Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  berkley elektrisk rök?  (läst 2022 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
berkley elektrisk rök?
« skrivet: 03 nov-18 kl 07:24 »
Under om det är nån här som äger en sån eller kanske känner nån som äger en och kan ge sin åsikt om vad ni tycker om resultatet?

Leker med tanken att köpa en nämligen. Anser dock att dom där små röklådorna ger ett hemskt resultat. Men kanske en sån där mojäng är annorlunda. Känns dock lite dumt att lägga ut en 7000kr endast för att testa. Tänk om man är missnöjd med smaken.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: berkley elektrisk rök?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-18 kl 08:03 »
Du har inte funderat på att bygga en istället då? I min lilla konserveringsbok från -31 får de saken att låta lätt som en plätt Se stycke 329. (hoppas det går att zooma)

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: berkley elektrisk rök?
« Svar #2 skrivet: 03 nov-18 kl 08:53 »
"Vakta elden så den inte sveder trät". Härligt med gammal bruksanvisning, de använde trätunnor att elda i.

Jag har gjort så men med 2 tunnor av plåt, och det blev bra. Men tre tunnor låter säkrare för att få ned temperaturen.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: berkley elektrisk rök?
« Svar #3 skrivet: 03 nov-18 kl 09:23 »
Om man använder trätunnor, borde man väl kunna smeta in lera även på insidan av nedersta tunnan, där elden är som närmast? Du kanske inte vill bygga en egen rök, Mattias_33, men jag hoppas att du provar innan du köper den där för 7000 kr

Postat med Alternativ.nu´s app


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: berkley elektrisk rök?
« Svar #4 skrivet: 03 nov-18 kl 09:28 »
Jag har redan 2 stycken. En i plåt som har ett väldigt stort rökrum. 1,5m högt med 6 galler. Till för att varmröka t.ex regnbåge.
En murad som är lite mittimellan varm och kallrök för abborre. 2 galler på den och 3 meter rökrör.
Fördelen med en elektrisk är t.ex kallröka fisk som tar några dagar. Har liksom inte tid eller nån större lust att sitta där på en sten och kämpa mot john blund. Eller kött som också kan ta en par dygn.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: berkley elektrisk rök?
« Svar #5 skrivet: 03 nov-18 kl 09:30 »
Aha

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: berkley elektrisk rök?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-18 kl 11:18 »
Jag lutar åt att fixa en eldriven jag också, både för enkelheten och att det blir kallrökt utan att bygga stort. Men jag har dels tittat på de billigare skåpen för en dryg tusing, dels på någon form av brännare som man kan ställa i botten på ett vanligt skåp, typ den här https://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fisketillbehor/rokskap-och-roklador/kallrok-776005/#tab04

lassejohansson22

  • Inlägg: 24
    • -
SV: berkley elektrisk rök?
« Svar #7 skrivet: 03 nov-18 kl 16:12 »
"mat och rökning", en trevlig combo.

Har provat kall och varm i ekonomiklass:

Varm, köp en billig elplatta, brukar finnas för 100.. 150 kr.
Snickra ihop en trälåda, med tex trästavar för upphängning, gör den lite större än plattan.
Lägg en plåt på plattan, samt något skyddande och isolerande över effektvredet.
Lägg rökmaterial på plåten och häng in maten... Kör så de röker....

Den kalla varianten utvecklades från varmmodellen...
Gm att, ett lutande cementrör placerades mellan trälåda och plattan. Samt en "skogspinne" där en petflaska hängdes, innehållande vatten. Vattnet fick droppa på cementröret.

Har inte gjort några mer eller mindre vetenskapliga mätningar eller övriga utvärderingar. Inte mer än att köttbitarna blev Goda...

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: berkley elektrisk rök?
« Svar #8 skrivet: 03 nov-18 kl 22:35 »
Den rökerilösning som jag är uppvuxen med, är följande:
Man letar på ett ställe med sluttande mark. Idealet är kanske en slänt som 1-2 m hög, med plana partier både nedanför och ovanför. Nedanför slänten murar man upp en eldstad av tegel och förser den med luckor - kanske delar från någon skrotad kamin eller vedspis. Rökröret får följa slänten uppåt (ligger inte fritt på slänten utan muras/putsas in så det blir lite värmeisolerat), och ovanför slänten placerar man röktunnan/röklådan i vars botten röret mynnar. Kan vara t ex ett gammalt bensin- eller oljefat, eller en träkur i ungefär samma storlek.  Om man använder ett oljefat, så får man tillverka galler med krokar att hänga över kanten, för att lägga upp det som ska rökas. Man kan ha flera galler på olika höjd.  Och så ett trälock ovanpå fatet, ska inte byggas onödigt otätt.
En rökkur av trä kan med fördel förses med dörr på sidan och falsar så man kan skjuta in galler, t ex galler från elspisugnar.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: berkley elektrisk rök?
« Svar #9 skrivet: 04 nov-18 kl 08:30 »
https://www.smartfritid.se/bradley-smoker-digital-4-galler

En så köpte jag till mitt x för 9 år sen. Den fungerar superbra och han har rökt kött och fisk i den.

Postat med Alternativ.nu´s app


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: berkley elektrisk rök?
« Svar #10 skrivet: 04 nov-18 kl 10:25 »
Exakt en sån jag funderar på. kallrökningesenheten och ett lager briketer så blir det nån tusing till.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: berkley elektrisk rök?
« Svar #11 skrivet: 19 nov-18 kl 16:17 »
Bör göra ett avslut här ifall nån mer sitter med min fundering.

Jag tog och beställde en. 8084kr med kallrökningsenhet och diverse spån briketter.
Gjorde första rökningen under helgen. Smakade av resultatet idag. Rökte 2st sidfläsk bitar och 2st tupp lår.
Vred upp ugnen på 90 grader och satte tiden på 5-6 timmar. Ett magiskt resultat.
För er som brukar köpa dom rökta kalkonlåren i butiken. Tupplåren blev exakt lika bra. Bara mindre blött. Vilket jag uppskattar.
Fläsket blev också bra. Lyckades dock inte få in nå salt i fettet. Men tror det är normalt.
Mitt första intryck är att rökningen skötter maskinen av. Det är saltningen man har ansvar över.

Mitt enda negativa intryck. Är bredden på det medföljande rökhuset. Att röka en hel fisk av lax art så får den inte vara större än 6-7hg. Korgarna är för små helt enkelt.
Men på diagonalen så får man nog plats med en kilosfisk, med huvudet kvar. 6 korgar är 6 fiskar. Ovant för mig som är van att röka 25-30st åt gången.

Hoppas det hjälper nån. Mitt råd är att köpa den för kött som nr 1. Fisken får bli bonus.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser