Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta kött eller inte  (läst 14672 gånger)

Qråkan

  • Inlägg: 25
    • -
Äta kött eller inte
« skrivet: 22 jul-19 kl 04:07 »
Den stora frågan. Skulle vilja höra era perspektiv. Ska man äta kött eller ej?

Jag äter kött. Tycker att djur ska få ha det bra , gå ute. leva ett bra liv och bli slaktade på ett humant sätt. Då tycker jag inte att det är några problem.
Fabriksuppfödning är jag emot. Jakt är nog det mest humana och bästa.

Betesmarker behövs hållas öppna. Öppna betesmarker och djur som betar är viktigt för mångfalden i naturen , speciellt insekter och dem påverkar då hela näringskedjan.

Annars så har jag inte några fler argument annat än att det är gott, enkelt och simpelt. 


Man dödar ett djur mot sin vilja. Är det verkligen rätt? En räv dödar ju också djur mot deras vilja, är det fel? En björn som dödar en älg. De hade ju kunnat ätit bär. ÄR det fel?

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Äta kött eller inte
« Svar #1 skrivet: 22 jul-19 kl 10:48 »
Jag var vegetarian i 15 år och i den bästa av världar vore det naturligtvis bäst att inte behöva döda någon för att äta! Men då måste man bo någonstans där man kan äta veg lokalproducerat året om. I Sverige går inte det om man inte vill leva på kål - i den lokalproducerade kosten ingår kött och mjölkprodukter ägg osv för att man ska må bra vintern igenom. Lokalproducerat gagnar djuren eftersom de är beroende av ett balanserat klimat precis som vi. Men jag håller med, ingen vill ha industrin!

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #2 skrivet: 22 jul-19 kl 15:00 »
Det finns flera diskussioner i detta ämne i andra grupper. Jag har inte ätit kött på 40 år. Tyckte inte om det och mådde inte bra av det. Mina barn har varit vegetarianer hela livet. En av dem valde att bli vegan i vuxen ålder. Andras ungar hade allergier och öroninflammationer, inte mina. Om det beror på kosten eller goda gener ska vi låta vara osagt.  :)  Så, jag undviker kött av hälsoskäl med med den information vi har i dagsläget om hur djuren har det och hur köttproduktionen påverkar klimatet (men det får vi inte skriva om här) skulle jag inte gå tillbaka och börja äta kött igen. 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Äta kött eller inte
« Svar #3 skrivet: 22 jul-19 kl 17:29 »
Jag äter kött, därför att jag behöver det. Äter endast säsongsgrönsaker, naturligtvis är alla produkter jag köper svenskt.I våran släkt äter alla kött, vissa är allergiska, vissa inte, så jag tror inte att det har med köttet att göra.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #4 skrivet: 22 jul-19 kl 17:49 »
Äter kött. I första hand vilt, i andra hand från en lokal uppfödare, i tredje hand KRAV men allt för ofta vanligt industrikött och industriköttet skapar lite kognitiv dissonans. Uppväxt på kött, försöker lära om och se kött som ett tillbehör snarare än huvudingrediens, går sådär. Ser inget principiellt fel i att äta kött men ser fel i köttindustrin som får mig att undvika sånt kött.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Allam

  • Inlägg: 10
  • I will never give up...
    • Södermanland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #5 skrivet: 22 jul-19 kl 21:24 »
Äter kött. I första hand vilt, i andra hand från en lokal uppfödare, i tredje hand KRAV men allt för ofta vanligt industrikött och industriköttet skapar lite kognitiv dissonans. Uppväxt på kött, försöker lära om och se kött som ett tillbehör snarare än huvudingrediens, går sådär. Ser inget principiellt fel i att äta kött men ser fel i köttindustrin som får mig att undvika sånt kött.
Jag äter PROTEIN, det kan vara kött (helst vilt annars svenskt eko) ost, ägg eller typ bönor. Försöker variera.
Lägenhet i Stockholm för jobbets skull men drömboendet i torpet utanför Åtvidaberg - följ torparlivet på www.steinrud.com

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Äta kött eller inte
« Svar #6 skrivet: 22 jul-19 kl 22:54 »
Jag skulle inte kunna tänka mig att överleva en dag utan kött. Men givetvis måste allt kött som jag äter vara uppfött på svenska gårdar. Det är nog bara fisk och skaldjur som jag äter importerat av. All fågel, gris och nöt inklusive smaskiga rätter lagade av inälvor därav som jag stoppar i mig måste vara från svenska gårdar. Bara så nära inpå som hos danska lantbrukare förekommer en helt annan nivå på uppfödningarna av slaktdjuren än i Sverige tyvärr. Sen blir det mer eller mindre bara värre ju längre bort man söker sig. Brasilien är väl bara ett av alla skräckexempel på förödande uppfödning av nötkött.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Morgi

  • Inlägg: 10
SV: Äta kött eller inte
« Svar #7 skrivet: 22 jul-19 kl 23:19 »
Jag tycker kött är gott, men äter det inte. Jag har svårt att försvara köttindustrin och hur den fungerar, även i Sverige.
Det går alldeles utmärkt att leva utan kött för mig:)

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: Äta kött eller inte
« Svar #8 skrivet: 23 jul-19 kl 01:55 »
Jag tycker nog att det går att motivera köttätande, fast alldeles självklart är det ju inte. För egen del kan jag inte riktigt försvara att jag äter så (relativt) mycket kött.

Att välja vegetarisk kost är en ganska rimlig sak på det stora hela, men att äta måttligt med utvalda produkter är också respektabelt. Tycker jag. Jag är inte riktigt där själv.

(Undrar när insekter blir mer mainstream i Sverige!)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #9 skrivet: 23 jul-19 kl 08:50 »
Intressant fråga!
Här några tankar, själv är jag vegetarian sedan över 35 år tillbaka.

- Det beror på vilken konstitution en har. Vissa människor mår bättre av att äta lite kött.
- Det beror på var man bor. I nordligare breddgrader är självförsörjning baserad på vegankost nästan inte möjligt. I alla fall så vet jag inte hur en skulle göra. Så vill man äta vegansk i - låt säga Norrbotten - så får man sänka sjölvförsörjande graden, om det nu är det en är intresserad av. Vegetarisk - med mjölk och ägg  - går säkert bra.
- Köttproduktionen: 1.) Enligt min mening är massproduktionen av kött ofta på gränsen till eller rentav oetisk på grund av hur djuren sköts, lever och dör. Väntan på slakteriet, bristande hänsyn till djurens naturliga beteende osv. 2.) Köttproduktion kräver mer åkerareal. Griskött ligger ungefär på 8 ggr så mycket mark för motsvarande mängd människoföda i form av griskött. Nöt på ca 12 ggr.
- Man kan minska sin köttkonsumtion utan att på en gång bli vegetarian eller vegan.
- 'Varning för Kulturchauvisnism': Som vegetarian eller vegan får en akta sig för att vara fördömande. Det finns hela kulturer - tex samer, inuiter, prärieindianer  mm. - som bygger på en diet som består till stor del eller övervägande av kött. Är dessa kulturer sämre, mindre utvecklade?
- Jag tror att själv döda djur eller vara med när ett djur dödas nån gång ger perspektiv oavsett om du är vegetarian, vegan eller storätare av kött eller äter lite kött. Om man har djurhållning bestämma en över liv och död. Att själv slakta avliva eller vara med om att avliva ett djur får en att förstå vad det kan innebära att ta ett liv. Jag har själv gjort det många gånger trots att jag inte äta kött. Jag menar detta inte som en avskräckning utan det är ett sätt att få en annan förståelse på frågan om djurhållning, slakt mm.
 

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #10 skrivet: 23 jul-19 kl 10:31 »
Jag är inte vegetarian men övervägande. Blir väl fisk ett par gånger i månaden och kött kanske en gång ifall jag blir bjuden eller om jag kommer till en marknad där det till ex finns lokalproducerat rökt lammkött. Men jag äter yoghurt till frukost varje dag och ägg från egna höns. Jag fattar ju att korna förr eller senare hamnar i köttindustrin, för att inte tala om tjurkalvarna...  För övrigt växte jag upp på en liten gård med mjölkkor. Mjölken kom på bordet till alla måltider, det var självklart att dricka en massa mjölk. Då jag var liten var jag bedrövligt trög och gasig magen och fick fikonsirap i munnen och microlax i rumpan... inget vidare. Gick väl lite bättre då jag kom upp i skolåldern men magen var inte nöjd. Sen började jag jordbrukslinjen på Nordvik och en tjej där drack inte mjölk. Jag frågade varför -jo, för att jag blir trög i magen då och får gaser, så hon. Då fattade jag, slutade med sötmjölk och magen blev  :D och krånglade aldrig mer. Magen tål lök, kål,bönor, grovt knäckebröd och allt möjligt. För de som får ibs av det är det säkert svårare att äta veg--mat.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Äta kött eller inte
« Svar #11 skrivet: 23 jul-19 kl 10:48 »
Kan egentligen tycka att ska man få lov att äta kött så ska man ha varit med vid slakt. För att veta vad man bidrar till.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #12 skrivet: 23 jul-19 kl 11:11 »
För att inte tala om då man använder palmolja eller fossilbränsle. Men det blir ohållbart om varje företeelses baksidor skulle upplevas av slutkonsument innan denne fick konsumera.

Synd att vi har så hycklande lagar och så dålig information från staten om hur det ligger till med kött. Folk i gemen är inte tillräckligt upplysta eller intresserade för att vi skall kunna ha konsumentmakt som styrmedel.



skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Äta kött eller inte
« Svar #13 skrivet: 23 jul-19 kl 11:30 »
Småskaligt, ekologiskt jordbruk, där det även odlas spannmål eller andra grödor som odlas på åkermark, utan djurhållning är i praktiken en omöjlighet, eftersom det är från djurhållningen gödseln kommer.

Att helt avstå kött och mejeriprodukter, innebär att man stödjer storskaligt industriellt jordbruk, som inte är långsiktigt hållbart ur ett miljö- och klimatperspektiv, där det behövs massiva mängder konstgödsel (som har en väldigt klimatdrivande tillverkningsprocess), och där odlingsmetoderna oftast innefattar massiv användning av kemiindustrins olika preparat för bekämpning av insekter, ogräs och svampar. Importmat i synnerhet, tyngs av problem med hållbarheten i jordbruket.

Att avstå från djurhållning, innebär också att de marker som är viktiga för pollinerande insekter försvinner. Med ett lägre antal ppllinerande insekter, så minskar skördarna av vegetabilier, och blir det riktigt ont om insekter, så blir det till slut inga skördar alls.

Ur ett miljö- och klimatperspektiv, är det ogenpmtänkt att inte äta kött och/eller mejeriprodukter alls.
Det är däremot klokt att välja kött och mejeriprodukter, som kommer från ett hållbart lantbruk.

Det mesta av det svenska lantbruket är ur ett globalt perspektiv hållbart ur klimat- och miljöperspektiv, oavsett om det är "konventionellt" (med konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel) eller "ekologiskt", tack vare att vi i Sverige är världsledande på att använda gödning och bekämpning på rätt sätt, och med exakt rätt mängder. Vi använder bara det som behövs, utan att fläska på extra.
Våra regler för djurhållning, och ordningen på våra slakterier, är generellt sätt bättre för djuren, än i något EU-land, och oerhört mycket bättre än i länder utanför EU.

Undvik alltså importmat, vegetabilisk såväl som animalisk, för planetens skull.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #14 skrivet: 23 jul-19 kl 13:48 »
Jag äter kött. Äter kött som jag kan stå för att jag äter. Kan även slakta själv och gör så ibland men blir glad när nån annan gör det så jag slipper. Fast det vanligaste proteinet jag äter är ägg från dom egna frittgående hönorna. Nästvanligst är nog inlagd sill.. Kött kanske det blir någon gång i veckan i snitt. Då nästan enbart från djur som antingen bott hos mig eller hos någon jag känner eller vilt.

Jag har inga moraliska skrupler över att äta kött (alltså den biten med att döda ett djur och äta upp det) men däremot är det jätteviktigt för mig både att djuren haft det bra i sina liv och att slakten går vettigt till och det är jätteviktigt för mig hur det miljömässiga hänger ihop.  Nöt, får, getter från svenska gårdar där djuren betar naturbetesmarker gör nytta för mångfalden i betesmarkerna. Och vall är en vettig gröda i växtföljden om en ska vara bra med jordarna och då är det vettigt att använda detta för bete och vinterfoder.. bra hushållning helt enkelt. Och gödseln är värdefull/behövs, inte minst på ekologiska gårdar där inte alternativet konstgödsel finns.  Nån viss mängd idisslare är typ sund förnuft på en ekologisk gård. 

Mjölk, grädde mm köper jag från mejeriet i grannsocknen. Har i mitt gamla jobb besökt de gårdar som levererar dit och med egna ögon sett vilket jättestort naturvårdsarbete som indirekt bedrivs. En av mjölkgårdarna, en riktigt stor en, betar (med kvigor, sinkor och tjurar) naturbetesmarker åt typ 40 olika markägare från 3-4 mil söder om huvudgården till närmare 4 mil norrom.  Så förutom smakargumentet (starkt enligt mig) så säger även mitt förnuft att vegismjölk/grädde går fetbort för min del.

DE som inte gillar kött, inte mår bra av det eller inte gillar tanken på att äta djur ska självklart inte göra det. Att det är fler och fler som blir vegetarianer kan vara bra eftersom den totala köttkonsumptionen behöver minska (den delen af köttet som är värst för miljö och klimat ska minska! )


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #15 skrivet: 23 jul-19 kl 18:26 »
jag ser inga problem i att äta kött så länge djuren behandlas väl. Jag har svårt för att äta gräs, sly och diverse ogräs.. så istället föder jag upp kaniner på det och äter kaninerna istället..
Fjäderfän och kaniner

Qråkan

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Äta kött eller inte
« Svar #16 skrivet: 01 aug-19 kl 16:41 »
Kött innehåller bland annat nyttiga aminosyror, b12 och rikligt med järn och zink.

Det finns saker som inte går att få i sig av en vegansk kost.

Veganer lider också av ohälsa i högre grad än de som äter köttprodukter pga brist utav näringsämnen och vitaminer (säger absolut inte att alla gör det)

Sålänge djuren föds upp på ett bra och hållbart sätt och slaktas på ett bra sätt (helst på gården) så ser jag inga problem med att äta kött.

Det bästa vore såklart om alla kunde leva på viltkött, men det räcker tyvärr inte.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #17 skrivet: 02 aug-19 kl 14:30 »
Veganer lider också av ohälsa i högre grad än de som äter köttprodukter pga brist utav näringsämnen och vitaminer (säger absolut inte att alla gör det)


Och hur vet du det? Vilka är dina källor? Det finns obildade veganer som äter dåligt och ensidigt på samma sätt som det finns obildade köttätare som inte mår bra. Jag väljer att tro på vetenskapen, de verkar vara ganska eniga nuförtiden.

http://www.lakareforframtiden.se/nyheter-och-blogg/vegansk-kost-optimal-for-halsa-och-miljo-vad-gor-vi-nu/
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #18 skrivet: 02 aug-19 kl 15:34 »
Och hur vet du det? Vilka är dina källor? Det finns obildade veganer som äter dåligt och ensidigt på samma sätt som det finns obildade köttätare som inte mår bra. Jag väljer att tro på vetenskapen, de verkar vara ganska eniga nuförtiden.

http://www.lakareforframtiden.se/nyheter-och-blogg/vegansk-kost-optimal-for-halsa-och-miljo-vad-gor-vi-nu/


Håller med dig om att hen genereliserade utan att ha på fötter eller hänvisa till källor. Din egen källa "läkareförframriden" är en veganorganisation å andra sidan, som försöker sammanställa allt som talar för deras sak, inte gör några försök till något annat. Och försöker se seriösa ut genom att ha med "läkare" i namnet.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #19 skrivet: 02 aug-19 kl 19:57 »
Lise, du har rätt. Man hittar de argument man vill, eller hur. Och Läkare för framtiden visar det jag vill visa. Så jag länkade inte dit för att ordet "läkare" finns med i titeln utan för att där hittar man information om aktuell forskning som eventuellt motsäger det som Qråkan skrev. Det blir tokigt när man är tvärsäker men inte kan relatera till någon källa. Sen är det väl upp till var och en att tänka själv. Problemet är förstås att alla inte vet var man hittar saklig information om relevant forskning då en stor del av forskning om hälsa och livsstil åtminstone tidigare varit "beställd" av kött- och livsmedelsindustrin. Allt är dessutom präglat av sin tid och många kostråd som gällde när jag var liten är nu reviderade. Det är inte fel att kunna ändra inställning om man får ny information. Livsmedelsverket då? Är de mera trovärdiga? " Vegetarianer löper till exempel mindre risk att drabbas av en rad olika sjukdomar, som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer."

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/vegetarisk-mat-for-vuxna
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser