Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsbetat kött ?  (läst 9527 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #20 skrivet: 28 jun-17 kl 19:24 »
Det finns ju ingen allergi som omfattar  kraftfoder/soja/spannmål som passerat via ett nötkreatur, däremot finns det ju ideologi.

Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #21 skrivet: 28 jun-17 kl 19:27 »
Det finns ju ingen allergi som omfattar  kraftfoder/soja/spannmål som passerat via ett nötkreatur, däremot finns det ju ideologi.



Precisera dig gärna ?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #22 skrivet: 28 jun-17 kl 20:26 »
Jag blir lite fundersam:
@Naturligt_ , är du allergiskt mot alla sorters spannmål, ärtor (samt ärtväxter som ingår bland betesväxter) , bönor, rapsprodukter, morötter, sockerbetor, rovor, potatis, många kålväxter som används som kraftfoder och allt annat som kan ingå i kraftfoder?

Det låter som mycket omfattande allergier.

Vad äter man i så fall?

Det kan inte vara lätt, att ha så omfattande allergier. Är det magproblem, utslag eller mera andningsbesvär? 

Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #23 skrivet: 28 jun-17 kl 20:47 »
Jag blir lite fundersam:
@Naturligt_ , är du allergiskt mot alla sorters spannmål, ärtor (samt ärtväxter som ingår bland betesväxter) , bönor, rapsprodukter, morötter, sockerbetor, rovor, potatis, många kålväxter som används som kraftfoder och allt annat som kan ingå i kraftfoder?

Det låter som mycket omfattande allergier.

Vad äter man i så fall?

Det kan inte vara lätt, att ha så omfattande allergier. Är det magproblem, utslag eller mera andningsbesvär?




Spannmål som jag inte klarar- vete, korn, råg, havre!

Jag svarar inte mer gällande allergier då det väldigt lätt kommer kommentarer från människor som " på grund av okunnskap " skriver saker som mer eller mindre kan bli en evighetstråd!

Fokus är på vad inlägget handlar om från första början!

Men gräs/örter/hö samt ensilage naturbetat kött är vad inlägget handlar om!  :)





skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #24 skrivet: 28 jun-17 kl 22:07 »
Men om du tål ärtor och bönor, samt raps och rotfrukter, så blir det ju så mycket enklare att hitta kött.

Majs är mindre vanligt som kraftfoder i de norra två tredjedelarna av Sverige, norr om en linje tvärs över norra Småland ungefär. Norr därom är majs inte så odlingssäkert längre.

Det finns många uppfödare som tillskottsfodrar sina djur med egenodlade ärtor (samma sorts ärtor som också kan bli ärtsoppa) eller åkerbönor t.ex., och för övrigt ger "gräs och örter". Att ge betfor är också vanligt (strimlad restprodukt av sockerbeta). Många odlar också grönfoder av olika slag som fungerar som kraftfoder men som är spannmålsfritt, det kan vara raps, rovor, kålväxter, vicker, lusern t.ex.. Det här gäller främst köttraskor och får/lamm.

Sedan finns det en och annan som föder upp gris i mindre omfattning, som eventuellt inte ger spannmål (eller bara lite), utan snarare andra tillskottsfoder (t.ex. raps eller rotfrukter), men då har de få grisar, ofta Linderödssvin som går ute och bökar (utegrisar har man mindre koll på vad de sätter i sig, kan vara maskar, sniglar, maskrosrötter, kvickrot...). Där får man söka noga efter en uppfödare som också säljer av sitt kött.

Höns/kyckling får man nog hålla själv om uppfödningen ska hållas helt fri från spannmål.

Här i trakten finns det ett flertal uppfödare som har egenodlade grödor som kraftfoder, och som då använder mest annat än just spannmål.

Vildmannen

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #25 skrivet: 28 jun-17 kl 23:09 »
Kolla Norrbete. Ett antal gårdar och slakteri i Jämtland/Ångermanland där de ansvariga i mitt tycke har väldigt fin filosofi hur det ska vara. De skickar även köttlådor.

Postat med Alternativ.nu´s app


Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #26 skrivet: 29 jun-17 kl 08:54 »
Kolla Norrbete. Ett antal gårdar och slakteri i Jämtland/Ångermanland där de ansvariga i mitt tycke har väldigt fin filosofi hur det ska vara. De skickar även köttlådor.

Postat med Alternativ.nu´s app



Tackar, detta ska kollas upp!  =)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gräsbetat kött?
« Svar #27 skrivet: 29 jun-17 kl 14:39 »
Skulle ren funka?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gräsbetat kött?
« Svar #28 skrivet: 29 jun-17 kl 16:12 »
Skulle ren funka?

Numera måste renar ofta utfodras, eftersom snön smälter och det sedan fryser, så att renarna inte kan skrapa fram laven eftersom det bildas ett islager

https://www.lantmannenlantbruk.se/sv/Produktkatalog/Foder/Renfor/

https://www.sametinget.se/98725

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #29 skrivet: 20 nov-17 kl 00:40 »
Råkade se den här tråden. Du får inrikta dig på lamm. När vi skickade lamm till slakt så hade de endast ätit gräs och druckit mjölk förstås. Tackorna däremot fick spannmål under vintern. Lamm växer ju till och blir slaktmogna över betessäsongen medan nöt oftast behöver längre tid. Men har du inte karens på din allergi? Jag menar, om djuret stått inne över vintern på foderblandning med t ex korn och sedan släpps på bete där det endast vankas gräs så tar det ju inte många veckor innan restprodukterna efter kornet försvunnit. Kaniner som man vill få annan smak på behöver inte gå på specialfoder länge innan de bytt smak. Kaniner förresten vet jag en familj som födde upp själva för att barnet var allergiskt mot något som fanns i köttet efter köpefoder.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #30 skrivet: 20 nov-17 kl 07:06 »
Det verkar som en mycket svår situation.  Problem med alla spannmål. Nu är ju spannmål gräsfrö egentligen,  och även betesdjur kan få i sig gräsfrön.  Mina gäss kastar sig över fröna  och repar av dem det första de gör om de släpps på  ett nytt område .
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #31 skrivet: 20 nov-17 kl 10:57 »
Problemet för de med allergier mot spannmål är väl att modern spannmål är ganska förädlat så det innehåller mycket av något vi kan reagera på. Vete, majs och soja är väl de som har störst ekonomisk dragkraft i förädlingen, så de borde vara värst, men korn är tydligen något vi lätt reagerar på.

Vi är knappt allergiska alls i vår familj, men köpegris kan röra om i magen. När vi haft grisar själva (både blandras och Linderöd) eller ätit vildsvin så märker vi inget. Och då har de fått allt möjligt, bland annat havre, korn och vete.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #32 skrivet: 15 nov-20 kl 06:55 »
kaniner...
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser