Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken gris ska jag använda till att lufttorka skinkan?  (läst 1972 gånger)

Skogsta

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
Hej!

Jag har några Linderödsgrisar och idag kommer två av dem att få sin sista måltid i jordelivet.

Det är en sugga och en  mindre gylta.

Jah hade tänkt ta gyltans skinkor till lufttorkning, , men läser att sugga ör bättre till sådana ändamål. Mest tänkte jag på stoleken att gyltan (som dessutom är liten till växten) då blir det lite mera hanterbara bitar. Hur ska jag tänka ?

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Vilken gris ska jag använda till att lufttorka skinkan?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-21 kl 08:25 »
äldre djur har mindre vattenhalt i köttet så det bliver lättare att torka
du kan stycka skinkan i mindre biter och sedan sådan nät som dom använder i charken. Saltet tränger in 1 cm pr dygn så om du har en bit som är 10 cm tjock så skall den ligga i salt 5 dygn

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vilken gris ska jag använda till att lufttorka skinkan?
« Svar #2 skrivet: 17 sep-21 kl 07:15 »
Åh om man finge en anledning att ha grisar. Avis!


Du kan testa så här. Välj din skinka. Helst med benet kvar. Då alla snitt ytor är en bakterierisk.
Hitta en bytta där din skinka går ner.
Gnugga in med grovsalt. Tänka på att gnugga in i alla snittytor. Sen täcker du skinkan med salt. Helt övertäckt.
Ställ byttan med en liten lutning. Bara så att fukten rinner till ena sidan. Den sidan skinkan ej ligger vid.
Torka bort fukten ofta. Första dagarna är det flera gånger om dagen.
Byt ut och torka rent skinkan ca 1 gång i veckan eller då saltet ser genom blött ut.
Fortsätt tills det inte kommer någon fukt.
Sen hänger du upp den luftigt. I Italien hänger dom i flera år.

Det är samma om du ska testa göra bacon. Fast då röker man i slutet istället.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser