Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mer tankar om att röka eget kött och fisk  (läst 4875 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« skrivet: 26 sep-20 kl 12:02 »
Bradley´n används. Men stör mig mer och mer på storleken. Den är för smal.
kostnaden för att röka springer iväg också. 15 kr i timmen.

Ska testa köpa ett borniak rökagregat och lite tillbehör. Få tag i virke av t.ex björk eller annat lövträd. Och bygga ett eget rökhus.

Tankar? erfarenheter?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

malmklockan

  • Inlägg: 24
  • Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #1 skrivet: 26 sep-20 kl 17:37 »
Började själv min rökare karriär med Bradley, men då intresset för rökning tilltog så började det bli lite dyrt med puckarna, dessutom blev det lite strul med elektroniken, även puckar som fastade så man viste inte hur länge rökningen pågått, skall man sedan kallröka i något dygn, då blir det riktigt dyrt. Så jag köpte en Borniak och den kan jag kallröka med och kostnaden för rökspån är ganska låg, om man köper i större förpackningar. Ingen elektronik som strular, inga puckar som krånglar, helt enkelt en riktigt bra rök som gör sitt jobb som man kan förvänta sig. Så mitt tips är, köp en komplett rök, skall du kallröka köp till den tillsatsen.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #2 skrivet: 26 sep-20 kl 18:40 »
Började själv min rökare karriär med Bradley, men då intresset för rökning tilltog så började det bli lite dyrt med puckarna, dessutom blev det lite strul med elektroniken, även puckar som fastade så man viste inte hur länge rökningen pågått, skall man sedan kallröka i något dygn, då blir det riktigt dyrt. Så jag köpte en Borniak och den kan jag kallröka med och kostnaden för rökspån är ganska låg, om man köper i större förpackningar. Ingen elektronik som strular, inga puckar som krånglar, helt enkelt en riktigt bra rök som gör sitt jobb som man kan förvänta sig. Så mitt tips är, köp en komplett rök, skall du kallröka köp till den tillsatsen.

Tycker 10 000 är lite häftigt just nu. Sen ser dom inte ut att vara just nå bredare än Bradley. 35cm är gallret. Jag vill då minst ha 50 cm.
Har börjat titta på dimbox också eller vad denna nu hette. Fick 10% på dom också. Komplett sats runt 3000 kr. Det känns humant.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #3 skrivet: 27 sep-20 kl 20:16 »
Bygg en egen rök (rökskåp), för sjutton! Här har alla det.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #4 skrivet: 28 sep-20 kl 07:09 »
Bygg en egen rök (rökskåp), för sjutton! Här har alla det.

Jo. Läste du inte?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #5 skrivet: 28 sep-20 kl 08:33 »
Tittade på rökgeneratorn, och 2000 kr för att slippa passa med ved låter ju humant. 110 W skulle den ha, vilket inte är farligt mycket att ha stå på länge.

Undrar hur känslig skruven är för spånkvalitet?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #6 skrivet: 28 sep-20 kl 12:29 »
Tittade på rökgeneratorn, och 2000 kr för att slippa passa med ved låter ju humant. 110 W skulle den ha, vilket inte är farligt mycket att ha stå på länge.

Undrar hur känslig skruven är för spånkvalitet?

https://www.erokt.se/dymbox-rokgen-tillbehor

Den kikar jag mest på.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

HCB514

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #7 skrivet: 30 sep-20 kl 15:56 »
Visste inte att det fanns elektriska rökmaskiner för spån.
Har bara hört talats om dom som använder puckar.
Har funderat rätt länge på att skaffa mig en rök.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #8 skrivet: 30 sep-20 kl 21:31 »
Att bygga ett eget rökhosta behöver inte vara konstigare än att bygga ett utedass.
Man kan tom använda sig av samma ritningar.
När det gäller spån så kan det vara lämpligt att skaffa sig en Planhyvel och skaffa sig hobbyn att göra smörknivar i parti och minut.
Jag gör det och hyvlar ner ämnena till lagom tjocklek och får perfekta rökspån på köpet.
Och du kan göra kniven i björk, en ärligt talat i vilket träslag som du föredrar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #9 skrivet: 30 sep-20 kl 22:35 »
Jag barkar/avnävrar(!) bara björkklabbar, klyver dom i cirka fem cm bitar och gör en brasa. Funkar bara fint, brukar försöka hålla en rökgastemp/rökhustemp om cirka 60°.
Rök inte fisk och kött tillsammans.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #10 skrivet: 02 okt-20 kl 07:06 »
Jag barkar/avnävrar(!) bara björkklabbar, klyver dom i cirka fem cm bitar och gör en brasa. Funkar bara fint, brukar försöka hålla en rökgastemp/rökhustemp om cirka 60°.
Rök inte fisk och kött tillsammans.

En annan skulle somna på plats om jag satt och vaktade en eld och graderna. Elektroniken hjälper mig där.
Dymboxen verkar smidig då den verkar ta det mesta tack vare fläkten.
Önskar också ett mer torrare resultat. Hårt rökt, väldigt salt och så torrt att man må karva med kniven.
Har t.ex kycklinglår som jag ska röka snart. Drar dock av skinnet först. Annars blir det inte ett bra resultat enligt mig.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #11 skrivet: 02 okt-20 kl 11:12 »
Har du släppt tanken på Borniak? Hittat någon jämförelse mellan Borniak/Dymbox?


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #12 skrivet: 02 okt-20 kl 11:23 »
Har du släppt tanken på Borniak? Hittat någon jämförelse mellan Borniak/Dymbox?

Ja det kan man säga då en Borniak kostar 10 000 kr +. Jag måste ju ha största modellen för att komma upp i önskad bred/djup. Dymbox packet ca 3000 kr. Virke till ett rökskåp hittar man gratis nånstans. Sen verkar ju dymboxen vara mer funktionell då jag kan använda både flis och spån. Fläkten ser ju mäktig ut också. Läser lite överallt allt folk har problem med bra glöd till spån med en borniak. Dom måste bygga om hemma etc
Inte hittat nån jämförelse dock. Inte letat heller.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #13 skrivet: 02 okt-20 kl 18:11 »
Att folk har problem med glöden är ju viktig information, men en rökgenerator kostar ju "bara" 2 000 kr. https://www.lundgrensskafferi.se/produkt/borniak-smoke-generator-gd-01/?gclid=EAIaIQobChMIv6Llx6WW7AIVB9-yCh2Y8g6qEAYYASABEgJhjPD_BwE

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #14 skrivet: 02 okt-20 kl 22:46 »
Att folk har problem med glöden är ju viktig information, men en rökgenerator kostar ju "bara" 2 000 kr. https://www.lundgrensskafferi.se/produkt/borniak-smoke-generator-gd-01/?gclid=EAIaIQobChMIv6Llx6WW7AIVB9-yCh2Y8g6qEAYYASABEgJhjPD_BwE

Japp och då utan fläkt och mindre utrymme för spån etc.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #15 skrivet: 03 okt-20 kl 00:03 »
Ser inte ut att vara någon större skillnad i spånvolym, men Dymboxen verkar man sluta till och låta akvariepumpen stå för luftflödet genom spånet medan det är självdrag som gäller för Borniaken. Dymboxen borde då vara bättre att använda om man vill kunna röka i vilken låda som helst.


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #16 skrivet: 03 okt-20 kl 06:24 »
Ser inte ut att vara någon större skillnad i spånvolym, men Dymboxen verkar man sluta till och låta akvariepumpen stå för luftflödet genom spånet medan det är självdrag som gäller för Borniaken. Dymboxen borde då vara bättre att använda om man vill kunna röka i vilken låda som helst.

Olika ögonmått. Jag skyller på glasögon.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #17 skrivet: 03 okt-20 kl 16:11 »
Jo. Läste du inte?
Jo, jag läste. Du frågade efter erfarenheter och jag sa att här är det jättevanligt. Enligt min erfarenhet betyder det att det är smart att göra så. Blev glad att se att du vill bygga, ville bara peppa. Ber tusen gånger om ursäkt, det ska inte upprepas.  ::)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #18 skrivet: 03 okt-20 kl 16:50 »
Det är lite lustigt.. 

Visserligen gillar jag en massa elektronik och styrsystem men samtidigt så älskar jag de lösningar jag har som innebär att det bara löser sig och fungerar tills det är klart utan den minsta lilla elektronik.

Jag har sett ett antal rökar och är fortfarande mest imponerade av de som är de enklaste.
En man jag träffade på hade byggt en rök där han laddade in ved som han beräknade skulle brinna lugnt och sansat i 5-6 timmar medan den värmde upp rökspånen.
Han sa att det var lite lurigt i början innan han fick koll på hastigheten och hur varmt det blev.
Men efter ett par försök så fungerade det, och sedan hade han förfinat lite allteftersom.
Det enda han intresserade sig för hur varmt det rökta blev i kärnan.
Och den var int mycke passning som behövdes.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #19 skrivet: 04 okt-20 kl 07:38 »
Det är lite lustigt.. 

Visserligen gillar jag en massa elektronik och styrsystem men samtidigt så älskar jag de lösningar jag har som innebär att det bara löser sig och fungerar tills det är klart utan den minsta lilla elektronik.

Jag har sett ett antal rökar och är fortfarande mest imponerade av de som är de enklaste.
En man jag träffade på hade byggt en rök där han laddade in ved som han beräknade skulle brinna lugnt och sansat i 5-6 timmar medan den värmde upp rökspånen.
Han sa att det var lite lurigt i början innan han fick koll på hastigheten och hur varmt det blev.
Men efter ett par försök så fungerade det, och sedan hade han förfinat lite allteftersom.
Det enda han intresserade sig för hur varmt det rökta blev i kärnan.
Och den var int mycke passning som behövdes.


hehe. Jo proffs finns inom allt.  I en av Gunnar Westrins böcker beskrivs hur en same kokar kaffe av en hopkrafsad gräshög. När kaffet var klart så petade dom på gräset så flammade det upp.
Den som lärde sig det kunde konkurrera ut tringia köket med kurser. En sån person skulle nog helgon förklaras av all fjällvandrare för dom ca 3-4 kg mindre dom slipper bära på. Kanske en staty på Treriksröset.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser