Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta kött eller inte  (läst 14670 gånger)

Loppbiten

  • Inlägg: 4
    • Övriga världen
SV: Äta kött eller inte
« Svar #20 skrivet: 08 aug-19 kl 02:59 »
Lise, du har rätt. Man hittar de argument man vill, eller hur. Och Läkare för framtiden visar det jag vill visa. Så jag länkade inte dit för att ordet "läkare" finns med i titeln utan för att där hittar man information om aktuell forskning som eventuellt motsäger det som Qråkan skrev. Det blir tokigt när man är tvärsäker men inte kan relatera till någon källa. Sen är det väl upp till var och en att tänka själv. Problemet är förstås att alla inte vet var man hittar saklig information om relevant forskning då en stor del av forskning om hälsa och livsstil åtminstone tidigare varit "beställd" av kött- och livsmedelsindustrin. Allt är dessutom präglat av sin tid och många kostråd som gällde när jag var liten är nu reviderade. Det är inte fel att kunna ändra inställning om man får ny information. Livsmedelsverket då? Är de mera trovärdiga? " Vegetarianer löper till exempel mindre risk att drabbas av en rad olika sjukdomar, som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer."

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/vegetarisk-mat-for-vuxna
Kruxet med att länka till en propagandasida är att alla inte vet att det är en propagandasida. Därför ska man uppge att det just är propaganda, för de kommer ju inte länka till forskningsrapporter som skriver dylikt detta varvid en vegetarisk diet framstår som mycket hälsosammare än vad det är:

"Our study has shown that Austrian adults who consume a
vegetarian diet are less healthy (in terms of cancer, allergies, and
mental health disorders), have a lower quality of life, and also
require more medical treatment!"
https://journals.plos.org/plosone/article/file?id=10.1371/journal.pone.0088278&type=printable


Det finns en uppsjö med rapporter som visar på saker som näringsfattigare bröstmjölk, lägre födelsevikt osv, men för att hitta sådana rapporter, så får man ju inte ha sina ideologiska skygglappar på. Just det där med din ideologi får ju dig att tolka livsmedelsverkets text felaktigt, vad som egentligen står är ju att det gäller vissa sjukdomar, men saken är den att risken för att utveckla andra istället ökar. Vi människor är gjorda för en blandkost och om alla slutade äta så ensidigt som de flesta faktiskt gör (50% av de kalorier människorna på denna planet får i sig kommer från vete, ris och majs), så skulle folkhälsan öka markant.

ingela wallentin

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Äta kött eller inte
« Svar #21 skrivet: 08 aug-19 kl 03:44 »
Den stora frågan. Skulle vilja höra era perspektiv. Ska man äta kött eller ej?

Jag äter kött. Tycker att djur ska få ha det bra , gå ute. leva ett bra liv och bli slaktade på ett humant sätt. Då tycker jag inte att det är några problem.
Fabriksuppfödning är jag emot. Jakt är nog det mest humana och bästa.

Betesmarker behövs hållas öppna. Öppna betesmarker och djur som betar är viktigt för mångfalden i naturen , speciellt insekter och dem påverkar då hela näringskedjan.

Annars så har jag inte några fler argument annat än att det är gott, enkelt och simpelt. 


Man dödar ett djur mot sin vilja. Är det verkligen rätt? En räv dödar ju också djur mot deras vilja, är det fel? En björn som dödar en älg. De hade ju kunnat ätit bär. ÄR det fel?

Jakt skapar skräck. Det tycker inte jag känns rätt.
Människor jagar inte bara för att fylla magen för dagen utan av många syften.

Andra djur äter varandra men de har inte förmåga att tänka nytt, att planera om sina handlingar.
Sådan förmåga har bara människan, beroende på en hjärna med större frontallober.
Människan har därför helt andra förutsättningar.

För naturens mångfald behövs framför allt orörd vildmark.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Äta kött eller inte
« Svar #22 skrivet: 08 aug-19 kl 10:04 »
Jakt skapar skräck. Det tycker inte jag känns rätt.
Människor jagar inte bara för att fylla magen för dagen utan av många syften.

Andra djur äter varandra men de har inte förmåga att tänka nytt, att planera om sina handlingar.
Sådan förmåga har bara människan, beroende på en hjärna med större frontallober.
Människan har därför helt andra förutsättningar.

För naturens mångfald behövs framför allt orörd vildmark.

Det finns ju dom som odlar för andra syften än att fylla sina magar för dagen, vad tycker du om dom?
Dessa stör ju också mångfalden och förstör vildmarken.

All jakt innebär inte skräck men det finns, det kan jag medge som jägare.
Hetsjakt är dock borta och det är väl drevjakten som många tänker på.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #23 skrivet: 08 aug-19 kl 10:19 »
Normalt i Sverige så skapar jakten ingen skräck. De flesta djur som skjuts har inte ens varit medvetna om att de jagats.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #24 skrivet: 08 aug-19 kl 12:47 »
Jag påstod inte att jag har rätt, jag påstod bara att man kan visa det man vill visa. Oavsett borde man åtminstone kunna säga var man har fått sina "fakta" ifrån om man kommer med tvärsäkra påståenden. Det var det som var min poäng. På sätt kan andra läsa samma "fakta" och bilda sin egen uppfattning. Dessutom kunde man diskutera vad vissa här menar med "propaganda" men den diskussionen kan det inte komma något gott ur. Bara för att man inte gillar resultat som andra kommit fram till behöver det inte vara propaganda. Det kan faktiskt vara sant också. Vem är vi att avgöra det?

Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #25 skrivet: 08 aug-19 kl 12:50 »
Jo, vissa djur äter andra djur men vilka andra djur än människan dricker andra djurs mjölk? Resonemanget haltar lite, tycker jag. Och några av världens största och starkaste djur, t.ex. elefant och gorilla, är (så gott som) vegetarianer. De klarar sig bra utan animaliskt protein. Det gör jag också.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Äta kött eller inte
« Svar #26 skrivet: 08 aug-19 kl 13:07 »
Jo, vissa djur äter andra djur men vilka andra djur än människan dricker andra djurs mjölk? Resonemanget haltar lite, tycker jag. Och några av världens största och starkaste djur, t.ex. elefant och gorilla, är (så gott som) vegetarianer. De klarar sig bra utan animaliskt protein. Det gör jag också.

Så hur ska vi vända på det som dom vi är avlade på kom på?

Så vi ska då bara släppa alla tamboskap fria och låta dom klara sig själva. Och dom vilda djuren ska vi också sluta försöka hålla efter?

Ja det kommer ju bli spännande att försöka odla mangold då när vildsvinen och bondens köttkor strövar fritt och alla lever i en vacker värld...
Det är aldrig för sent att ge upp.

ingela wallentin

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Äta kött eller inte
« Svar #27 skrivet: 08 aug-19 kl 13:11 »
Det finns ju dom som odlar för andra syften än att fylla sina magar för dagen, vad tycker du om dom?
Dessa stör ju också mångfalden och förstör vildmarken.

All jakt innebär inte skräck men det finns, det kan jag medge som jägare.
Hetsjakt är dock borta och det är väl drevjakten som många tänker på.

Vet inte hur man bör tänka, det är så många aspekter.

Aktuellt just nu är ju IPCC rapporten som presenterades i morse.

Jag ser från den att ”trots brist på föda i stora delar av världen slängs en tredjedel av all mat som produceras, något som enligt IPCC har stor påverkan på klimatet.

En tredjedel av allt spannmål, en femtedel av allt kött och hela 45 procent av alla grönsaker som produceras världen över varje år slängs eller förstörs, skriver IPCC.
IPCC föreslår ett antal åtgärder, förutom minskade koldioxidutsläpp och ändringar i jordbruksmetoder, däribland en drastisk minskning av matsvinn och köttkonsumtion.
Fler veganer kan rädda klimatet
Klimatpanelen rekommenderar en världsomspännande kostomställning för att kunna rädda planeten – fler bör till exempel bli veganer.
Konsumtion av hälsosamma och hållbara dieter, så som de som är baserade på grövre spannmål, baljväxter och grönsaker, nötter och frön, skapar enorma möjligheter för att reducera växthusgasutsläpp”, skriver IPCC i rapporten.
– Protein från växtriket har mycket mindre påverkan på klimatet än protein från djurriket. Hur man producerar det ena eller det andra spelar också roll, förstås, säger Markku Rummukainen.
Om det inte sker en omställning av hur mat produceras och mark brukas så kommer den globala temperaturen att fortsätta öka, varnar IPCC”
”Enligt SVT:s utrikeskommentator Erika Bjerström, som tagit del av uppgifter från rapporten, kan det också bli tal om en köttskatt i Sverige.”

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Äta kött eller inte
« Svar #28 skrivet: 08 aug-19 kl 13:19 »
Jag har inte läst rapporten och det kliar i ögonen bara jag tänker på det MEN en förändring är ju ett måste.

Som jag ser det så är kött för billigt. Och detta leder ju till att bonden måste producera en massa och snabbt ska det gå, för att han ska kunna livnära sig.

När jag som jägare inte ens kan få ihop budgeten för ett fint vildsvin som har levt ett bra liv och ätit lite för mycket av bondens vete, nog för jakt innebär en del köttsvinn men tänk om fler var villiga att betala för bra kött istället för att direkt gå o välja Dennisgrillare och dansk fläskfilé bara för att det är billigt.

Bra mat får kosta mer, då kommer vi också att kasta mindre. Tror jag.

Det är aldrig för sent att ge upp.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #29 skrivet: 08 aug-19 kl 14:54 »
prima kött och fisk ges till massvis med husdjur.. katter och hundar.. Ska de bli vegetarianer? En hel mängd foder ges till hästar.. hästar som snarare är lekfordon än arbetsmaskiner eller livsnödvändiga..  Går att föda upp rätt mycket kött på det fodret istället för hästar.. Likaså kan vi leva utan tobak, kakao och kaffe.. det skulle ge utrymme till fler åkrar med mer boskap..  Käkade precis en hjortfile och ingen böna i världen kan mäta sig med den smakupplevelsen...
Fjäderfän och kaniner

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #30 skrivet: 08 aug-19 kl 14:59 »
Jag är allätare i min biologiska skapelse, jag tänker inte gå över och bli gräsätare

Loppbiten

  • Inlägg: 4
    • Övriga världen
SV: Äta kött eller inte
« Svar #31 skrivet: 08 aug-19 kl 15:29 »
Jag påstod inte att jag har rätt, jag påstod bara att man kan visa det man vill visa. Oavsett borde man åtminstone kunna säga var man har fått sina "fakta" ifrån om man kommer med tvärsäkra påståenden. Det var det som var min poäng. På sätt kan andra läsa samma "fakta" och bilda sin egen uppfattning. Dessutom kunde man diskutera vad vissa här menar med "propaganda" men den diskussionen kan det inte komma något gott ur. Bara för att man inte gillar resultat som andra kommit fram till behöver det inte vara propaganda. Det kan faktiskt vara sant också. Vem är vi att avgöra det?
Vad jag menade med propaganda? Tja, det ordet definieras som? https://svenska.se/tre/?sok=propaganda&pz=2 Det är propaganda när man vinklar informationen, jämför med om jag skulle posta "Det är svenska män som slår sina fruar efter att de blivit fulla" och sedan bara posta länkar till domslut där svenska män blivit dömda. Det skulle ju vara direkt missvisande eftersom det händer i hela samhället, oavsett vilket land man kommer ifrån. 
Vem som kan avgöra vad som är propaganda? Alla som förstår ordet. Det är ju dock väldigt mycket enklare om man är insatt i ämnet de vinklar, vilket jag är i detta fallet. Men något enkelt alla kan göra, är att kolla om källan har med information som både talar för och emot, har källan det är det större sannolikhet att det inte är propaganda.

ingela wallentin

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Äta kött eller inte
« Svar #32 skrivet: 08 aug-19 kl 17:11 »
Normalt i Sverige så skapar jakten ingen skräck. De flesta djur som skjuts har inte ens varit medvetna om att de jagats.

Under jakten stressas även andra djur

ingela wallentin

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Äta kött eller inte
« Svar #33 skrivet: 08 aug-19 kl 17:17 »
Kan egentligen tycka att ska man få lov att äta kött så ska man ha varit med vid slakt. För att veta vad man bidrar till.
Fin tanke ❤️

ingela wallentin

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Äta kött eller inte
« Svar #34 skrivet: 08 aug-19 kl 17:54 »
Jag har inte läst rapporten och det kliar i ögonen bara jag tänker på det MEN en förändring är ju ett måste.

Som jag ser det så är kött för billigt. Och detta leder ju till att bonden måste producera en massa och snabbt ska det gå, för att han ska kunna livnära sig.

När jag som jägare inte ens kan få ihop budgeten för ett fint vildsvin som har levt ett bra liv och ätit lite för mycket av bondens vete, nog för jakt innebär en del köttsvinn men tänk om fler var villiga att betala för bra kött istället för att direkt gå o välja Dennisgrillare och dansk fläskfilé bara för att det är billigt.

Bra mat får kosta mer, då kommer vi också att kasta mindre. Tror jag.

Ja att det kastas så mycket tyder på att det är för billigt

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #35 skrivet: 08 aug-19 kl 22:58 »
Under jakten stressas även andra djur

Jakt stressar förhållandevis lite om du jämför med vad en transport i ett fordon till ett slakteri gör. Orienteringstävlingar, mtb cykling, trailrunlopp mm stressar också djur.  Jagar man tex rådjur så använder man kortbenta hundar, detta för att inte stressa djuren.. djuren ses beta ibland trots att hunden skäller några hundra meter bort!
Fjäderfän och kaniner

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #36 skrivet: 09 aug-19 kl 08:06 »
Jag äter kött, från både land- och vattenlevande djur, både vilda och tama. Jag har både slaktat och fiskat och varit med vid jakt i mina dagar, så jag har blod på mina händer.
Är mycket medveten om att det finns folk som anser att jag gör fel. Så frågan är, vad är alternativet till att hålla djur på gården, som vi gör här?
1: Om vi skulle ställa om gården till att endast producera grönsaker, baljväxter och rotfrukter, med vad skulle vi gödsla åkrarna om här inte fanns några djur?
2: Vad skulle vi göra med våra betesmarker om det inte fanns några betesdjur på gården?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ingela wallentin

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Äta kött eller inte
« Svar #37 skrivet: 09 aug-19 kl 09:04 »
Jag äter kött, från både land- och vattenlevande djur, både vilda och tama. Jag har både slaktat och fiskat och varit med vid jakt i mina dagar, så jag har blod på mina händer.
Är mycket medveten om att det finns folk som anser att jag gör fel. Så frågan är, vad är alternativet till att hålla djur på gården, som vi gör här?
1: Om vi skulle ställa om gården till att endast producera grönsaker, baljväxter och rotfrukter, med vad skulle vi gödsla åkrarna om här inte fanns några djur?
2: Vad skulle vi göra med våra betesmarker om det inte fanns några betesdjur på gården?

Svårt att veta vad som borde vara rätt.
Inkänningsförmåga och empati gentemot övriga arter, liksom respekt för naturen är stora begrepp men kanske kan vägleda oss.
Hur mark bäst nyttjas verkar vara en hel vetenskap.

Sverige kanske ännu har mycket skog men hur länge till?

Hur många kan livnära sig på jordens resurser?
Vare sig vi vill eller inte verkar de flesta övriga arter behöva både mer resurser och mer utrymme än de har nu.
https://www.svtplay.se/video/22954438/david-attenborough-klimatkrisen

Om intresse finns
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/ipcc-omstallning-av-livsmedelsindustrin-nodvandig-for-att-radda-planeten

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #38 skrivet: 09 aug-19 kl 11:18 »
I Sverige har vi ett bra landskap att föda upp betesdjur i, och vi har också möjlighet att ha stora stammar av vilda betesdjur. Vi har också en stor mängd ratade grönsaker som passar bra som djurfoder. Så nog har djuren sin plats i näringsväven.

Jag har full förståelse för den som är själv är vegetarian av vare sig hälso- eller samvetsskäl, men svårt för den som vill framhålla veganismen som lösningen på klimatproblem eller för att hindra djurs lidande. Det blir logiska kullerbyttor hela tiden.

De flesta rovdjur dödar betydligt mer obehagligt än vad en människa gör, och de sätter faktiskt skräck i bytet. Så då kanske vi skulle ta och utrota alla rovdjur så de djur som lever som veganer kan få vara ifred? Sedan så är det faktiskt så att människan förstör, dödar och lemlästar i stor skala genom mycket som definitivt inte är jakt, framför allt för att vi är så många. Så vi kanske skulle ta och utrota oss själva.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Äta kött eller inte
« Svar #39 skrivet: 09 aug-19 kl 12:41 »
Svårt att veta vad som borde vara rätt.
Inkänningsförmåga och empati gentemot övriga arter, liksom respekt för naturen är stora begrepp men kanske kan vägleda oss.
Hur mark bäst nyttjas verkar vara en hel vetenskap.

Sverige kanske ännu har mycket skog men hur länge till?

Hur många kan livnära sig på jordens resurser?
Vare sig vi vill eller inte verkar de flesta övriga arter behöva både mer resurser och mer utrymme än de har nu.
https://www.svtplay.se/video/22954438/david-attenborough-klimatkrisen

Om intresse finns
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/ipcc-omstallning-av-livsmedelsindustrin-nodvandig-for-att-radda-planeten


Om du tror att den svenska skogen är "utrotningshotad", så har jag svårt att förstå varifrån den uppfattningen kommer.

Det finns mer biomassa i skogen idag, än det funnits på många hundra år. Och den ökar hela tiden.

Det är både större arealer som är beskogade, och fler träd per ytenhet. Detta trots det förhärskande trakthyggesbruket.
På den "gamla goda tiden", när först gruvnäringen, och sedan exporten av trävaror utarmade skogen, så var avskogning ett reellt problem, idag är snarare beskogningen av sådant som naturbetesmarker, och igenläggning av åkermark till skog ett problem.

Gruvnäringen gjorde att hela bygder var i stort sett helt avskogade, och man fick hämta ved och träkol allt längre ifrån.

Både för den biologiska mångfalden (inte minst pollinerande insekter), och för förmågan att kunna producera livsmedel, som är bra ur miljö- och klimatsynpunkt, så är minskande arealer av mark som fungerar för livsmedelsproduktion, ett allvarligt problem.

Att vi kliver "över" och tär på jordens resurser, har egentligen rätt lite med Sveriges skogar, åkrar och betesmarker att göra. Vi skulle lätt kunna föda vår befolkning med bra mat (animalisk och vegetarisk), med vår moderna och klimateffektiva jordbruk, vi är faktiskt världsbäst på hållbart jordbruk i Sverige, om vi ville.

Det som gör att vi överutnyttjar jordens resurser, är t.ex. "ny mobiltelefon varje säsong", massor med nya kläder, massor med prylar som byts ut i ett rasande tempo, massor med transporter för att få hit prylarna, och tillverkningen av prylarna, som till största delen sker utomlands. Vi i Sverige, påverkar alltså problemet med klimat och miljö, genom vår import.

Jordbruk och skogsbruk i Sverige (inklusive huvuddelen av djuruppfödningen) strävar efter att vara klimatneutral, och närmar sig md stormsteg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser