Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ister  (läst 15726 gånger)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
Ister
« skrivet: 14 feb-17 kl 22:59 »
Hur gör man bäst ister för långtidsförvaring ?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ister
« Svar #1 skrivet: 15 feb-17 kl 08:32 »
Smälter det så det går att rena från hinnor, blodkärl och andra föroreningar. Sedan hälla det i formar och förpacka för frysen

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Ister
« Svar #2 skrivet: 15 feb-17 kl 14:15 »
Tack för svar. Ja uttryckte mig lite dåligt ja syfta på att långtidsförvara utan kyl .  Kan konservering fungera ?

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Ister
« Svar #3 skrivet: 17 feb-17 kl 20:31 »
Ister... fett.
Ju fetare produkt, desto kortare hållbarhet.

Det sägs ju att fet fisk kan frysas tre månader, fett fläsk kanske ett halvår,  men ister?

Rent fett...

Fett har ju egenheten att härskna,  oavsett fryst eller kylt. Konservera fett... kan man göra det öht?

Du får prova dig fram kanske?

Gör som föreslås i föregående inlägg, sen  förvara det så kallt du kan ha det utan frys.

Sen får du lukta, smaka lite,känna efter...  o lita på din egen känsla.

Är det dåligt så lär det märkas.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Ister
« Svar #4 skrivet: 19 feb-17 kl 19:11 »
Ursäkta om jag kapar tråden lite, men tyckte det var onödigt att starta en ny tråd om ister.
Till att börja med, hur länge kan man förvara späck i kylskåp?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ister
« Svar #5 skrivet: 20 feb-17 kl 07:58 »
Späck håller bara några dagar innan det börjar ruttna. Förvara i frys.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ister
« Svar #6 skrivet: 20 feb-17 kl 08:57 »
Späck innehåller protein och vatten, det ger sämre hållbarhet, i sämsta fall samma som rått kött. När man smälter ned det till ister, så avlägsnas vatten och proteiner.

https://griskindspatrik.wordpress.com/2009/08/08/sa-gor-man-ister/

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Ister
« Svar #7 skrivet: 20 feb-17 kl 12:19 »
Tack för svaren!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Ister
« Svar #8 skrivet: 20 feb-17 kl 13:32 »
Tack Kurt . Så då kanske det går att konservera ?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Ister
« Svar #9 skrivet: 24 feb-17 kl 11:38 »
Nu har jag gjort lite ister, men är lite skum på doften. Trodde att ister inte skulle lukta speciellt mycket... Visserligen använde jag späck från lamm, det kanske inte var så lyckat...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Ister
« Svar #10 skrivet: 24 feb-17 kl 16:18 »
Det med förvaringstiden i frys beror jättemycket på temperaturen. Jag har drygt 20 gr i mina frysar och fläsk håller sig helt utan bismak minst ett år. Vid 18 grader bara ca ett halvt år. Samma fet fisk. Julskinkorna som blir ihopsparade hela året fram till jul lagras i nästan 40 minus.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ister
« Svar #11 skrivet: 18 mar-17 kl 11:48 »
Fett måste ju ha nån form av värde då det gäller konservering, annars skulle inte denna franska rätt funka så bra:
https://en.wikipedia.org/wiki/Duck_confit

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Ister
« Svar #12 skrivet: 18 mar-17 kl 12:44 »
Det med förvaringstiden i frys beror jättemycket på temperaturen. Jag har drygt 20 gr i mina frysar och fläsk håller sig helt utan bismak minst ett år. Vid 18 grader bara ca ett halvt år. Samma fet fisk. Julskinkorna som blir ihopsparade hela året fram till jul lagras i nästan 40 minus.
Har du samma förhållanden i övrigt när det gäller förpackningen? Fett oxideras och får på så sätt sin otrevliga bismak. Rejält vakumförpackat och nedstoppat i vanlig frys så har det klarat sig väldigt lång tid här, medan slarvigt förpackat (luft i påsen) och lagrat kort tid i den frys jag hade på -38 så kändes smaken.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Ister
« Svar #13 skrivet: 18 mar-17 kl 12:52 »
Jag har konstaterat att lamm inte funkar till ister - det luktar mycket lamm!  :P
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Ister
« Svar #14 skrivet: 18 mar-17 kl 12:57 »
Nu har jag gjort lite ister, men är lite skum på doften. Trodde att ister inte skulle lukta speciellt mycket... Visserligen använde jag späck från lamm, det kanske inte var så lyckat...

Fårfett är nog inte så lyckat. Vissa fettdepåer på fåret luktar, och smakar, väldigt mycket. Är inte ordet ister vikt för fettet från svin?

Jag är absolut ingen matexpert, men jag har en duktig kamrat som berömmer ankfettet i matlagningen, så det är verkligen inte fett som fett.

Putsar man fårkött duktigt så går det att bjuda de som "inte äter kofta" på fårkött utan att de märker att det är får. Smaken sitter i fettet, och då framför allt på vissa ställen.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Ister
« Svar #15 skrivet: 18 mar-17 kl 14:06 »
Bismak o lukt typ från galt sitter i fettet. Jag som äter även bockar galtar baggar osv skär alltid bort fettet noggrant annars går köttet inte att äta alls.
Så ja det är skillnad på fett o fett.

Alternativ lagringsmetod borde väl vara salt?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Ister
« Svar #16 skrivet: 19 mar-17 kl 12:59 »
Jo, det är nog grisfett som kallas ister, eller som man gör ister av. Och talg är väl från nöt, om jag förstått det rätt. Njurtalg ska visst vara speciellt...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ister
« Svar #17 skrivet: 20 mar-17 kl 12:34 »
Jag lär förstå det betyder fett runt de inre organen i överlag, men tror det är mest fett runt njurarna. Talg eller beef tallow skulle jag gärna vilja testa. Det lär vara utmärkt att fritera pommes frittes i, så brukade McD göra för länge sen.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Ister
« Svar #18 skrivet: 06 apr-17 kl 17:29 »
För att reda ut begreppen.

Ister gör man inte, det fixar grisen.

Ister är det fett som sitter bakom mellangärdet i ryggen på grisens insida, späck är det fett som sitter på utsidan av grisen. Båda kan smältas och användas till olika diverse ändamål.

Talg finns på nöt och får. Det finns njurtalg (sitter på samma ställe som ister på grisen). Det som heter späck på grisen heter stycktalg på nöt och får.

På häst heter det hästister.

Fråga mig inte varför det heter just så, men så är det i alla fall.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Ister
« Svar #19 skrivet: 07 apr-17 kl 16:27 »
Tack för ordentligt klargörande!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser