Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om jordkällare under hus  (läst 2640 gånger)

RebeccaEA

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Råd om jordkällare under hus
« skrivet: 24 jul-21 kl 11:13 »
Hej.

Hade varit tacksam för råd kring min gamla jordkällare som finns under en del av huset. Huset och jordkällaren har stått orörd i minst 20 år.  Ovanför jordkällaren och under vardagsrumsgolvet verkar den vara täckt av jord och sand.

På våren och vid kraftig nederbörd verkar vatten komma in vid utrymmet utanför jordkällaren och marken i jordkällaren håller en del vatten. Bör jag som första åtgärd kanske gräva ur jorden en del och fylla på med typ singel?

Utrymmet utanför källaren ger mig också bryderier då det är svårt att komma in och ur. Ingången är väldigt liten och 2 meter högre än golvet utanför källaren. Hur skulle jag kunna göra ingången och taket på ett bättre sätt?

Tacksam för svar.

Bifogar några bilder.







Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd om jordkällare under hus
« Svar #1 skrivet: 24 jul-21 kl 16:20 »
Framsidan ser ju ut att vara av betong så den går kanske att hugga ur en bit, tex med en betongbilningsmaskin (stenborr med huggmejsel)  man kan hyra gavlarna har egentligen ingen bärande funktion för valvet.

Så länge du inte gräver för djupt vid valvets långsidor bör det inte vara några problem att lägga i dränering tror jag.

Behöver ni gräva djupt nära valvets långsidor skulle jag dock rekommendera att ta kontakt med en fackman först.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Råd om jordkällare under hus
« Svar #2 skrivet: 25 jul-21 kl 09:23 »
Det är rätt vanligt att det blir problem med vatten i matkällare (jag vill inte kalla den där för jordkällare eftersom den verkar vara byggd av betong), om man har fyllt ut marken utanför ingången i efterhand, så det inte längre är fall bort från källardörren.

Man kan prova att dränera utanför, men det kan ändå bli problem vid snösmältningen om det tillkommer mycket smältvatten medan tjälen är kvar i marken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser