Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förstagångsägare - tips och valhjälp  (läst 1981 gånger)

gounis

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Förstagångsägare - tips och valhjälp
« skrivet: 21 maj-21 kl 15:33 »
Hej,

Jag bor med min familj i icke detaljplanerat område med närmsta granne cirka 300 meter bort.
Nu vill barnen (och jag) väldigt gärna skaffa höns och har börjat planera för en framtida ankomst till vår tomt.

Hönshuset är tänkt att bli isolerat, men inte uppvärmt, och ska innehålla ett förrum på drygt 3kvm och en hönsdel på dryga 5kvm.
Till en början hade vi tänkt skaffa oss 4-6 st höns, för att i framtiden utöka skaran, men i nuläget kan jag inte riktigt bestämma mig för vilka hönsraser som passar oss bäst.
Vill gärna att dom ska vara något större, dvs inte för små och inga dvärghöns, samt att de ska vara hyffsat lugn och inte allt för flaxiga då jag/vi vill att barnen ska kunna skapa sig en god relation till dem.

Först och främst vill jag att dom ska vara vackra att se på, men dom ska även vara goda värpare så vi kan njuta av egna ägg utan att behöva köpa dem i affären. En ytterligare del är att vi vill ha traditionellt vita ägg, men även några som kanske går åt att vara beigea/ljusbruna/bruna.

Nu till rastyper. Jag har kollat runt lite och har rangordnat några som jag tycker är intressanta.
Jag skulle uppskatta om ni vill dela med er av era erfarenheter av dessa men även om ni har andra raser som kan tänkas vara aktuella.

1. Sussex (färg gul/svart columbia eller blå columbia för att jag tycker dom är så otroligt vackra)
2. Australorp
3. Vit Leghorn
4. Fiftyfive Flowery

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Förstagångsägare - tips och valhjälp
« Svar #1 skrivet: 21 maj-21 kl 22:22 »
vit leghorn värper kritvita ägg men är lite stissiga av sig... värper bäst av alla raser..

Australorp är stora lugna och vackra men värper ganska små ägg...

fifty five flowery har fördelen att de är könsvisande som nykläckta..

Sussex är lugna ..värper stora ägg och har ett jättefint kött om man vill äta... äggen är svagt färgade..åt beige/brun/rosa...

Nu vill du ha vita ägg men kan du tänka dig bruna ägg så är maran en trevlig ras..

Fjäderfän och kaniner

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Förstagångsägare - tips och valhjälp
« Svar #2 skrivet: 25 jul-21 kl 13:29 »
Bra tråd!
är i samma situation men inga krav als på färg på äggen. vill att dom är dåliga på att fluga för jag tänkte ha dom fria ibland och mitt staket är 70cm.
Ar maran ett bra tips med dessa förhållande?

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Förstagångsägare - tips och valhjälp
« Svar #3 skrivet: 26 jul-21 kl 03:19 »
Bra tråd!
är i samma situation men inga krav als på färg på äggen. vill att dom är dåliga på att fluga för jag tänkte ha dom fria ibland och mitt staket är 70cm.
Ar maran ett bra tips med dessa förhållande?

Mig veterlig finns det ingen hønsras som inte kan flyga øver ett 70 cm staket! Sjælv har jag mina i en elnætshage och elnætet ær inte alls høgt, men jag har fågelnæt øver i børjan så att dom tror att dom inte kan flyga øver. Sen tar jag bor det och då stannar dom inne ændå. Jag vet inte om det skulle funka att sætta en eltråd øverst på staketet, dom får kanske ingen støt om dom sætter sig på det. Det ær i alla fall vældigt bra att ha en låg eltråd runt hønshuset så att inte rovdjuren førsøker ta sig in.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Förstagångsägare - tips och valhjälp
« Svar #4 skrivet: 26 jul-21 kl 03:21 »
Hej,

Jag bor med min familj i icke detaljplanerat område med närmsta granne cirka 300 meter bort.
Nu vill barnen (och jag) väldigt gärna skaffa höns och har börjat planera för en framtida ankomst till vår tomt.

Hönshuset är tänkt att bli isolerat, men inte uppvärmt, och ska innehålla ett förrum på drygt 3kvm och en hönsdel på dryga 5kvm.
Till en början hade vi tänkt skaffa oss 4-6 st höns, för att i framtiden utöka skaran, men i nuläget kan jag inte riktigt bestämma mig för vilka hönsraser som passar oss bäst.
Vill gärna att dom ska vara något större, dvs inte för små och inga dvärghöns, samt att de ska vara hyffsat lugn och inte allt för flaxiga då jag/vi vill att barnen ska kunna skapa sig en god relation till dem.

Först och främst vill jag att dom ska vara vackra att se på, men dom ska även vara goda värpare så vi kan njuta av egna ägg utan att behöva köpa dem i affären. En ytterligare del är att vi vill ha traditionellt vita ägg, men även några som kanske går åt att vara beigea/ljusbruna/bruna.

Nu till rastyper. Jag har kollat runt lite och har rangordnat några som jag tycker är intressanta.
Jag skulle uppskatta om ni vill dela med er av era erfarenheter av dessa men även om ni har andra raser som kan tänkas vara aktuella.

1. Sussex (färg gul/svart columbia eller blå columbia för att jag tycker dom är så otroligt vackra)
2. Australorp
3. Vit Leghorn
4. Fiftyfive Flowery

Av de dær raserna tycker jag bæst om Sussex. Var noga med vem du køper av før det finns så många hønssjukdomar och dessutom ohyra varav røda hønskvalster ær de mest fruktade.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Förstagångsägare - tips och valhjälp
« Svar #5 skrivet: 26 jul-21 kl 09:22 »
Mig veterlig finns det ingen hønsras som inte kan flyga øver ett 70 cm staket!

Det skulle väl vara silkeshöns då, men de kan kanske hoppa 70cm. När vi hade sådana så arrangerade vi sittpinnarna så de kom upp lättare.

Våra höns går sällan mer än 15-20 meter från hönshusen, oavsett ras. Unghöns i grupp kan springa iväg lite längre, men det lägger de av med rätt snart. Värre är det med myskankorna som nog har en normal radie på 50-70 m här. Och hönsen brukar inte flyga, annat än när de flyr eller skall sova i träden. Vi har ett staket ca 5m  från ett hönshus, och där brukar några gå ut när de hittar hål vid marken. Men de flyger inte över trots att det är lätta höns där.

Furulund o jag

  • Inlägg: 10
SV: Förstagångsägare - tips och valhjälp
« Svar #6 skrivet: 06 aug-21 kl 08:48 »
Vi bor med endast två grannar ca 100 meter ifrån på varje sida. Jag har två Wyandotte, två Hedemora, två Silverudds Blå, tre yngre Aracuana som jag inte vet könet på än. Jag har även två tuppar av dv.kochin då det bara blev tuppar av de 5 dagsgamla jag köpte. De som "flyger" är Silverudds Blå. De älskar att flaxa upp i träden ca 1 meter upp. Alla går fritt och de har aldrig lämnat tomten som är ca 2000 kvm. Jag har skog åt ena hållet och mer mark åt andra hållet men dom håller sig i trädgården ändå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser