Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemgjord falukorv  (läst 2601 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Hemgjord falukorv
« skrivet: 23 okt-18 kl 10:46 »
Snart är det dags för grisslakt och vi planerar att göra en del korv, bl.a. falukorv.

Det recept på falukorvsom finns i Handboken är betydligt enklare än andra recept jag hittat. I dessa ska en vara så noga med att allt är kallt och t.o.m. tillsätta vatten i form av krossad is. Dessutom innehåller alla andra recept både nöt- och griskött. Är det någon som gjort falukorv enligt Hamdbokens recept? Hur blev det? Det skulle ju onekligen vara skönt med ett enkelt recept men samtidigt vill jag inte förstöra en massa kött.
 
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Hemgjord falukorv
« Svar #1 skrivet: 29 apr-21 kl 13:34 »
orsaken till at man håller det så kalt som möjligt är att det binder ihop kött och fett en så kallat emulgsion
om det bliver för varmt så separera fett från kött och du får en grynig korv
när jag gör korv typ falukorv grill korv o liknande
dagen innan för salter jag köttet i lagom stora bitar för kvarnen sedan dagen der på lägger jag köttet på en bricka
lägger på kryddan och ställer det i frysen 2 timmar sedan maler jag det sedan kan man male det 1 gång till efter ytterligare  2 timmer i frysen sedan i korvstopparen och stoppa det i fjälster


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser