Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Sylt utan syltsocker?  (läst 1857 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Sylt utan syltsocker?
« skrivet: 26 jul-21 kl 14:11 »
Ska göras jordgubbsylt och i år tänkte jag bara göra med vanligt socker, min sylt smakade inte lika bra som morsans och hon kör bara med vanligt socker och fryser sylten.

Jag undrar är det konserveringsmedlet i syltsockret som gör det, eller är det något annat där tro? Vi fryser också vår sylt så kanske vi kan skippa syltsockret, vet inte om man bör skippa konserveringsmedlet eller ej, för jag lägger inte så mycket socker i vår sylt (diabetes). Funderade om jag skulle köpa atamon separat och se vad det blir. Sylten blir kanske lösare men det är isåfall OK, vi gillar sylten lös.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sylt utan syltsocker?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-21 kl 19:28 »
Syltsockret används ju för att konservera och få en fastare sylt. Om du ändå ska frysa den kan du göra den med så mycket socker du vill ha och om du gillar konsistensen som den har så frys den alternativt tillsätt pektin om du tycker sylten är för lös. Konserveringsmedel behövs inte när du fryser sylten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Sylt utan syltsocker?
« Svar #2 skrivet: 27 jul-21 kl 07:53 »
Lade ändå Atamon igår, för säkerhets skull. Jag krossar gubbarna med en potatisstöt och lägger typ 50ml vatten i botten i början bara så det inte ska bränna i botten. Konsistensen blir ganska bra ändå

Vissa hamnade i glasburkar, vissa i sånahära fryslådor.



Köpte och rensade 10kg med B-klass gubbar, dom är mindre och billigare. 8-9 syltades resten frystes hela.

Vårt eget  jordgubbsland är nog helt slut. Plantorna ska bytas, tänkte odla på upphöjda sanddyner nästa gång och täcka med gräs och kompost.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Sylt utan syltsocker?
« Svar #3 skrivet: 29 jul-21 kl 05:37 »
Är du säker på att din mor fryste sylten?

Syltsocker använder man mest när man plockat bären i fel tidpunkt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Sylt utan syltsocker?
« Svar #4 skrivet: 29 jul-21 kl 07:17 »
Jo vi har alltid fryst sylten sen jag var barn.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Sylt utan syltsocker?
« Svar #5 skrivet: 29 jul-21 kl 11:19 »
Här har vi alltid haft den i matkällare.
Vi testade att ha lingon i vatten i källaren. Efter 5 år så var dom fortfarande som nyplockade.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser