Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hel saltsill och hel strömming.  (läst 2673 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
Hel saltsill och hel strömming.
« skrivet: 13 mar-20 kl 11:55 »
Det verkar numera numera vara svårt att få tag i hel saltsill och hel strömming! Bekvämlighetsskäl?
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hel saltsill och hel strömming.
« Svar #1 skrivet: 13 mar-20 kl 12:11 »
Strömmingen bör väl gå till nu, men kustfisket är det nog dåligt med. Husbehovsfiskarna har väl minskat och yrkesfiskarna har nog svårt att sälja strömming.

Jag bor inte vid kusten nu, men när jag är ute så ser jag inte så många som fiskar strömming, men lite premiär är det nog fortfarande. Undrar hur det är bland ungdomen? Själv fiskade jag mycket medan jag bodde hemma, och en hel del av kamraterna fiskade, men det var mest äldre som fiskade strömming då. De som idag kommit upp i din ålder och de som dragit till andra fiskevatten...

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Hel saltsill och hel strömming.
« Svar #2 skrivet: 13 mar-20 kl 12:17 »
saltsill har jag inte sett i butik på ett årtionde.Förutom i småförpackningar. hel strömming. säljs filead då det är detta folk efterfrågar och man kan dessutom ta ut ett betydligt högre pris. Har inte ens sett fiskbilarna ha hel sill ,som  det heter i södra sverige,på många år. Och varför skall man lägga tid på handrensning? Saltsill har jag inte ätit på många år. det är annars gott med löksås men det gäller att vattna ut ordentligt. Nog därför den försvunnit,folk har inte tid i köket.

anlet

  • Inlägg: 91
    • Närke
SV: Hel saltsill och hel strömming.
« Svar #3 skrivet: 25 mar-20 kl 16:55 »
Strömming skall rensas, men ryggben och fenor skall sitta kvar. Vändes i ströbröd (kryddat med salt och peppar) stekes och ätes med lingonsylt och potatis. Jag äter upp ryggben och fenor vilket jag tycker är mycket gott, och har gjort så sedan jag var barn. Man kan naturligtvis rensa bort ryggbenet efter stekning, men det är ett faktum att fisken blir godare när den steks med ryggbenet kvar

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Hel saltsill och hel strömming.
« Svar #4 skrivet: 25 mar-20 kl 17:07 »
föredrar strömmingsflundror dvs två fileer med persilja emellan. givetvis lite salt o svartpeppar. Hemlagat mos o riktig lingonsylt gör detta till en paradrätt. finns fortfarande gatukök som serverar det här i södra sverige och är populärt på lunchrestaurangerna.  icke så vanligt är stekt saltsill med löksås. Fanns förr på lunchrestaurangerna men är nu nästintill borta. Rätt utfört är det en höjdare.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Hel saltsill och hel strömming.
« Svar #5 skrivet: 25 mar-20 kl 17:16 »
"anlet!"
OM jag får tag i hel strömming gör jag som Du, steker den hel och äter den med ben & fenor!  Förresten tycker jag att fläskotlett MED ben smakar bättre än utan ben.
Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hel saltsill och hel strömming.
« Svar #6 skrivet: 25 mar-20 kl 17:40 »
Jag köper saltsill i fileer på ICA Max i Visby. Steker i smör. (saltsill och strömming är det enda jag steker i smör) steker löken för sig samt skalad potatis som jag klämmer till mos direkt i näven så det kommer mellan fingrarna, så kallat nävmos lite salt och lite olja och in i micron
Jag tror att jag senast betala de trettio kronor för tre fileer. Lagom till två av mina portioner.

Jag har även frusit in färdiga portioner. Gör inte det.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Hel saltsill och hel strömming.
« Svar #7 skrivet: 25 mar-20 kl 17:53 »
Jag köper saltsill i fileer på ICA Max i Visby. Steker i smör. (saltsill och strömming är det enda jag steker i smör) steker löken för sig samt skalad potatis som jag klämmer till mos direkt i näven så det kommer mellan fingrarna, så kallat nävmos lite salt och lite olja och in i micron
Jag tror att jag senast betala de trettio kronor för tre fileer. Lagom till två av mina portioner.

Jag har även frusit in färdiga portioner. Gör inte det.
jag gör annorlunda,steker sillen till nästan färdig,därefter i med lök tills den är mjuk o därefter grädde. allt får simmas ihop. givetvis steker man i smör. något annat finns inte. moset görs genom att krossa den mjukkokta potatisen,i med ett par rejäla kladdar smör o lite mjölk. lite vitpeppar för sting. potatisen är svagt saltat till denna rätt då saltsillen räcker för kraftig sälta.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hel saltsill och hel strömming.
« Svar #8 skrivet: 25 mar-20 kl 19:26 »
City Gross har hel färsk strömming ibland. Hel saltsill har de inte men filead i plastspann som brukar vara jättegod. 12 h urvattning med ett par vattenbyten. Panerar och steker sill och steker sedan löken med peppar och lite socker och sen ner med sillen och löken ovanpå i en ugnsfast form och grädde över. In i ugnen 10 minuter. Äts med typ lingonsylt, potatis och rårivna morötter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hel saltsill och hel strömming.
« Svar #9 skrivet: 25 mar-20 kl 21:27 »
Har bara råkat ut för denna delikatess en gång på en resturang och det var för ett par år sedan i Örnsköldsvik.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser