Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger äppelpress!  (läst 52462 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #20 skrivet: 16 sep-12 kl 10:12 »
..Menar göra en äppelkross med kavel som vals, med skruvar på så borde det kanske fungera...elmotor och remskivor på det så blir det nog fart på grejorna...

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #21 skrivet: 16 sep-12 kl 21:47 »
Hej!


Olja in träet med paraffinolja, finns att köpa i färgaffären.


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #22 skrivet: 16 sep-12 kl 22:23 »
Tack Torpjens!  :) Paraffinolja ska jag fråga efter i färgaffären.


Tännlappen; Ja, jag testar kaveln för det vore så smidigt om det funkar. Jag använder först ett handtag att veva axeln med och förbereder för att koppla på drivrem om jag hittar en motor någon gång. Har inga motorer liggandes.. 8)


Annars har den stora frågan varit var jag hittar gängstång. Har pratat med försäljare hos Bauhaus och Jula men de kunde ingenting om hållfasthetsklassning. Har letat och sållat bort dem med för svaga produkter (Clas Ohlson, Biltema, Jula, Bauhaus)

Det var, om inte en djungel, så iallafall en snårskog av benämningar som A4, syrafast, A2 rostfritt, skjuvning, sträckning, brott, och Gud och hans moster. :P

Men nu har jag via mer googlande hittat rätt. Tydligen ska Swedol ha vad jag behöver i sitt sortiment. Det blir M8 av 8.8 till slut.

Tur var väl det, annars blir väl den här pressen inte klar på en evighet.

Hoppas mitt nästa inlägg kan visa på lite action av det mer praktiska slaget!!  :)

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #23 skrivet: 17 sep-12 kl 07:47 »
Men nu har jag via mer googlande hittat rätt. Tydligen ska Swedol ha vad jag behöver i sitt sortiment. Det blir M8 av 8.8 till slut.

En M8 av 8.8 är lika "stark" som en M12 av 4.6, så kolla priset. Men Swedol brukar ha ok priser.

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #24 skrivet: 17 sep-12 kl 09:08 »
Neon Knight; Tack för att du berättade, det här ligger inte inom mitt vanliga kunskapsområde.

Jag tänker använda två stänger/bultar och sätta dem diagonalt eller bredvid varandra vid varje ställe. Är det okej att använda M10 el M12 då, att borra så stora hål i reglarna menar jag, då de är 45x95 mm?

Mvh
Karin

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #25 skrivet: 17 sep-12 kl 16:19 »
Lånade en elektrisk råsaftcentrifug...blev rätt skummigt om man säger så...spontant borde det bli bättre att stå i trädgården och riva äpplen och pressa,sedan bara ta vattenslangen och spola av grejorna  :D ... Kollade lite priser...press och kross...nästan tiotusenkronor...man har god marginal att bygga sådana maskiner billigare  :D...behöver nog inte ens snåla...Stod på Mother earths sida om en som byggde press...verkar som det ska vara ca 1,58mm mellan spjälorna i korgen...1/16 Inch..
« Senast ändrad: 17 sep-12 kl 16:27 av Tännlappen »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #26 skrivet: 17 sep-12 kl 16:30 »
Hej!

Raderat "hundöra". Här lite tips hur man kan göra istället för hundöron:

Det går inte att få trådar att dyka upp i ""visa nya svar på dina inlägg." utan att göra hundöra (fast hur blir det om man gör ett hundöra och sedan raderar det?)
Däremot kan man klicka på "Underrätta" längst uppe eller nere i tråden så får man en mail när någon svarat. Man kan också klicka "Bokmärk" längst upp eller ner i tråden så hamnar tråden i ens bokmärkeslista och man ser där om det tillkommit nya inlägg.

Vänligen
Torpjens - med  (:) på.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #27 skrivet: 18 sep-12 kl 00:18 »
...Här har jag hittat en smidig och lätt modell...Tror det är gängstång infräst i sidostyckena...


Fruit Press


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #28 skrivet: 19 sep-12 kl 18:49 »
Den pressade kakan - jag antar att den mest besår av skal och kärnhus - borde väl kunna användas som djurfoder?  Om man ger bara lite i taget, ty blåsyra kan finnas i kärnorna.  Och när man pressar blir det förstås mycket på en gång.  Hur är den, går den att t ex torka?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #29 skrivet: 19 sep-12 kl 20:52 »
Trollmor: hur torr den blir beror på pressens styrka, jag hoppas mina kakor blir som fnöske..  ;)
Skämt åsido, vissa säger att de blir som masonit om man pressar hårt så jag har tänkt lägga dem i en hink med vatten ett tag och sen ge hönsen, tänker att de nog hellre äter det då.
Å andra sidan kanske det kan torkas istället och ges i vinter när de saknar gräset.


Bygget går framåt.  :) Har sågat till alla bitar idag, 16 delar består stommen av. Ny favorit är japansågen som gav väldigt bra snitt, lite annat än cirkelsåg, tigersåg och fogsvans jag använt förr.
Köpte en bågfil idag för att såga till några rundade ändar.


Oljning; kan jag halvolja stommen (balsamterpentin och Kokt linolja) och dra paraffinolja på delarna som kommer i kontakt med frukten?


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #30 skrivet: 20 sep-12 kl 07:59 »
Om kakan inte är för tjock borde den alltså gå att torka?  Jag bara antar att man pressar rätt intensivt under hösten, och sen inte alls.  Gott foder och god måltidsdryck är ju bra att ha hela den långa vintern.

  Om djuren vill ha den torr eller blöt beror nog mest på djurslag.

  Hm ...  knasig tanke ...  undrar hur det skulle smaka att knapra lite själv på den där kakan ...  Massor av kärnhusskal mellan tänderna förstås ...  Ja, ja, jag ÄR knasig.

  OCH jag känner mig rätt sugen på att be dig räkna på vad det kan kosta att köpa en sån där press av dig, när du nu lär dig hur den ska byggas.  En liten ekonomisk nisch?  Förutom ditt vanliga arbete, bygga en press i månaden, och sälja till intresserade?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #31 skrivet: 20 sep-12 kl 17:57 »
Din oljning borde funka...Samlar själv material................ :-X

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #32 skrivet: 21 sep-12 kl 10:46 »
Din oljning borde funka...Samlar själv material................ :-X

En till som samlar material.  :)

Hittade M30 bultar + mutter i jobbets skrotbinge, 800mm långa. Kommer att köra med sån skruv istf. domkraft. Dom funkar som "ben" till överliggaren också. 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #33 skrivet: 21 sep-12 kl 13:34 »
Vem blir först med att förbarma sig över ett troll med tummen mitt i handen och tunn plånbok?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #34 skrivet: 21 sep-12 kl 17:41 »
En till som samlar material.  :)

Hittade M30 bultar + mutter i jobbets skrotbinge, 800mm långa. Kommer att köra med sån skruv istf. domkraft. Dom funkar som "ben" till överliggaren också.
Najjs att hitta material  :D ...själv öppen för vilket jag ska använda,skruv eller domkraft..se när arbetet går framåt,hur det ter sig med plats ovanför korgen... Lyckats att såga ut två runda plattor ur en spånskiva,diameter som jag ska ha invändigt i korgen,satt en regelbit mellan så den ser ut som en hantel. Ska fungera som stöd för korgbygget så pinnarna ligger rätt... :-X

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #35 skrivet: 24 sep-12 kl 23:53 »
..Korgen klar..ställning och platta nästan klart...lite justeringar behövs...hittat riktig presskruv med 5mm breda platta gängor men mutter kass...satsar på domkraft...behövs kanske någon form av styrning för domkraften så det inte drar snett när man börjar pressa...funderar...och funderar.... ::)  ....kanske ha fjädrar så domkraften automatiskt går tillbaks.... :D

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #36 skrivet: 25 sep-12 kl 09:21 »
..Korgen klar..ställning och platta nästan klart...lite justeringar behövs...hittat riktig presskruv med 5mm breda platta gängor men mutter kass...satsar på domkraft...behövs kanske någon form av styrning för domkraften så det inte drar snett när man börjar pressa...funderar...och funderar.... ::)  ....kanske ha fjädrar så domkraften automatiskt går tillbaks.... :D

Dags att lägga upp lite bilder?  :)

Fjäderretur på domkraften är smart!

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #37 skrivet: 25 sep-12 kl 10:14 »
Trollmor, angående äppelkross och press så behöver hela kalaset inte alls kosta många kronor.
Som kross funkar en gammal elektrisk grenflis helt underbart och kostar bara några hundralappar på blocket. Sen material till pressen behöver bara vara ca 3-4 hundra det med.
Korgen görs enkelt  av 'hålband' av metall (såna som har varannat hål lite större och lite mindre och kommer på en rulle) och färdigsågad läkt (typ 30x22mm) Alllt du gör är att kapa till massa läktstavar i samma längd, ca 50cm, och sen skruva fast dom i två rader med hålband så att det hela ser ut som en utplattad tunna (eller ett skoterband typ). Hålbanden ska vara parallela ca 10cm in från vardera kant på läktstavarna och lite längre än där du skruvar fast läkt så att du sen kan rulla ihop allt till en rund tunna (med metallbandet utåt) och få dubbelt hålband på båda sidorna av skarven (så det hålls ihop). Lite knasigt beskriva men väldigt enkelt när man gör det.
Både press ställning och rund pressplatta som ska passa i korgen går bra bygga i 45x75 regel i furu och en stavdomkraft från jula på ca 10ton för 100kr är sen perfekt. Ett gammalt lakan funkar som presstyg.
Det är inte mycket kraft som går åt sidorna så furuläkt funkar jättebra och är billigt men man ska tänka på att helst inte ha trä med mycket kåda och sen att försöka att inte låta musten vara i kontakt med metall.
Tror det dyraste i hela mitt bygge var stiga-flisen (400) domkraften (100) och hålbandet (tror kring 200 men det var för en hel rulle).

Sen går det nog inte självtorka presskakan då den hinner självjäsa innan den torkar. Hönsen ÄLSKADE den men min fru förbjöd mig ge dom så mycket och citerade Emil i lönneberga.
Däremot är det ju rätt trevligt att låta musten självjäsa åt mig själv :)
« Senast ändrad: 25 sep-12 kl 10:18 av MagnusL »
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #38 skrivet: 25 sep-12 kl 10:41 »
Tack för beskrivining!  Men jag är inte så händig, kan andra saker, men inte snickra!  Därför ville jag köpa en, men har ännu ::) ingenstans att ställa upp den.  Nästa år?  Att den som tillverkar den ska ha lite för besväret borde ändå inte göra det omöjligt för mig att beställa och köpa en.  Kanske isärtagbar för att kunna transporteras med vanlig bil?  Kanske inget för TS, men väl för någon som delat med sig av info i denna tråden?

(Undras om det skulle gå att dela på kakan efteråt, och torka delarna?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #39 skrivet: 25 sep-12 kl 17:47 »
Här är TS tillbaka i tråden på snabbvisit mitt under sin flyttpackning.

Har inte gjort många knop sen sist, mest filat på reglarna till stommen för att få dem snygga, det ska la bli vackert också ;) (på fin-fin östgötska)

Jo, jag har ju gjort det dyraste inköpet hittills, gängstången med brickor och muttrar.(En eloge till Swedol-personalen B i Norrköping för hjälp och glada tillrop! ;D)

Har därmed kunnat räkna på vad min press kommer kosta, jag som inte har något skrotlager att plocka från utan köper allt nytt. Själen ska ju också ha sitt, därför har jag försökt göra min press så lik min sinnebild av en gammal press som möjligt, trots att jag inte kör med skruvmodell. Vibrationsskada i händerna gör att jag helst pressar med domkraft för att slippa påfrestningar.

Och ja, jag har tänkt på dig Trollmor och att eventuellt bygga en isärtagbar press för biltransport :)

Min golvmodell, 150 cm hög, med "billig" furu som material i presskorgen kommer kosta ca 1300 kr. (Oljan har jag hemma, inte räknat den)

Då är utgifterna fördelade ungefär så här;
460 kr Bult (gängstång 8.8 M12 & tillbehör)
240 kr Virke till stommen, 45x95mm  samt 45x 140 mm
260 kr planhyvlad furuläkt till presskorg
270 kr Domkraft 10 ton från Biltema
100 kr Spikband och skruv

Eventuellt väljer jag bokstav till presskorgen vilket kan bli något dyrare.

Tankar om att pressa ner tillverkningskostnaderna; Priset för material skulle i mitt fall kunna kapas med billigare bult och genom att göra en lägre bordsmodell som får ställas på pallar/lågt bord.
Om man nöjer sig med svagare domkraft kan priset på bukt ytterligare minskas då det inte kräver samma hållfasthet.

Om jag skulle snickra press och sälja skulle jag först se till att testa modellen och ev. justera den så köparen får en fin-fin & effektiv press ;) och så skulle jag utöver materialkostnaderna ju lägga på en slant för mitt arbete.

Vi får se var höstens pressning och provning leder till men jag är absolut öppen för en liten affär :)

Kul att höra att ni andra bygger för fullt! På söndag fortsätter jag så då blir det uppdateringar här igen :)

Mvh

Karin



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 3 användare (1 dolda)
Åsa Slobodnik, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser