Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lufttorkad lammfiol  (läst 2772 gånger)

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
Lufttorkad lammfiol
« skrivet: 27 nov-19 kl 07:56 »
Hej
Jag har för första gången gett mig på att lufttorka kött. Har börjat med en lammfiol och följt ett recept från sveriges radio "meny". Den har legat i salt i ett dygn och i saltlake i 10 (med lite salpeter i ). Nu hsr den hängt i köket i nästan en vecka och har börjat få påväxt av vad jag gissar är vitt mögel. Det står inget om mögel i receptet men på andra ställen har jag läst att det skall bli ett vitt mögel på köttet.  Hur vet jag att det är rätt mögel jag fått? Hur ser det ut om det barkar åt h.....e? Blir det alltid en dålig lukt när det blir fel? Har dåligt mögel annan färg? Hur vet jag att jag kan äta av köttet till jul (står så i receptet) utan att samtidigt ta dö på hela släkten.
Mvh Hanna

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Lufttorkad lammfiol
« Svar #1 skrivet: 27 nov-19 kl 09:11 »
Har du vedspis i köket?
Köket är annars en fuktig miljö. Disk och matlagningen.

Tycker dock det låter konstigt att nåt som ska torkas ska ligga i saltlake. Rimmas för att driva ut fukten lite som bacon.

Ta dock en kniv och skrapa bort möglet, du lär se om du behöver skära. Tvätta med ättika på berörda platser.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Lufttorkad lammfiol
« Svar #2 skrivet: 27 nov-19 kl 22:15 »
Vitmögel som har gott om näring brukar inte producera några toxiner. Så det är nog inget att oroa sig över.  Men till nästa gång, försök hitta ett varmare och torrare ställe att göra torkningen på. Hellre lite senare på vintern när det är som kallast ute och luftfuktigheten inne är låg. Skaffa en hygrometer så du kan hålla koll på fuktigheten.  Se också till att det inte finns onödig risk för mögelsporer i närheten (inga mögliga saker som står framme i öppen kompostpyts, inga krukväxter med mögel i jorden, se till att det inte dammar onödigt mycket vid städning osv).

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lufttorkad lammfiol
« Svar #3 skrivet: 28 nov-19 kl 10:58 »
Googla torka kött så får du en bra beskrivning. Hygrometer som Torbjörn nämnde är svår att klara sig utan. Gissningsvis då har det hängt för varmt och fuktigt, runt 70% RF men inte över 80% brukar jag försöka hålla.
En luden påväxt är inget skadligt men oaptitligt. En same berättade en gång för mig att de förr visste att köttet hade hängmörat klart när det hade en luden påväxt. Bara att skära bort och äta det under. Osaltat kött låter inte så gott. Man kan också med fördel lättröka köttet innan torkning


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser