Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halm alternativ till kutterspån för maskinkläckta kycklingar?  (läst 1625 gånger)

CeciliaLinnea

  • Inlägg: 13
    • Gästrikland
Hej!

Vi har precis i dagarna fått hem våra första kycklingar - maskinkläckta hedemorahöns.
Dom verkar ha det bra i sin låda men det blir väldigt mycket bajs snabbt - som dom springer omkring i - och just nu kör vi tidningspapper och en handuk över som vi byter regelbundet.

Dom är snart en vecka och blir mer och mer "picksugna", har börjat gå loss både på tidningspapperet (när dom lyckas vika upp handduken) och på torkat bajs som trots allt hamnar lite överrallt. Skulle hemskt gärna ge dom något mer stimulerande att picka på men är lite oroliga för att lägga in kutterspån (eftersom dom är maskinkläckta) och undrar därför om det är någon som vet om halm är ett bra alternativ? (Om inte - andra tips? Sand verkar ju vara ett alternativ men det är olika bud om det mesta verkar det som:)
« Senast ändrad: 13 maj-20 kl 15:59 av CeciliaLinnea »

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
Jag har alltid haft jordgolv till mina höns. På vintern en massa halm och på sommaren enbart jordgolvet. Alla kycklingar har blivit uppföda på jordgolvet. Sand tycker jag också är ett vettigt alternativ.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
Hej!

Vi har precis i dagarna fått hem våra första kycklingar - maskinkläckta hedemorahöns.
Dom verkar ha det bra i sin låda men det blir väldigt mycket bajs snabbt - som dom springer omkring i - och just nu kör vi tidningspapper och en handuk över som vi byter regelbundet.

Dom är snart en vecka och blir mer och mer "picksugna", har börjat gå loss både på tidningspapperet (när dom lyckas vika upp handduken) och på torkat bajs som trots allt hamnar lite överrallt. Skulle hemskt gärna ge dom något mer stimulerande att picka på men är lite oroliga för att lägga in kutterspån (eftersom dom är maskinkläckta) och undrar därför om det är någon som vet om halm är ett bra alternativ? (Om inte - andra tips? Sand verkar ju vara ett alternativ men det är olika bud om det mesta verkar det som:)
Vad är faran med kutterspån? Det har jag haft till mina både maskin och naturligt kläckta och ingen har dött hittills.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Gräsklipp är väl också bra, möjligen hittar dom något att äta också.
Det är aldrig för sent att ge upp.

CeciliaLinnea

  • Inlägg: 13
    • Gästrikland
tack för input allihopa :)

@Landet

Det är många som varnar för att dom lätt får i sig bitar som sätter sig i halsen och så dör dom av det :/ Framför allt då maskinkläckta av någon anlednig - men som med så mycket annat här verkar det vara delade meningar och erfarenheter - tänker att man tillslut får göra ett val som passar en själv bäst - men att jag gärna hör mig för ordentligt om alternativen innan dess. Därav frågan om halm eller andra alternativ.

@Bösahusarn

ja gräsklipp verkar vara ett alternativ, därför tänkte jag att halm kanske också funkar


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Halm funkar men då gärna i hackad form tänker jag.
Det är aldrig för sent att ge upp.

CeciliaLinnea

  • Inlägg: 13
    • Gästrikland
tack :)

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
Vi satte ut våra maskinkläckta kycklingar på en bädd av spån för några veckor sedan. (Det var innan vi visste bättre). Alla (utom de två som tagits av skator/katter) verkar må hur bra som helst.
Nu har de även fått en yta med jord som de verkar uppskatta.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
Vi satte ut våra maskinkläckta kycklingar på en bädd av spån för några veckor sedan. (Det var innan vi visste bättre). Alla (utom de två som tagits av skator/katter) verkar må hur bra som helst.
Nu har de även fått en yta med jord som de verkar uppskatta.
Kutterspån eller sågspån?

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
Kutterspån eller sågspån?
Främst kutterspån men även lite eget spån från vedkapen.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
Så här gör jag:
Jag brukar börja med en utvikt kartong eller annan wellpapp i en låg ring av masonit.  Det är viktigt att inte skapa hörn där de kan klumpa ihop sig och kväva varandra om temperaturen blir för låg. Jag lägger alltid först en termometer under värmelampan och justerar in en temperatur runt 36 grader innan de flyttar in. Ligger de i en cirkel en bit ut från lampans centrum brukar det vara bra. Klumpar de ihop sig  - sänk lampan för högre temperatur. Ligger de mot masonit-ringen kan det ha blivit för varmt. Då höjer man lampan.
Vatten får de första dygnen på en låg tallrik med en sten i mitten. I en djup vattenskål utan något att stå på så kan de lyckas drunkna. Tallriken brukar jag byta mot en liten automat efter några dagar. Den kanske skulle fungera direkt men jag inbillar mig att de har lättare att hitta vattnet på tallriken.
Maten strör jag ut på kartongen och knackar lite på den. Vips börjar alla picka och äta när de hör ljudet. Foderlåda med galler så de inte bajsar i maten kommer in efter några dagar samtidigt med vattenautomaten.
Kartongen/wellpappen åker ut när den börjar bli snuskig och blöt. Då är de så stora att halm eller spån fungerar ungefär lika bra.
Jag har sällan dödsfall och kläcker ca 40 kycklingar per år.
Grejen med wellpapp och att sätta ihop en ring av masonit lärde jag mig på en kurs i uppfödning av rapphöns och fasaner. De fåglarna är betydligt kinkigare än stabila tamhöns.
Lycka till med era kycklingar alla där ute.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
sand är bra till kycklingar.. fördel med sand är att det inte brinner.. det blir varmt under en värmelampa..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser