Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gäddfärs  (läst 3898 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Gäddfärs
« skrivet: 18 mar-20 kl 16:05 »
Var och anglade igår så idag stod jag och malde och gjorde diverse blandningar.

Mått med färs var en russinburk, den vita med rött lock.
2 ägg
ströbröd efter behag
salt rikligt
Curry

Blev en gul smet. Lite kladdig dock. Fick ha olja för att lyfta burgarna (biffarna)

Nu till det konstiga. Den påminde väldigt mycket om chicken nuggets med currysås man kan köpa på snabbmatställen.

Nu kan jag dock äta fiskburgare varje dag hela året. Vi fick 27 gäddor på anglingen upp till 3kg. Tror jag malde ca 10 kg gädda, levande vikt då.
Blev iaf 6 russinburkar totalt.
Katterna slickade i sig en del också då formar skulle rengöras.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Gäddfärs
« Svar #1 skrivet: 18 mar-20 kl 17:26 »
Curry i gäddfärs! Det är nog värre än att svära i kyrkan! Här kommer ett "riktigt" recept:

400 g gäddfilé (gärna med en liten del rökt fisk) i bitar
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl vatten
2 msk potatismjöl
2 ägg

kör allt i matberedare 5 minuter, forma biffar med våta händer. Värm stekpannan och lägg i lite olja och en klick smör som du låter bli brynt innan sänker temperaturen och steker 3-4 minuter per sida.

Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gäddfärs
« Svar #2 skrivet: 18 mar-20 kl 19:56 »
Jag tycker curry är gott  Yess
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Gäddfärs
« Svar #3 skrivet: 19 mar-20 kl 19:02 »
Det gör jag också. Men det tar över. Fast det är klart, har du 27 gäddor gör det kanske inte så mycket om du inte kan känna smaken av alla. Men här skojar man inte om fisk och tillagning av fisk. Fisket har varit livsnödvändigt för oss och råvaran respekteras högt.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Gäddfärs
« Svar #4 skrivet: 20 mar-20 kl 08:46 »
Roligt med fler som förstår att uppskatta gädda! Här på västkusten har jag ännu inte pratat med nån som ens smakat själv, de bara muttrar om kattmat.
Jag fick upp ett par härom sommaren och vi som smakade gäddfile och färsburgare minns dem med välbehag.

Kanske beror det på sjön och vattenkvaliten? Kanske smakar de ingen vidare från fel sjö?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Gäddfärs
« Svar #5 skrivet: 20 mar-20 kl 09:43 »
Så kan det vara. Här äter man mycket gädda och på vissa öar är det ingen riktig jul utan julgädda. Då serveras den med pepparrotssås (som för övrigt också har en ganska stark smak så jag kanske måste ge mig men pepparrot växer vild på öarna så den får väl betraktas som en lokal gröda). Jag brukar göra brasgädda över öppen eld, en delikatess!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gäddfärs
« Svar #6 skrivet: 21 mar-20 kl 06:20 »
Jag är uppväxt på gädda från en 2 meter djup dysjö. Inget fel på den gäddan. Och då fick den ligga i båtens botten till sena kvällen i stålande solsken.
Mycket beror ju på hur man tillagar den.

Gäddan är tvärtom mot laxfiskar. En öring i stekpannan och man må stå på ständig vakt. Lite för mycket och den blir hemskt tråkig, nästan oätlig.
Gäddan däremot ska man brassa på. I ugn kör jag 200 grader och varmblås på. Det gäller nästan att få det yttorra hela vägen in till benet.
Tror nog gäddan skulle passa bra på grillen. Dock grillar jag väldigt sällan.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Gäddfärs
« Svar #7 skrivet: 21 mar-20 kl 09:47 »
Har aldrig grillat gädda, den blir nog torr. Men brasgädda fyller du med smör, citronskivor och färska örter, kanske lök, och packar in i vått bakplåtspapper, tätt. Sedan virar du en hel tidning runt den också, riktigt tajt, rakar undan brinnande ved och lägger hela paketet på glödbädd.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gäddfärs
« Svar #8 skrivet: 28 mar-21 kl 06:42 »
I år sitter alla fiskekamrater hemma och det är svårt att lura ut dom på en angling så jag får kämpa själv. Inflationen har ju även fått mörtpriset att stiga till skyarna. En hobby som jag minns pensionärer hade för att få hem lite skvaller. Nu är det mest yngre som håller på. Så nu sitter jag på sjön och kämpar för betesfisken. Ibland får man ut några don. En del dagar får man gå hem  hungrig. Principfast som jag är så blir det ingen eld och kolbulle innan alla don är ute och några färska rekryter simmar i hinken.

Ska testa i år med att steka gäddfärsen och ha den till tacos.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Gäddfärs
« Svar #9 skrivet: 28 mar-21 kl 07:25 »
gäddfärs kör jag med ströbröd ägg salt och vitpeppar... smakar precis som vanliga köttbullar då... Annars är gädda med pepparrotssås en klassiker.. Även rökt gädda är gott.. eller gädda med äggsås... 
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gäddfärs
« Svar #10 skrivet: 28 mar-21 kl 13:44 »
Jag tycker det är väldig skillnad på gädda från grumliga sjöar och skärgårdsgädda. Inte riktigt lika tydlig som skillnaden mellan viltfångad lax och odlad, men ändå.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gäddfärs
« Svar #11 skrivet: 28 mar-21 kl 13:55 »
Jag är uppväxt på gädda från en 2 meter djup dysjö. Inget fel på den gäddan. Och då fick den ligga i båtens botten till sena kvällen i stålande solsken.
Mycket beror ju på hur man tillagar den.
Med mycket curry känner man inte dysmaken  ;)

Här brukar vi sällan äta gädda men abborre går ner om den bara är stor nog att ta vara på

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gäddfärs
« Svar #12 skrivet: 29 mar-21 kl 07:24 »
Med mycket curry känner man inte dysmaken  ;)

Här brukar vi sällan äta gädda men abborre går ner om den bara är stor nog att ta vara på

åh då var det ingen curry. Endast salt på mina föräldrars bord.
Det gäller att tillaga den rätt. Ska köras hårt i ugn så i princip all vätska försvinner. Då spelar sjön ingen roll.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser