogligt och bara ändra sig lite lagom skönt, så att alla kan anpassa sig, och så blir det bara lite varmare. Tipping points vill man inte veta något om. Det kommer nog inte hända, det är ju bara Greta som säger det.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #32 skrivet: 08 nov-21 kl 11:10 »
Det här är ett bra inlägg.
Särskilt hastigheten i omställningen har hela tiden underskattats. Lite förvånad har man varit av att tom bilfabrikanterna själva inte verkar ha förstått. De verkar leva i en drömvärld, ungefär att konsumenterna bara lite gradvis ska ändra sin efterfrågan, så att de hinner tjäna in mera på sina SUVar. Lite som många tror om klimatet. Att det ska vara fogligt och bara ändra sig lite lagom skönt, så att alla kan anpassa sig, och så blir det bara lite varmare. Tipping points vill man inte veta något om. Det kommer nog inte hända, det är ju bara Greta som säger det.

Visst kanske det är ett bra inlägg i sig, men det befinner sig i så fall i fel tråd. malarmaster brukar skriva snarlika inlägg i alla trådar som har med någon form av fordonsdrift att göra, oavsett vad tråden ifråga egentligen handlar om.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #33 skrivet: 08 nov-21 kl 11:24 »
 :) Jaha, jag visste inte det. Men jag tycker nog målarmästers inlägg handlar exakt om det tråden hndlar om.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #34 skrivet: 08 nov-21 kl 17:30 »
Visst kanske det är ett bra inlägg i sig, men det befinner sig i så fall i fel tråd. malarmaster brukar skriva snarlika inlägg i alla trådar som har med någon form av fordonsdrift att göra, oavsett vad tråden ifråga egentligen handlar om.
Men tråden handlar ju om fordonsdrift eller hur? Och ser man den tekniska utvecklingen framåt så är förbränningsmotorn död, elbilar i olika former är det som gäller. Och där kommer bränsleceller o vätgas att spela en stor roll både som energilagrare och för drift av tunga fordon.
Att spekulera om laddning av elbil under drift är ett avslutat kapitel såvida man inte använder ett bränsle som ger noll utsläpp. ett sådant finns inte i dagsläget. Problemet med flera trådar är ofta att man inte förstår de beslut som är tagna och att vi strävar mot noll utsläpp både från industri som fordonssektorn. Då får man titta på den teknik som nu är under utveckling. Inte att se om man kan omvandla nuvarande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #35 skrivet: 08 nov-21 kl 21:43 »
Men det kan ju vara så enkelt som att trådskaparen inte har råd att köpa en elbil som klarar sträckan. Säg att man kan komma över en begagnad Nissan Leaf för sina sista besparingar och på så sätt kan göra sina flesta resor miljövänligt. Men en gång i månaden behöver man kunna åka lite längre än vad batteriet räcker. Då är det inte frågan om vad samhället strävar efter, utan vad individen kan göra för att lösa sitt problem.


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #36 skrivet: 08 nov-21 kl 23:03 »
om samhället tillåter detta. vi kommer komma till en punkt när fossilbränslena helt enkellt förbjuds.  någonstans på 2030-talet skulle min gissning bli. Fram till dess kommer man att kräva alltmer inblandning av etanol o annat som ändå gör att den vanliga förbränningsmotorn måste byggas om om det ens går. Förstår helt de ekonomiska invändningarna men det är trots allt de kommande miljölagarna som kommer att styra. Och faktiskt är det så att man behöver inte köpa en ny elbil. Leasing  till överkomligt pris lär bli framtidens melodi. redan idag är ju t.ex MG:s modell skapligt bra ur ekonomisk synvinkel och priserna lär sjunka rejält på elbilar alltefter som batterierna sjunker i pris. Det är trots allt den dyra biten. Sedan kan det ju bli så att individer inte hittar alternativ av olika orsaker. det kan ju bli att man får tänka över sin situation avseende resor. Landsbygden lär få ta mer stryk då inflyttningen till städerna ökar just pga transportsvårigheter.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #37 skrivet: 08 nov-21 kl 23:41 »
om samhället tillåter detta. vi kommer komma till en punkt när fossilbränslena helt enkellt förbjuds.

Tveksamt, jag tror istället att omställningen bara kommer fortsätta med ett gradvist högre pris i takt med att elbilar och annat ersätter. Det är mycket smartare rent politiskt. Då kan t ex den som har en gammal Pontiac i garaget fortsätta köra den några vackra dagar om året, trots att bensinen kostar skjortan. Det är inte sådant som ska hindras, det är de stora utsläppen som ska bort.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #38 skrivet: 09 nov-21 kl 00:08 »
Tveksamt, jag tror istället att omställningen bara kommer fortsätta med ett gradvist högre pris i takt med att elbilar och annat ersätter. Det är mycket smartare rent politiskt. Då kan t ex den som har en gammal Pontiac i garaget fortsätta köra den några vackra dagar om året, trots att bensinen kostar skjortan. Det är inte sådant som ska hindras, det är de stora utsläppen som ska bort.
Du resonerar klokare än vad nuvarande regeringsunderlag gör.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #39 skrivet: 09 nov-21 kl 00:23 »
om samhället tillåter detta. vi kommer komma till en punkt när fossilbränslena helt enkellt förbjuds.  någonstans på 2030-talet skulle min gissning bli. Fram till dess kommer man att kräva alltmer inblandning av etanol o annat som ändå gör att den vanliga förbränningsmotorn måste byggas om om det ens går. Förstår helt de ekonomiska invändningarna men det är trots allt de kommande miljölagarna som kommer att styra. Och faktiskt är det så att man behöver inte köpa en ny elbil. Leasing  till överkomligt pris lär bli framtidens melodi. redan idag är ju t.ex MG:s modell skapligt bra ur ekonomisk synvinkel och priserna lär sjunka rejält på elbilar alltefter som batterierna sjunker i pris. Det är trots allt den dyra biten. Sedan kan det ju bli så att individer inte hittar alternativ av olika orsaker. det kan ju bli att man får tänka över sin situation avseende resor. Landsbygden lär få ta mer stryk då inflyttningen till städerna ökar just pga transportsvårigheter.

Man ska vara medveten om att alla som beslutar om lagstiftning inte är inne på att följa vägen om att pådyvla oss elbilar och svindyrt pris på bränsle.
Och dessa gör allt få fler kompisar i lekrumme
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #40 skrivet: 09 nov-21 kl 06:37 »
Man ska vara medveten om att alla som beslutar om lagstiftning inte är inne på att följa vägen om att pådyvla oss elbilar och svindyrt pris på bränsle.
Och dessa gör allt få fler kompisar i lekrumme

Vi får väl hoppas att EU använder sitt veto och sätter alla dessa bakåtsträvare på plats.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #41 skrivet: 09 nov-21 kl 09:18 »
att pådyvla oss elbilar och svindyrt pris på bränsle.

"pådyvla och svindyrt".... du inser väl att vi antingen ändrar vårt sätt att göra olika saker, eller så står vi inför en total katastrof. Vilket väljer du?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #42 skrivet: 09 nov-21 kl 10:20 »
"pådyvla och svindyrt".... du inser väl att vi antingen ändrar vårt sätt att göra olika saker, eller så står vi inför en total katastrof. Vilket väljer du?
Jag skiter i vilket.   Allt är skit oavsett vilken väg man går.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #43 skrivet: 09 nov-21 kl 10:40 »
Man ska vara medveten om att alla som beslutar om lagstiftning inte är inne på att följa vägen om att pådyvla oss elbilar och svindyrt pris på bränsle.
Och dessa gör allt få fler kompisar i lekrumme
Viket är alternativet?

Läste nyligt ett inlägg 40  år gammalt.

Barnet: Farfar,du måste jobba på att lämna en värld till oss barn.

Farfar: Ni ungar tänker bara på er själva....

Så aktuellt mer än någonsin. Alternativet till att ta itu  med klimatförändringar och bromsa förloppet är ju enligt många att inte göra något alls. Oftast äldre män....
vilket innebär en totalt förändrad värld där vi redan ser riktningen. En värld med stigande hav,problem med jordbruk,skogsbruk,flyktingströmmar,extremväder,nya krig i kampen om resurser och enorma påfrestningar på de demokratiska länderna där populister växer i makt.
Det är tydligen viktigare att åka omkring i sin gamla bil med bensin/diesel än att ta ansvar för landet,världen men främst för de som skall  leva i den 10-80 år framåt.
Imorgon har de lovat 10 grader + ute. tänker tillbaks på min barndom då november innebär skidor,kälke o roliga dagar i pulkabacken.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #44 skrivet: 09 nov-21 kl 11:51 »
Viket är alternativet?

Läste nyligt ett inlägg 40  år gammalt.

Barnet: Farfar,du måste jobba på att lämna en värld till oss barn.

Farfar: Ni ungar tänker bara på er själva....

Så aktuellt mer än någonsin. Alternativet till att ta itu  med klimatförändringar och bromsa förloppet är ju enligt många att inte göra något alls. Oftast äldre män....
vilket innebär en totalt förändrad värld där vi redan ser riktningen. En värld med stigande hav,problem med jordbruk,skogsbruk,flyktingströmmar,extremväder,nya krig i kampen om resurser och enorma påfrestningar på de demokratiska länderna där populister växer i makt.
Det är tydligen viktigare att åka omkring i sin gamla bil med bensin/diesel än att ta ansvar för landet,världen men främst för de som skall  leva i den 10-80 år framåt.
Imorgon har de lovat 10 grader + ute. tänker tillbaks på min barndom då november innebär skidor,kälke o roliga dagar i pulkabacken.

Jo du kan tänka tillbaka.
Men man måste se till realiteten, om man tvingar  genom pådyvlingar och krav så tycker folk att det är idioti.
Och när det finns någon som lovar vitt och brett att vi, kommer att inte ha så många bilåkande pådyvlingar i din vardag utan vi uppmanar andra att åka hem osv osv.
Och då många pådyvlingar i miljösegementet gör att företagande blir svårt så vinner dom poäng även där. Kanske inte så många röster men hjälp att fiska röster hos dom dom lurar mest.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #45 skrivet: 09 nov-21 kl 12:12 »
ett problem som ingen vill ta i är överbefolkningen om den inte är kmr den att bli jordens under gång , borde inte vara så svårt i detta moderna kontrollsamhälle , och all plasttillverkning inte bra, 1939 står Henry ford ska slå sönder en bil som gjord av hampa detta naturmaterial borde verkligen ligga i tiden men bara för att den förknippas m droghampa så verkar de inte bli något av i större skala

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #46 skrivet: 09 nov-21 kl 12:24 »
..Men man måste se till realiteten, om man tvingar  genom pådyvlingar och krav så tycker folk att det är idioti.
Och när det finns någon som lovar vitt och brett att vi, kommer att inte ha så många bilåkande pådyvlingar i din vardag utan vi uppmanar andra att åka hem osv osv.
Och då många pådyvlingar i miljösegementet gör att företagande blir svårt så vinner dom poäng även där. Kanske inte så många röster men hjälp att fiska röster hos dom dom lurar mest.

Helt klart kommer det bli en kamp, den är redan igång. Populistiska politiker som vädjar till de egoistiska sidorna hos människor finns det gott om.
Politikerna måste bli bättre på att beskriva möjligheterna med en klimatanpassat värld. Den blir annorlunda, och kan bli mycket bättre.

Gårdfarihandlaren

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #47 skrivet: 20 dec-23 kl 10:21 »
Ett elverk som komplement till elbilens batteri är en lösning som kommer att bli en vinnare. Att dimensionera elbilens batteri efter den maximala körsträckan man kör är ett slöseri mot både miljön och plånboken. En konventionell hybridbil är praktisk lösning men också den en miljö- och kostnadsmässig katastrof. Med rätt dimensionering av batteri/elverk kan den optimala lösningen uppnås - även om elverket saknar katalysator.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #48 skrivet: 20 dec-23 kl 10:49 »
Det har ju tillverkats elbilar med elverk som räckviddsförlängare (t ex Renault Kangoo REEV), men det verkar inte som om många vill köpa dem, de flesta har sålts till myndigheter, statliga företag mm på den franska hemmamarknaden. Numera verkar de REEV-bilar som tillverkas vara försedda med bränslecell istället för roterande maskineri.


fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #49 skrivet: 20 dec-23 kl 11:24 »
Ett elverk som komplement till elbilens batteri är en lösning som kommer att bli en vinnare. Att dimensionera elbilens batteri efter den maximala körsträckan man kör är ett slöseri mot både miljön och plånboken. En konventionell hybridbil är praktisk lösning men också den en miljö- och kostnadsmässig katastrof. Med rätt dimensionering av batteri/elverk kan den optimala lösningen uppnås - även om elverket saknar katalysator.
Jag är säker på att fordonet måste klara gällande utsläppskrav ovavsett  vilken teknik man väljer för att förse den med energi, därför tror jag inte det blir möjligt att räckviddsförlänga med ett litet bra elverk som Honda eu22i.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1743
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #50 skrivet: 20 dec-23 kl 15:11 »
Att ha en förbränningsmotor som driver en generator och laddar ett batteri som driver en elmotor som driver en bil kan ALDRIG bli mer effektivt/miljövänligt än en förbränningsmotor som driver en bil direkt. Det handlar om verkningsgrader och förluster.

Det är inte nödvändigtvis så. En bränslemotor som driver en generator kan arbeta vid ett visst varvtal och vald idealisk belastning, medan en motor som driver en bil måste fungera över ett stort område. Så en sådan generator-motor kan göras mindre komplicerad och med bättre verkningsgrad och lägre utsläpp. Om skillnaden räcker för att kompensera för omvandlingsförlusterna - det vet jag inte. Det är inte rätt att kategoriskt avfärda möjligheten.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #51 skrivet: 07 apr-24 kl 13:20 »
Det är inte nödvändigtvis så. En bränslemotor som driver en generator kan arbeta vid ett visst varvtal och vald idealisk belastning, medan en motor som driver en bil måste fungera över ett stort område. Så en sådan generator-motor kan göras mindre komplicerad och med bättre verkningsgrad och lägre utsläpp. Om skillnaden räcker för att kompensera för omvandlingsförlusterna - det vet jag inte. Det är inte rätt att kategoriskt avfärda möjligheten.

Du har helt rätt.
En motor som man optimerar till ett visst varvtal är som regel betydligt miljövänligare än en motor som jobbar över ett brett varvtal.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser