Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salta in fläsk  (läst 35679 gånger)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Salta in fläsk
« skrivet: 14 feb-07 kl 09:38 »
Nån som kan dela med sig av erfarenheter av att salta in fläskkött? Tänker på sidfläsk, lägg, skinka o sånt. Jag vet att man kan lägga i saltlake eller torrsalta (och sockersalta). För- och nackdelar med olika metoder. Hållbarhet? Ursaltning innan man använder köttet? Smak?

Jag kan såklart läsa mig till en del i gamla kokböcker och så (tror det finns i nåt gammalt nummer av Åter oxå) men det är alltid bra att kolla med folk som verkligen testat!

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Salta in fläsk
« Svar #1 skrivet: 14 feb-07 kl 09:53 »
Jag har "sockersaltat" skinka två jular nu. Först låg den ett par dygn i någon blandning och sedna i saltlake i källaren i två veckor och sedna i vatten en dag. Första året var det en kort, tjock skinka  så saltet nåde inte ända in trots att vikten var rätt för antalet dagar dne låg i saltlake. Innerst var den inte nitrit-rosa utan grå om det nu har någon betydelse.
Fläsk har jag inte testat att salta, vi röker fläsk hos vår slaktare istället.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Salta in fläsk
« Svar #2 skrivet: 18 feb-07 kl 18:14 »
Mmm, jag vill oxå ha en slaktare som röker fläsk och korv och...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Salta in fläsk
« Svar #3 skrivet: 19 feb-07 kl 18:16 »
Jag har saltat in både skinka, sidfläsk och lägg. Kruxet är att veta hur länge det ska ligga i saltlake... Dessutom ska det stå kallt, julskinkan är ju inga problem då, men under varmare väderlek blir det lite värre...  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Salta in fläsk
« Svar #4 skrivet: 19 feb-07 kl 18:24 »
Frågan är väl hur länge den KAN ligga? Målet är ju typ hela vintern.... För man saltar väl inte för att sen frysa in det? Då kan man ju lika gärna frysa det orimmat och salta vid tillagningen.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Salta in fläsk
« Svar #5 skrivet: 19 feb-07 kl 19:15 »
Jag har saltat in både skinka, sidfläsk och lägg. Kruxet är att veta hur länge det ska ligga i saltlake...

Hur stark gör du saltlaken?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Salta in fläsk
« Svar #6 skrivet: 20 feb-07 kl 12:54 »
Jag tar 4 dl salt (grovt utan jod) till 3 liter vatten, sen har jag också 4 msk socker och 1 tsk salpeter.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Salta in fläsk
« Svar #7 skrivet: 25 feb-07 kl 14:11 »
Nu ligger ett antal fläskbitar i saltlake enligt Nettus recept. Hur länge ska de ligga, måntro?

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Salta in fläsk
« Svar #8 skrivet: 25 feb-07 kl 15:20 »
Nu är jag i o f sig novis på insaltning, men i mina recept står det att tiden i saltlag beror på vikten per bit. Typ 2 dygn per 1/2 kilo om det är en liten köttbit eller fläsk och 4 dygn per 1/2 kg om det är en stor bit. Vet själv inte riktigt vad som är stort och litet. Min saltning pågår fortfarande, så jag vet inte hur det blir.  ;)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Salta in fläsk
« Svar #9 skrivet: 25 feb-07 kl 15:44 »
Där är jag som sagt själv lite osäker på... Jag saltade in en skinka på knappt ett kilo i julas. Den låg i nio dar och blev lite väl salt. Men en del lakar tydligen ur skinkan nåt dygn...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Om_Kring

  • Gäst
Re:Salta in fläsk
« Svar #10 skrivet: 25 feb-07 kl 18:03 »
Jag tar 4 dl salt (grovt utan jod) till 3 liter vatten, sen har jag också 4 msk socker och 1 tsk salpeter.
En liten fråga bara. Flyter en okokt potatis i den blandningen?

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Salta in fläsk
« Svar #11 skrivet: 25 feb-07 kl 20:48 »
Ånej, nu kommer den frågan! Det var precis det jag gick på när jag gjorde min saltlake. Lade i en rå potatis (och ett ägg, för det har jag också hört att man kan försöka med) i vattnet och hällde i salt. Och hällde i salt och mera salt och rörde och rörde. De sk--na potatisen och dito ägget flöt i alla fall inte. Sen tittade jag i receptet och såg att det var alldeles för mycket salt i redan. Kul!

Kanske ska man inte lägga i potatis och ägg förrän efter uppkokningen av spadet, vad det än står i receptet.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Salta in fläsk
« Svar #12 skrivet: 25 feb-07 kl 23:54 »
Jag är fortfarande nyfiken på vilken sorts saltning ni vill uppnå? Att salta för lagring över vintern? För då finns väl knappt något som heter "för mkt. salt"? Eller småsaltar ni in lite för frysen och för den goda smakens skull bara?

Den skinka jag är uppvuxen med var inte ens ätlig om man inte lakade ur den i flera omgångar kallt vatten innan tillagning.


Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Salta in fläsk
« Svar #13 skrivet: 26 feb-07 kl 14:52 »
En liten fråga bara. Flyter en okokt potatis i den blandningen?

Ingen aning! Det har jag aldrig hört om tidigare!

Jag är fortfarande nyfiken på vilken sorts saltning ni vill uppnå? Att salta för lagring över vintern? För då finns väl knappt något som heter "för mkt. salt"? Eller småsaltar ni in lite för frysen och för den goda smakens skull bara?

Jag saltar bara för smakens skull.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Salta in fläsk
« Svar #14 skrivet: 26 feb-07 kl 17:18 »
Jag är fortfarande nyfiken på vilken sorts saltning ni vill uppnå? Att salta för lagring över vintern? För då finns väl knappt något som heter "för mkt. salt"? Eller småsaltar ni in lite för frysen och för den goda smakens skull bara?


Här handlar det om förvaring, i alla fall tills det blir för varmt i skafferiet. Vi har begränsat med plats i frysen och har inte lust/råd/plats med flera frysar, så jag utforskar alla slags metoder att spara mat utan frys... i synnerhet som strömavbrott inte är helt sällsynta här  ::)

Tanken är att kunna spara kött tills vi har ätit upp en del av det som nu ligger i frysen, så kan det saltade åka in där till våren/sommaren.

Och så är det ju gott, förstås  ;)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Salta in fläsk
« Svar #15 skrivet: 28 feb-07 kl 09:03 »
Jag vill också kunna förvara kött ett tag utan frys, t ex om jag kommer över en halv gris. Häromveckan gjorde jag därför ett försök. Tidigare har jag en gång rimmat julskinka enligt modernt recept, men där står det klart och tydligt att det bara är för smakens skull och inte lämpligt som förvaring, och köttet ska dessutom förvaras i kylskåp, vilket jag inte har plats för.

Därför har jag googlat och tittat i två självhushållarböcker. Grundreceptet för saltlag för 45 kg kött var 3,5 kg salt, 1 kg socker, 60 g salpeter och 25 liter vatten. Men jag minskade ner det grundligt för min ynka fläsklägg. Enligt receptet ska den nu tas upp ur lagen för torkning, men jag har ingen möjlighet till det och hoppas att den håller sig till helgen i tvättstugan. Får väl vattna ur den dagen innan. (Men jag struntade i salpetern.) När garaget blir färdigt tänkte jag att det skulle kunna gå att ställa in saltkar där på vintern. (?)

Dessutom har jag torrsaltat fläsk med socker och salt. Så mycket salt att ytan var ordentligt täckt. Dock rekommenderades 2 graders värme, så fläskbiten åkte in i kylen i alla fall. Eftersom saltet drog ut vätskan fick jag hela tiden torka av och salta på nytt. Efter ca 3 dagar vattnade jag ur fläskbiten i två timmar och kokade den ca 1,5 timmar med lök, lagerblad och kryddpeppar. Den är grå pga att det inte var någon salpeter med i saltet, men den är bra! Har stekt fläsket och även följt följande recept:
Bre smör på surdegsbröd. Pudra över kanel och socker. Lägg på en skiva fläsk. Grilla. Det var faktiskt läckert!

Tror dock inte att torrsaltning är aktuellt om det inte går att lufttorka köttet efteråt. Är det någon som vet vad det ska vara för temperatur i luften? Klimatet är så konstigt. Ibland är det minusgrader (på natten) och sen går temperaturen upp till 11 grader på dagen mitt i vintern (i alla fall i år). Kan man verkligen lufttorka då?

Återkommer ev. när fläskläggen är tillagad. I vilken temperatur har ditt saltkar stått, Gruff, och hur länge?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Salta in fläsk
« Svar #16 skrivet: 28 feb-07 kl 13:29 »
Ett litet stickspår: Varför har man i salpeter i saltlaken?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Salta in fläsk
« Svar #17 skrivet: 28 feb-07 kl 14:04 »
Salpetern tillför nitrit som ger det konserverade köttet sin rosa färg och som skyddar mot giftet botulism som annars kan finnas i konserverat kött.
För något år sedan hörde jag en uppläsning av en Fritjof Nilsson Piraten-bok på radion (Bock i örtagård?) där det dignande smörgåsbordbeskrevs. alla charkvarorna var mycket riktigt gråa ioch inte rosa!

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Salta in fläsk
« Svar #18 skrivet: 28 feb-07 kl 14:06 »
Jag är fortfarande nyfiken på vilken sorts saltning ni vill uppnå? Att salta för lagring över vintern? För då finns väl knappt något som heter "för mkt. salt"? Eller småsaltar ni in lite för frysen och för den goda smakens skull bara?
Det senare. Tycker det blir en helt annan sak med sockersaltad (elller rökt) skinka än skinkstek som altas vid tillagningen. Fryser i småpaket och tar fram efter behov till pizza t ex. Och köper inte affärens vattniga kassler.  :)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Salta in fläsk
« Svar #19 skrivet: 03 mar-07 kl 22:32 »
Nu är den insaltade fläskläggen tillagad och uppäten!
Funderar på det där med att man in princip kan ha hur mycket salt i som helst om fläsket ska förvaras länge. Är det någon som kan utveckla det och tipsa om vad "hur mycket salt som helst" betyder och i vilken temperatur det går att förvara i. För jag har i princip bara vanlig källare, där det inte blir särskilt kallt (ca 15-16 grader).

Min fläsklägg låg enligt receptet för länge i saltlaken, så jag lakade ur den ett dygn i kylskåpet. Sen kokade jag den länge i tryckkokare, men den var fortfarande ganska röd längst in, fastän den lossnade från benet och fastän det inte var någon salpeter i saltlaken. Min man tror att det beror på att det inte kom in någon luft där under tillagningen (tryck i tryckkokaren alltså). Undrar om det stämmer. I alla fall var saltsmaken bra. Lägger in receptet på "Dagliga recept".

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Salta in fläsk
« Svar #20 skrivet: 06 mar-07 kl 17:33 »
I vilken temperatur har ditt saltkar stått, Gruff, och hur länge?

Ingen alls :) För jag har inte gjort det ännu. Tanken kom upp när jag fick tag på 1/4 linderödsgris och jag såg allt sidfläsk torna upp sig på bordet. Allt åkte dock i frysen.

Men frågan om olika syften med saltningen är rellevant här, där många av oss varken har kyl eller frys.

Man kan ju "torrsalta" och låta saltet dra ut vätskan ur köttes så det bildas egen lag också. Då har man först grundligt gnidigt in köttet helt (extra noga runt ställen där benpipor tittar ut) med smörsalt, socker och salpeter sen riktigt bäddat in köttstycken i salt och varit noga med att bitarna inte rör vid varandra från början. Men mer om det hittar man i gamla husmorsböcker.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Salta in fläsk
« Svar #21 skrivet: 06 mar-07 kl 20:05 »
Man kan ju "torrsalta" och låta saltet dra ut vätskan ur köttes så det bildas egen lag också.

Aha! Ska man låta köttet ligga kvar i vätskan? Som jag förstod av mitt recept (men då skulle köttet efteråt i o f lufttorkas efteråt) skulle man torka av vätskan och salta mera. Så det gjorde jag med sidfläsket och blev nöjd med resultatet. Men du menar alltså något annat. Det kanske är enklare??? Men så mycket vätska blev det nog inte att det skulle ha täckt. Sen stod det att torrsaltat kött var särskilt känsligt och skulle ligga i salt i 2 grader. Det tycker inte jag är så bra, för då måste ju kylskåpet användas i alla fall. Fläskläggen i saltlaken låg i alla fall en vecka i ca 15-16 grader och det gick bra. Men hur skulle den temperaturen duga för längre tid?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Salta in fläsk
« Svar #22 skrivet: 06 mar-07 kl 20:10 »
Ja, alltså.....din variant är säkert ÄNNU en metod. Så får man ju tänka på att man slaktade grisen i November. Kanske inte så svårt att få 2 grader i källaren då  :)

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Salta in fläsk
« Svar #23 skrivet: 07 mar-07 kl 13:34 »
Jag provade att torrsalta en skinka köpt i affären i somras. Den var ju rimmad sen tidigare så ett misstag var att inte laka ur den först. Jag hade den i bastun och där var minst 20 grader för det var mitt i sommaren. Jag fixade så att lagen rann ut genom botten på durkslaget jag använde och fyllde på med salt så att det hela tiden var täckt. Efter en tid var köttet mättat på salt och då hängde jag upp den på tork. Efter knappa två månader provsmakade jag och det var så salt så att jag nästan storknade.  :P Men, om man bortser från den salta smaken så smakade det som spickeskinka och den smaken är ju god. Ska prova igen men, då tänkte jag laka ur skinkan innan om den är rimmad.

Funderar på att köpa en hel eller halv gris framöver och då kan det ju bli lite delar där att prova på. Men, närmsta gårdsbutiken öppnar inte än på ett par veckor.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Salta in fläsk
« Svar #24 skrivet: 07 mar-07 kl 20:21 »
Saltning är något som ligger mig varmt om hjärtat så jag får väll inflika med lite egna erfarenheter.

Fläskkött som skall saltas in i förvaringssyfte brukar jag dela upp i mindre bitar och salta in i torrlag i två veckor.
Efter en vecka byter jag salt.

Fläskkött som skall lufttorkas (typ pruscuitto) blir bäst om det ligger svalt (jordkällartemperatur) inbäddat i saltbox (dom äldre recepten förespråkar träboxar men jag kör med en stor kyllåda med dräneringspluggen öppen) och jag brukar räkna 3-4 dagar per kilo kött. Saltet bör då kollas var 7é dag och bortrunnet (smält) salt ersättas med nytt.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

styckarn

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Salta in fläsk
« Svar #25 skrivet: 20 aug-13 kl 17:11 »
För att göra en saltlake för insaltning av fläsk och andra köttprodukter bör man använda nitritsalt (colorososalt), det kan man ofta köpa på sin affär, annars i nån saluhall. Dom brukar inte vilja sälja men man får tjata.
Salthalten som är bäst är mellan 12-15 grader (procent). Det åstadkommer man genom att dela med 10. Vill man ha en lake som är 12 % så tar man 12hg salt och 8,8 liter kallt vatten. Till detta kan man on man vill tillsätta socker ca 300gram, och 15 % tar man 15hg salt och 8,5 liter vatten ca 400 gram socker. Detta recept har jag använt i många år i jobbet (styckmästare).

Ett annat sätt om man vill förvaringssalta är att torrsalta. Då varvar man köttprodukten med grovsalt blandat med salpeter. Börja i botten med ett lager salt, sedan varva till allt är nerpackat, snåla inte med saltet. Avsluta med salt. Obs! med denna metod blir fläsket väldigt salt och häller därmed mycket längre. Men man kan vattna ur det till önsakad salthalt.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Salta in fläsk
« Svar #26 skrivet: 03 maj-21 kl 10:47 »
styckmästar salt tränger in 1 cm pr dygn så om du har en köttbit på 10 cm så kan den ligga 5 dygn
har rökt o saltat mycket laka saltat med en laka på 10-12 %torsaltat 3-4 %salt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser