Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka nålar, olja remmar etc passar till denna?  (läst 1529 gånger)

Grihm

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Vilka nålar, olja remmar etc passar till denna?
« skrivet: 07 sep-21 kl 01:24 »
Jag har nu ställt in min skomakarmaskin i min nya verkstad, men jag kan inte få ut själva " hållaren " som trådrullen sitter i under nålen. Trådrullen fick jag ut ganska enkelt, men jag kan inte få ut resten för att trä om den. Någon som vet hur man ska göra?
Sedan en till fråga... Vilka nålar och vilken smörjolja / smörjmedel etc ska användas till denna? Kan man ta alla modeller eller är man begränsad till vissa årtal etc?

PS. Att lägga upp bilder här är helt obrukbart och nu har jag slösat nog med tid, så det blir en länk helt enkelt.

https://digitaltmuseum.org/021027231377/symaskin/media?slide=0

Mvh Johan

( och efter alla felmeddelanden så ligger bilden där iaf O_o   Jag tror jag får en smärre stroke )



torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilka nålar, olja remmar etc passar till denna?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-21 kl 09:53 »
Ursprungligen har nog maskinen haft rundremmar av läder. Idag använder man lämpligen rundremmar av t ex polyuretan (samma sort som brukar sitta i moderna ventilationsaggregat med värmeåtervinning, för att dra runt värmeväxlarrotorn), de kan köpas som metervara, man kapar till rätt längd och skarvar dem på det sätt som remtillverkaren rekommenderar. Vissa av dem är ihåliga och då kan man skarva med nån slags metallstift med hullingar, andra får man limma ihop med cyanoakrylat eller smälta ihop. Se bara till att köpa remmar med en diameter som passar till spåren i remskivorna.

Beträffande smörjning så är det nog numera knappast tal om att använda något annat än en tunn mineralolja, dvs det som säljs i små flaskor som symaskinsolja. Har man ändå någon tunn mineralolja för andra ändamål hemma (exempelvis VG32 hydraulolja eller SAE 5W som används till stötdämpare på cross-mc mm), så går den bra att använda.
På en så gammal maskin, som kanske har använts på den tiden vegetabiliska eller s k kompounderade oljor förekom, kan det dock finnas risk att lager mm har beckat ihop av gamla oxiderade oljerester. Har man tur, och lagringarna fortfarande går att rubba, så kan man tvätta ur genom att "smörja" med t ex lysfotogen eller lacknafta och låta maskinen gå tom ett tag, smörja på med mer av lösningsmedlet osv tills det som rinner ut ur lagren ser rent ut och allt går lätt. Därefter torkar man av överskottet och smörjer med mineralolja.
Är den än värre hopbeckad, måste man kanske plocka isär för att rengöra lagringarna.

Grihm

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
SV: Vilka nålar, olja remmar etc passar till denna?
« Svar #2 skrivet: 07 sep-21 kl 12:49 »
Tackar så mycket  Yess

Maskinen är i perfekt skick ( ej min den på bilden ) Men tänkte smörja om den iaf innan bruk. Det enda jag har hemma nu är Ratema Fantastic krypsmörjmedel, så får nog köpa ordentlig symaskinsolja ist.

Jag är läderhantverkare så att fixa remmar blir minsta problemet :) Dock fortf inte listst ut hur jag får ut hållaren till tråden dock. Det blirbdagens projekt :)

Grihm

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
SV: Vilka nålar, olja remmar etc passar till denna?
« Svar #3 skrivet: 07 sep-21 kl 14:13 »
Det nuvarande problemet.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilka nålar, olja remmar etc passar till denna?
« Svar #4 skrivet: 08 sep-21 kl 14:32 »
Det borde finnas en liten tangent eller bleck man skall trycka in?

Som Torbjörn sade så är modern symaskinsolja samma som fin spindelolja för verkstadsmaskiner och annat.
Som han sade kan det ta sin tid att rengöra lagren om den stått länge men det är som sagt ett engångsgöra.

Jag brukar ta 5-56 eller WD40 till första, men som Torbjörn sade fungerar fotogen eller diesel (trevligare att jobba med än bensin...) minst lika bra (fotogen gör rent ännu bättre), bara man kommer ihåg att lägga på riktig olja sedan.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Grihm

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
SV: Vilka nålar, olja remmar etc passar till denna?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-21 kl 15:21 »
Tack snälla. Ska leta vidare och se men ingen lycka hitills :) Iaf tacksam att den är i så fint skick och smord.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilka nålar, olja remmar etc passar till denna?
« Svar #6 skrivet: 08 sep-21 kl 15:28 »
Har du tittat under den lilla plattan där nålen går i?
(Du behöver nog ändå öppna den för att komma åt att olja in delarna)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Grihm

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
SV: Vilka nålar, olja remmar etc passar till denna?
« Svar #7 skrivet: 08 sep-21 kl 15:31 »
Jag tänkte på den jag med, men nålen sitter fast ivägen och armen med. Kändes som mera utav ett smörjområde än nånstans att byta tråd pga krånglet med att komma in i det. Ska dock öppna den när jag har smörjmedel hemma.

Det enda smörjmedlet jag har nu vet jag inte om jag kan använda.

Ratwma Fantastic krypsmörjmedel.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilka nålar, olja remmar etc passar till denna?
« Svar #8 skrivet: 08 sep-21 kl 15:35 »
Om det inte klöser sig kan jag kolla på farsans gamla maskin nästa gång jag är där...
Jag har bara vanliga för tyg här, de lossar man genom att trycka in en tangent på sidan av kapseln till spolen.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Grihm

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
SV: Vilka nålar, olja remmar etc passar till denna?
« Svar #9 skrivet: 08 sep-21 kl 15:38 »
Gärna det, men gör dig iget besvär :)
Ska dokumentera allt så jag kan ha ifall nån mer sen åker på samma problem.

Ska fråga här i hembygdsgården när de kikar in för dagen om nån vet av dem med. Stort tack sålänge  Yess


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser