Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskhona beter sig sjukt/konstigt  (läst 1261 gånger)

SkumLeffe

  • Inlägg: 6
Myskhona beter sig sjukt/konstigt
« skrivet: 24 dec-20 kl 10:09 »
Hej.
Ny på forumet och ganska ny på att hålla myskankor. Har 2 drakar och 5 honor som alla är ca 6 månader. Idag när jag skulle släppa ut dom från hagen de är i på natt och kväll till min inhägnade trädgård där de går på dagarna medans det är ljust. Märker då att det bara är 6 ankor och en hona saknas. Letar och hittar henne inne i ett av deras boningshus. Hon stod upp men gick inte ut som dom alltid gör direkt när dom ser eller hör mig. Hon gick sakta ut tillslut men jag tyckte det ser ut som vänsterfoten pekar innåt medans höger är rakt fram som vanligt. Men hon har ingen tendens till att halta utan tar stegen precis som vanligt. Hon vill även hålla vänster öga stäng nästan hela tiden men har inget problem att öppna det och hålla det öppet om man kommer nära henne, men som sagt håller det helst stängt. Ser inte skadat eller irriterat ut på något sätt. Sen slängde jag ut brödbitar och de andra åt ju glatt som vanligt men hon gick och slött plockade upp en och annan bit i näbben men spottade sen bara ut dom. En annan konstig sag i allt var att hon ändå gick i deras balja och tvättade sig. Men som sagt hon är verkligen inte som vanligt som hon var igår.
Är det någon som vet vad det kan vara som är problem med henne skulle jag vara väldigt tacksam. Har sökt lite på forumet men hittar inget med alla symptom ihop. Om det förvärras så får jag ju tyvärr ta bort henne men låter hon få en chans och ser hur det utvecklas.
« Senast ändrad: 24 dec-20 kl 10:26 av SkumLeffe »

SkumLeffe

  • Inlägg: 6
SV: Myskhona beter sig sjukt/konstigt
« Svar #1 skrivet: 26 dec-20 kl 16:34 »
Ok, liten uppdatering. Hon mår tack och lov mycket bättre nu. Äter som hon ska och pigg igen och hänger med flocken som vanligt. Enda som är konstigt är att hon fortfarande vill hålla vänsterögat stängt mycket. Men det ser friskt ut och när något händer så öppnar hon det utan problem och håller det öppet en stund innan hon stänger det.
Någon som vet vad det kan bero på?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Myskhona beter sig sjukt/konstigt
« Svar #2 skrivet: 26 dec-20 kl 17:05 »
Det med ögonen tycker jag de kan ha med jämna mellanrum. Verkar vara vanligt bland vattenfåglar.

Lite skitigt vatten så kan de få irriterade ögon och går och blundar. Om det tar ca 2-3 dagar och de fortfarande inte ser bättre ut så brukar jag ta och behandla lite med ögondroppar. Då brukar det lösa sig.

Däremot har de aldrig varit röda eller variga utan bara stängda och går och kisar.

SkumLeffe

  • Inlägg: 6
SV: Myskhona beter sig sjukt/konstigt
« Svar #3 skrivet: 27 dec-20 kl 11:31 »
Det med ögonen tycker jag de kan ha med jämna mellanrum. Verkar vara vanligt bland vattenfåglar.

Lite skitigt vatten så kan de få irriterade ögon och går och blundar. Om det tar ca 2-3 dagar och de fortfarande inte ser bättre ut så brukar jag ta och behandla lite med ögondroppar. Då brukar det lösa sig.

Däremot har de aldrig varit röda eller variga utan bara stängda och går och kisar.

Tack så mycket för svar. Skönt att höra att det kan hända och inte är farligt i normalfall.
Vad använder du för ögondroppar? Typ bara såna "neutrala" för att skölja rent?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Myskhona beter sig sjukt/konstigt
« Svar #4 skrivet: 27 dec-20 kl 14:33 »
Tack så mycket för svar. Skönt att höra att det kan hända och inte är farligt i normalfall.
Vad använder du för ögondroppar? Typ bara såna "neutrala" för att skölja rent?

Ja, typ koksaltlösning i pipetter för ögon (så det blir rätt saltmängd). Ibland en gång per dag och i de dåliga fallen 2-3 ggr per dag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser