Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta rå ull i vattendrag?  (läst 1368 gånger)

Nannanas

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Tvätta rå ull i vattendrag?
« skrivet: 10 maj-21 kl 11:10 »
Någon som har tips, erfarenhet, synpunkter på att tvätta den nyss avklippta ullen i ett rinnande vattendrag?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tvätta rå ull i vattendrag?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-21 kl 18:56 »
Du blir kanske av med en del smuts men det mesta är ju lite i behov av något fettlösande...förslagsvis häller du inte diskmedel i bäcken.

Så tänker jag åtminstone.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Tvätta rå ull i vattendrag?
« Svar #2 skrivet: 11 maj-21 kl 09:30 »
Och oavsett fettlösande tvättmedel eller inte, så löser sig smutsen mycket bättre om vattnet är lite varmare än man kan vänta sig av ett svenskt vattendrag. Det gör stor skillnad bara om man kan komma upp till 30 °C. 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Tvätta rå ull i vattendrag?
« Svar #3 skrivet: 12 maj-21 kl 08:56 »
På den tiden när jag tovade ull fick jag lära mig att om man lägger råull (otvättad) i kallt vatten över natten, så självtvättar den sig.
Ullfettet + ev. annat naturligt i ullen omvandlas till såpa. Låter konstigt men det bildades illa fall lite skum på vattenytan och ullen blev perfekt ren för att använda till tovning.
Det förklarar ju hur fåren kan hålla sig så rena ute på betet.
Skulle rekommendera att du lägger ullen i ett stort kärl med vatten i, håll bäcken för sig själv, det är ju synd att rubba den ekologiska balansen i vattendraget.
Det är väl inte så kul att få in massa främmande stoff i ullen heller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser