Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leverpastej  (läst 3627 gånger)

Ailao

  • Inlägg: 7
    • Småland
Leverpastej
« skrivet: 22 nov-11 kl 17:55 »
Tänkte testa att göra leverpastej på älgkalvlever. nån som har nått bra gammalt familjerecept eller några tips?

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Leverpastej
« Svar #1 skrivet: 22 nov-11 kl 18:52 »
Finns massor av recept. Här är ett:

"Dansk"

1/2 kg svinlever
3 1/2 hg späck
1 gul lök
2 ägg
1 msk smör
2 1/2 msk vetemjöl
mjölk eller gräddmjölk
5 ansovisfiléer
salt, peppar, nejlikor
1/2 dl konjak

Mal späcket fint minst 2 ggr. Fräs smöret med mjölet och späd med mjölken till en tjock välling. Lägg det malda späcket i vällingen och låt allt koka under kraftig omrörning tills späcket är helt smält.
Låt grytan stå på mycket svag värme, så att inte blandningen bränns.

Skälj levern, ta bort alla hinnor och mal den 5 ggr, sista gången med kök och ansjovis. Blanda med späckv'llningen, viktigt att den inte är för het.

Rör i äggen under umrörning ett i taget. Arbeta smeten väl. Krydda kraftigt med nystötta kryddor.

Stek ett litet prov så du ser om smaken blir som du vill.

Häll smeten i smord form, grädda i vattenbad i ugn eller i kastrull på spisen ca 1 1/2 timma. Värme i ugn ca 175 grader, max.

Vill du inte ha skorpa på pastejen, så täck med späckskivor/bacon.

Anm.: Skulle jag göra det här receptet med viltlever skulle jag välja grädde istället för mjölk till vällingen. Lycka till.

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Leverpastej
« Svar #2 skrivet: 22 nov-11 kl 20:47 »
Grannen gjorde en otroligt god, på kronhjortskalvslever.. Men jag vet inte recept.  :(
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Ailao

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Leverpastej
« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 20:34 »
De där ser ju ut som ett lovande recept.
Hör av mig igen om resultatet.

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: Leverpastej
« Svar #4 skrivet: 26 mar-14 kl 22:50 »
Och hur blev det då?  :D


Thomas, Bornholm

ombudskvinna

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
SV: Leverpastej
« Svar #5 skrivet: 27 jul-14 kl 04:04 »
Hej
Har sökt nästa överallt och hoppas nu att nån av er vet hur/om man kan göra nåt åt leverpastej som varit fryst och blivit så smulig. Kan man laga den ingen i vattenbad och lägga till nåt tex. ägg, mjöl, grädde  eller är det bara att ge pastejen till hunden?
 ::)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Leverpastej
« Svar #6 skrivet: 27 jul-14 kl 13:40 »
Man kan ju naturligtvis använda den i grytor, motsvarande köttfärssås, men att få den slät igen tror jag inte på!

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Leverpastej
« Svar #7 skrivet: 12 apr-21 kl 13:25 »
när jag gör leverpastej så gör jag det i småformar o frysar in dom rå sedan tar jag ut dom som jag behövar o bakar dom
har dom blivat grynige finns inget att göra


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, Oskari, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser