Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemgjorda talgbollar på redigt?  (läst 2446 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Hemgjorda talgbollar på redigt?
« skrivet: 07 dec-20 kl 06:05 »
Goddagens go´vänner :) !

Vi har slaktat vår ungtjur, och efter styckningen kan vi konstatera att det blev stora mängder talg. En 15 kg eller så...

Stöpa talgljus á la Forsnäs Hemman har vi inte tid med nu, så vi funderade på om vi istället skulle göra egna, rediga talgbollar att ge bort i julklapp. Har letat på sökmotor, men de flesta recept innehåller antingen kokosfett, smör eller rapsolja. Hittade ett recept med talg/ister, men då skulle det blandas 1:1 med kokosfett, och det känns både dyrt och ovärt att köpa 15 kg kokosfett (tror inte ens vår lanthandlare har så mycket hemma). Fröer att blanda i talget lär vi köpa tyvärr, eftersom vi inte odlar spannmål och liknande.

Så har någon ett ungefärligt recept på hur ni glädjer småfåglarna, helst med självhushållande vinkel?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hemgjorda talgbollar på redigt?
« Svar #1 skrivet: 07 dec-20 kl 07:12 »
 Mor min gjorde "talgbollar". Blandade i havregryn o hälde / lade det i kokosnöts halvor. Kanske går att lägga smeten i typ sneskuren mjölkförpackning. Det var bara talg i smeten. Fåglarna pickade glatt i detta.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hemgjorda talgbollar på redigt?
« Svar #2 skrivet: 07 dec-20 kl 13:38 »
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hemgjorda talgbollar på redigt?
« Svar #3 skrivet: 08 dec-20 kl 06:01 »
Tack för era tips!

(Men 15 kg talg smälter man inte i en långpanna, det går inte ens in i ugnen ;) .)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hemgjorda talgbollar på redigt?
« Svar #4 skrivet: 08 dec-20 kl 08:13 »
Problemet verkar vara att få talgen att stelna ordentligt. Skall gå att lösa genom att värma upp, sila genom tyg, låta svalna och sedan göra om? Om det är riktigt kallt ute stelnar det ändå, men risken är väl att det blir en regnvinter igen. Sedan kan du köpa en säck solrosfrö att blanda med, de är relativt billiga. Havre är inget bra, det är i princip bara gulsparven som äter det. Havregryn kanske är bättre, det är ju mera lättätet i alla fall.

http://lansingwbu.blogspot.com/2011/11/will-wild-birds-eat-bacon-grease.html#:~:text=You%20can%20just%20put%20the,it%20if%20it%20goes%20rancid

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hemgjorda talgbollar på redigt?
« Svar #5 skrivet: 08 dec-20 kl 08:23 »
Skulle det inte gå att ta torkat bröd, tärnat, så det suger åt sej den smälta talken o binder det samman?
 Att blanda i fågelfrö är ju bra men det suger nog inte till sej talken o binder dåligt.
Vad med att göra som påsar av nät o lägga i talken utan att bearbeta den?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hemgjorda talgbollar på redigt?
« Svar #6 skrivet: 18 feb-21 kl 17:28 »
Gokväll, go´vänner!

Jag tänkte återkoppla hur det gick med talgen.
Efter lite klurande bestämde vi oss för att lägga den nerskurna talgen i en stor gryta på spisen och smälta. (Tips från coachen: gör detta ganska snart efter slakten, talg som börjat härskna lätt luktar inte gott, speciellt inte när det blir hett  :-X .) Jag förberedde en massa bullformar av papper och klippte lagom långa bitar av balsnöre (sisal-varianten), vek dubbla och knöt ihop i änden. Sedan lade jag ungefär en matsked fågelfröblandning i varje bullform och så en bit snöre med knuten neråt. Sen fyllde jag formarna med hjälp av en slev. Ställde sedan ut plåtarna med bullformarna för att stelna. Och det funkade! Balsnöret stelnade fast i talgen, och alltihop höll ihop fint!
När bullformarna var slut fick vi ta vad vi hade av tomma pappers- och hårdplastförpackningar. Samma princip där, ett snöre ner i förpackningen och så blanda i fågelfrö innan talgen stelnat.

Våra hemgjorda talgbollar har hållit ihop fint, antagligen eftersom vi smälte talgen tills den var lättflytande. Fåglarna älskar det, och lite extra mat till de små vännerna har gått åt nu när det varit så kallt även här i Småland!

Tack för alla tips och råd  :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemgjorda talgbollar på redigt?
« Svar #7 skrivet: 18 feb-21 kl 19:01 »
Nöttalg lär vara bra att fritera och steka i. Talgen runt njurarna är ett krav till vissa typer av maträtter.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hemgjorda talgbollar på redigt?
« Svar #8 skrivet: 18 feb-21 kl 19:44 »
Fast då skall den användas innan den härsknar  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hemgjorda talgbollar på redigt?
« Svar #9 skrivet: 18 feb-21 kl 20:53 »
Fårfett verkar inte vara så eftertraktat av småfåglarna här. Men de större gamarna tar det. Har dock inte sett vilka av dem.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hemgjorda talgbollar på redigt?
« Svar #10 skrivet: 24 feb-21 kl 14:29 »
Fast då skall den användas innan den härsknar  ;D
Jo, jag ville poängtera det  ;) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser