Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enklare kapa ved med motorsåg.  (läst 9689 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #40 skrivet: 25 apr-20 kl 08:25 »
Har en 230v Stihl e180c jag köpte begagnad för 400kr, bästa köpet jag nånsin gjort! Väldigt imponerad av den, fäller kapar jag har även klyvt några 2 meter långa björkstockar grova som svärdet med den :D. Nu har jag ju aldrig använt bensinmotorsåg men ibland när jag ser nån såga med bensinsåg så tycker jag det ser ut att gå långsamt! Elsågen har ju väldigt smal kedja så blir ju mindre spill och krävs mindre kraft för att såga igenom. Enda jag stör mig på med sågen är att tanken för sågkedjeoljan är i minsta laget, får fylla på titt som tätt. Funderar på att modifiera med nån sirapsflaska...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

sågspån

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #41 skrivet: 21 feb-21 kl 18:02 »
Beträffande alkylatbensin, så är det värt att tänka på att vissa fabrikat av den har en anmärkningsvärd förmåga att kleta igen förgasare om motorsågen blir stående så länge att de lättflyktiga delarna av bensinen hinner avdunsta.  Det verkar vara det gröna färgämnet som ställer till det, plockar man isär en sådan förgasare så ser den invändigt ut som om den skulle ha varit doppad i gröntonad fernissa.

Om man vet att man inte ska använda sågen på länge, så är det lämpligt att göra sista körningen på vanlig mackbensin (inte alkylat) och blanda i en ofärgad, ljus tvåtaktsolja.

Det här är totalt tvärt emot vad jag erfarit, macksoppan innehåller så mycket otrevliga ämnen som bla kleggar igen gummidetaljer i förgasare och tank. Ännu sämre blir det i augusti 2021 då BF95 kommer att innehålla 10 % etanol.

Enda nackdelen att byta från mackbensin till Alkylat är att om tvåtaktaren gått längre tid med dålig tvåtaktolja+mackbensin, då kan den rena alkylaten medföra att gegga i i förgasaren och sot på kolvtoppen lossnar.

Det är ändå mycket ovanligt att det medför några problem.

I snöskotrar  och snöslungor är det vanligt att man kör på den billigare mackbensinen under säsong men fyller sen upp tanken med Alkylatbensin inför sommarförvaringen.

Alkylat är till skillnad från vanlig bensin överlägset mer lagringsstabil.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #42 skrivet: 21 feb-21 kl 18:19 »
I snöskotrar  och snöslungor är det vanligt att man kör på den billigare mackbensinen under säsong men fyller sen upp tanken med Alkylatbensin inför sommarförvaringen.

Så gör jag också

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #43 skrivet: 22 feb-21 kl 11:46 »
Att etanolhalten i BF95 ökar, är bara till fördel när det gäller att slippa problem vid lagring. Etanolen löser ju upp de hartser som annars bildas när gammal bensin står och börjar polymerisera.  Enda problemet man kan råka ut för är vid en plötslig ändring av etanolhalten i bränslet, så att stora mängder gamla avlagringar lossnar på en gång, då kan det hända att t ex sugsilar och bränslefilter sätts igen.
Hartsbildningen verkar dock inte vara något större problem på snöskotrar och andra fordon/maskiner med plasttank. Den är som värst om bränsle (bensin eller diesel) kommer i kontakt med metaller under lång tid, i synnerhet koppar. Tenn verkar vara minst skadligt av de vanliga metallerna för bränslet.

Motorsågar får stå jämnt med vanlig mackbensin i tanken hos mig och det blir aldrig några problem även om de ibland har stått flera år mellan körningarna. Snöskotrar och liknande, där det är lite större bränslemängder, slangar jag oftast ur någon gång under sommaren och kör upp det gamla bränslet i någon bil eller motorgräsklippare.

sågspån

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #44 skrivet: 22 feb-21 kl 16:45 »
 Ja torbjörn, du är inte riktigt ensam om hålla dig kvar i gänget som tror på mackbensinen. Men jag ser ljuset i tunneln, det gänget krymper.
Jag är ju inte själv felfri, bytte nog inte till alkylat förrän runt milenniumskiftet.
Om du bor nära Sundsvall kan du tanka OKQ8:s alkylat på pump i Skönsberg, mycket mindre dyrt än att köpa på dunk.

Sågkedjeolja (mineral eller bio) köpte jag sista flaskan av 2007, den står kvar på hyllan.

År 2009 började jag dela med mig om erfarenheter av helt vanlig rapsolja från livmedelsaffären.
Nu är det inte många kvar på det forumet som inte bytt till den miljövänliga rapsoljan.

Bra att du tömmer tanken på snöskotern, då slipper troligen problem med igensatta förgasarmunstycken.
Inget ovanligt problem att slangfiltret i tanken lossnar pga. bensinen löst upp slangen. Geggan från slangen följer då med genom nästa filter som är mer grovmaskigt.
Tidigare innehöll inte oktan98 någon etanol och då var risken mindre, nu är det tur eller otur om man får etanolfri oktan98 på macken.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #45 skrivet: 22 feb-21 kl 18:00 »
Även 98-oktanig bensin har sedan urminnes tider KUNNAT ha tillsats av etanol eller någon annan alkohol ibland, i synnerhet på vintern. Oljebolagen blandar i etanol vid behov för att slippa problem med kondensvatten på botten av tankarna mm. Innan 1996 fanns det inga regleringar alls för hur mycket etanol som fick tillsättas i bensinen, därefter har max 5 % gällt i många år.

Om en bränsleslang i en tank löses upp av bensin, så beror det på att någon klåpare har satt dit en olämplig slang som inte har bensinbeständigt gummi på utsidan.  En vanlig armerad gummislang som är avsedd som bränsleslang, har nämligen bensintåligt gummi bara innanför armeringen. På utsidan är det istället ett gummi som ska tåla nötning, väder och vind, strålningsvärme, allmän motorrumsmiljö. Och det senare gummit brukar bara vara nödtorftigt tåligt mot bensin. Ta en titt på vad det sitter för slangar inne i tanken på vilken bil som helst som har tankmonterad bränslepump! Det är inte något som liknar vanliga bränsleslangar, utan oarmerade, ofta veckade/refflade slangar av något ljusbrunt halvgenomskinligt, ganska styvt gummi. Troligen polyuretan. Liknande slangar men som regel mjukare och släta, kan man också se i tanken på motorsågar av lite bättre märken.

Jag har haft alldeles för mycket problem med förgasare som har kletats igen av det gröna färgämnet i alkylatbensin, för att själv våga använda sådan. Ofta ser det ut som om flottörhuset skulle ha varit fyllt med gröntonad fernissa, som har fått stå och torka in. Å andra sidan så har det lett till en del bra affärer, det har hänt att jag har kommit över både snöslungor och motorsågar gratis, som har varit felfria så när som igenkletad förgasare.

sågspån

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #46 skrivet: 22 feb-21 kl 20:25 »
torbjörn, öst är öst och väst är väst och aldrig förenas de två.
Vi har så diametralt motsatta uppfattningar om olika bensinsorter och egenskaper att ingen av oss kan övertyga den andre.

Ska vi återgå till trådens ämne.

Vedkapning: Har testat olika hembyggen av sågbockar med plats för drygt  1/2 m3 travad ved/omgång, nästan 6 meter långt bord.
Allt för slippa plocka den kapade klampen från marken innan den skall klyvas.

Senare har jag övergått till att hålla långveden  i hydraulvagnens grip, naturligtvis ett långt bord med sargkanter under.

Självklart en nätansluten Större Stihl elsåg(MSE230?) med 18" svärd och alltid rapsolja för svärd/kedja.
Stihl har numera en helmejselkedja som är effektiv, speciellt när den filas med 6-kantsfil.

Har inte sett om det går att lägga upp videoklipp ???

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #47 skrivet: 24 feb-21 kl 13:50 »
Där kom det lite ny (för mig) information. Att Stihl har en bra elsåg, måste tittas på. Sexkantiga filar visste jag inte heller om, är de bättre än runda? Rapsolja kör jag redan med, har bara nackdelen att den är lite tunnflytande i sågen som inte går att justera pumpen på.

Jag har aldrig fått alkylat med färgämne i. Alkylaten är bra som avfettning förutom att den är bra som bränsle. Allt dunstar av.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #48 skrivet: 01 mar-21 kl 09:07 »
Beträffande alkylatbensin, så är det värt att tänka på att vissa fabrikat av den har en anmärkningsvärd förmåga att kleta igen förgasare om motorsågen blir stående så länge att de lättflyktiga delarna av bensinen hinner avdunsta.  Det verkar vara det gröna färgämnet som ställer till det, plockar man isär en sådan förgasare så ser den invändigt ut som om den skulle ha varit doppad i gröntonad fernissa.

Om man vet att man inte ska använda sågen på länge, så är det lämpligt att göra sista körningen på vanlig mackbensin (inte alkylat) och blanda i en ofärgad, ljus tvåtaktsolja.

Torbjörn, har du något knep för att få bort den här gröna geggan? Är den löslig i bensin om det får stå ett tag? Ultraljudstvätt?
Jag har en förgasare som jag inte fått bort allt det gröna ur, det är svårt att skrapa mekaniskt överallt och nåt hänger upp sig så den flödar.

Det kanske kan vara så att en del fabrikat är mer benägna än andra att lämna grönt efter sig? Jag bara spekulerar men jag har rätt bra förtroende för Aspen och dess lagringsmöjligheter, här brukar grejerna starta ganska hyfsat om de haft alkylat i tanken och jag kör bara på Aspen och husqvarnas egna då min handlare har bytt till hva-alkylat i sina pumpar.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #49 skrivet: 01 mar-21 kl 09:49 »
Det som jag har lyckats lösa det gröna kletet med är bensin spetsad med kanske 20-30 % thinner (billig cellulosaförtunning från t ex Biltema). Och räkna med att det tar tid.  Ultraljudstvätt kan vara bra att ha, men då med stränga försiktighetsåtgärder med tanke på brandfarliga ångor.  Håll till utomhus, och se till att det inte finns något (t ex reläer eller timers) i ultraljudstvätten som kan ge gnistbildning vid fel tillfälle.  Jag brukar använda en lånad tvätt med mekanisk timer, dra upp den INNAN jag sätter i stickproppen i vägguttaget, sedan dra ur stickproppen innan timern har gått ut.  Har en egen tvätt med elektronisk timer och relä för att slå till ultraljudsgeneratorn, det där relät ska vilket år som helst ersättas av en triac eller något annat gnistfritt. Innan dess använder jag inte den för brandfarliga tvättvätskor.

Jag har hört påståenden om att Aspen skulle vara bättre än andra märken av alkylatbensin ur "kletsynpunkt", och att den som OKQ8 säljer från pump skulle vara bland de sämsta. Men jag har inte haft tillfälle att själv kontrollera om det finns någon sanning bakom påståendena.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #50 skrivet: 01 mar-21 kl 14:08 »
Tack Torbjörn. Ultraljudstvätten får isåfall bli med en icke brandfarlig vätska för det vågar jag inte chansa med. Det lär ju bli en hel del ångor när tvätten är igång.
Det får väl antagligen till följd att tvätten inte kan lösa upp kletet utan bara mekaniskt vibrera loss smuts och inte göra någon större nytta för min del men hellre det än en eldsvåda :)

/Dålig koll på elektronik och gnistkällor men med några år i ex-klassat område på jobbet :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #51 skrivet: 01 mar-21 kl 14:37 »
Man kan stoppa förgasaren i en glasburk med lock, och fylla med den brandfarliga vätskan. Sedan ställer man burken i ultraljudstvätten med vanligt vatten runt. Men det skall helst vara en glasburk, för ultraljudsvågorna dämpas av materialet i en plastburk.

 

sågspån

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #52 skrivet: 03 mar-21 kl 21:29 »
Där kom det lite ny (för mig) information. Att Stihl har en bra elsåg, måste tittas på. Sexkantiga filar visste jag inte heller om, är de bättre än runda? Rapsolja kör jag redan med, har bara nackdelen att den är lite tunnflytande i sågen som inte går att justera pumpen på.

Jag har aldrig fått alkylat med färgämne i. Alkylaten är bra som avfettning förutom att den är bra som bränsle. Allt dunstar av.
Ja all alkylat jag har använt har haft en svag mörkblå ton.
Kollade att min nätanslutna Stihl heter MSE220, en modell som hängde med länge. En robust sak som har samma svärdsfäste som tex MS261, dvs inte som dom klenare sågarna. Hittar den inte längre på Stihls hemsida.
Nu är det MSE230 med verktygslös kedjesträckare och 3/8" hobbykedja.
Den andra påminner mer om min gamla; MSE250 men har i original dumt nog 1,6 mm kedja/svärd, fast det borde en ÅF kunna erbjuda de nya 1,3 rs + svärd.

Att fila med "sexkantsfil" skiljer sig mycket från att göra det med rundfil.
Du filar inte horisontellt, inifrån och ut, nej ca. 45 grader uppifrån och väljer då stötvinkel tex 60 grader(håller skärpan länge). Det gäller att få filens breda del att ta på hela bredden av tandens överdel.
Bla. därför blir resultatet bättre med en helmejselkedja som har ett skarpt hörn.

Inga billiga grejer, men bra:
https://www.skogsverktyg.se/s-gkedjor-sv-rd/sliputrustning/filar/chisel-bit-square-ground-fil-fr-n-pferd.html

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #53 skrivet: 04 mar-21 kl 17:37 »
Har inte sett om det går att lägga upp videoklipp ???

Nej, finns ingen funktion för detta. Du får använda andra tjänster (youtube, vimeo t ex) för det och länka. :)
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

sågspån

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #54 skrivet: 04 mar-21 kl 21:07 »
Nej, finns ingen funktion för detta. Du får använda andra tjänster (youtube, vimeo t ex) för det och länka. :)

Bra, tanken var nog att länka:


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 10 användare (1 dolda)
xaelanar, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga, von tratt, långfot, Esajanne, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser