Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  God tuppgryta!  (läst 10449 gånger)

Krollilja

  • Inlägg: 182
  • Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
God tuppgryta!
« skrivet: 12 mar-13 kl 07:50 »
Mmm, igår gjorde jag gryta på höstens sista tupp, blev toppen! Delar med mig av receptet utifall någon är sugen :-)


1 tupp
Svartpepparkorn
Lagerblad
En chili
3 tsk salt
Persilja
Rosmarin
Timjan
Creme fraiche
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
Svamp (jag använde torkad)
Lingon/lingonsylt
Smör

Fräs vitlöksklyftorna och alla kryddor utom persiljan i en stor gryta som du får plats med tuppen i. Lägg i tuppen och fyll på med vatten så det täcker. Koka tills köttet är mört och går lätt att peta bort från benen, för mig tog det 1 h och en kvart.

Ta upp tuppen och låt svalna tills du kan plocka av köttet. Under tiden kan du göra ny sås - finhacka gul lök och fräs den, i med 3-4 dl av vätskan som du kokat tuppen i och ha i den torkade svampen. Rör i lingonsylt och pytsa i köttet igen, nu utan ben. Tillsätt 1 burk creme fraiche (grädde går ju också bra). Rör i lite persilja, salta om du tycker det behövs. Klart! :-)


pindel

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: God tuppgryta!
« Svar #1 skrivet: 17 mar-13 kl 16:08 »
Testar i detta nu. Tuppen i grytan! :D

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: God tuppgryta!
« Svar #2 skrivet: 17 mar-13 kl 16:49 »
Tror du det funkar med en gammal höna? Har en som kommer att få sätta livet till ikväll :-\
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: God tuppgryta!
« Svar #3 skrivet: 17 mar-13 kl 17:16 »
Borde funka bra, kanske får utöka tiden bara. Kolla recept på höna så får du tider att gå efter.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: God tuppgryta!
« Svar #4 skrivet: 01 sep-13 kl 20:45 »
Tack för receptet! Proppmätt just nu....  ;D

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: God tuppgryta!
« Svar #5 skrivet: 01 sep-14 kl 14:45 »
detta ska testas idag! :)

Vivvi88

  • Inlägg: 80
    • Bohuslän
SV: God tuppgryta!
« Svar #6 skrivet: 05 aug-15 kl 11:21 »
Tack för receptet! Finns det någon mer som har ett lika komplett recept för tupp?
Jag har sett en del andra men jag tycker det börjar bli krångligt när de skriver "och lägg i de kryddor och grönsaker du själv väljer". Min kunskap och fantasi sträcker sig inte så långt 😉

Madbir

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: God tuppgryta!
« Svar #7 skrivet: 13 jan-20 kl 10:15 »
Gammal tråd, men jag gjorde tuppgryta efter detta recept igår och jösses vad gott det blev. Tack för att du delade med dig  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 4 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser