Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takkonstruktion friggebod  (läst 611 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Takkonstruktion friggebod
« skrivet: 26 jul-21 kl 10:39 »
Hej

Jag fick ett galet råd på bygghandeln och i lite byggstress följde jag det.

Han sa att man kunde ha öppet mellan isoleringen och luftspalten, dvs inget skydd på isoleringen. Nu när jag tänker efter så känns det ju helt uppåt väggarna fel. Min tanke, då jag redan lagt på taket klart, är att häfta vindpapp underifrån som jag sedan tejpar så att det blir vindtätt(mellan isolering och luftspalt). Är det en dum idé? Vill inte riva hela taket igen.

Konstruktionen är nu inifrån och ut:
-100mm takstol (med träfiber mellan)
-25mm luftspalt
-råspont
-underlagspapp
-ytpapp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Takkonstruktion friggebod
« Svar #1 skrivet: 26 jul-21 kl 10:54 »
Du bör åtminstone stänga till luftspalten med ett insektsnät av metall, så att varken insekter eller möss kommer dit. Annars kommer de ha det lite för bra i isoleringen. I övrigt är det väl inga större problem.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Takkonstruktion friggebod
« Svar #2 skrivet: 26 jul-21 kl 13:30 »
Okej. Tänkte att det är dumt att tex yrsnö kan ta sig in och lägga sig på isoleringen. Därav vindpapp idén. Det borde väl inte bli för tätt? Den är ju väldigt öppen inifrån, men vattentålig utifrån. Självklart kommer jag täta med nät nere och uppe.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Takkonstruktion friggebod
« Svar #3 skrivet: 26 jul-21 kl 13:48 »
Ja, men jag tror det är ganska lite yrsnö som tar sig förbi ett insektsnät. Men visst, kan du få dit vindpapp nu så är det säkert jättebra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser